AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_07_P8_Bartonkova TÉMA: Dýchací soustava OBSAH: Dýchací soustava ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2364.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Opakování – dýchací soustava
Advertisements

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Autor výukového materiálu:
Obratlovci – dýchací soustava
Dýchací soustava – prověrka VY_52_INOVACE_31 Sada 1
MATEŘSKÁ ŠKOLA, ZÁKLADNÍ ŠKOLA A PRAKTICKÁ ŠKOLA, HORNÍ ČESKÁ 15, ZNOJMO EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Dýchací soustava dýchání – výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi funkce: přívod kyslíku odvod oxidu uhličitého.
Dýchací soustava Dýchání RESPIRACE
Soustava dýchací Text: Reprodukce nálevníků.
Základní struktura života
Dýchací soustava fylogeneze.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_69_DÝCHACÍ SOUSTAVA Téma:ČÁSTI DÝCHACÍ SOUSTAVY,
Zajišťuje děj, který nazýváme dýchání!
Dýchací soustava2.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
DÝCHACÍ SOUSTAVA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autor výukového materiálu:
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
4. Dýchání ptáků.
Dýchací soustava Mgr. Šárka Dohnalová Číslo šablony: III/2
DÝCHACÍ SOUSTAVA 5. ROČNÍK.
Dýchací soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci dýchací.
SOUSTAVA DÝCHACÍ Dýchací soustava sdružuje orgány, které obstarávají výměnu plynů mezi vnějším prostředím a krví. Vdechováním přivádějí do těla kyslík.
(výklad učiva) Počet hodin: 1 5. ročník
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
DÝCHACÍ SYSTÉM.
BIOLOGIE ČLOVĚKA DÝCHACÍ SOUSTAVA
Dýchací soustava VY_32_INOVACE_E2-08 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce:
Dýchací soustava.
DÝCHACÍ SOUSTAVA Životodárný kyslík. Dýchání = respirace Hlavní funkce DS RESPIRACE Význam dýchání PŘÍSUN KYSLÍKU DO KRVE ODVÁDĚNÍ OXIDU UHLIČITÉHO Z.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Plíce. Stavba plicních váčků : PLÍCE JE PÁROVÝ ORGÁN, KTERÝ UMOŽŇUJE VÝMĚNU PLYNŮ.MEZI KRVÍ A VZDUCHEM. : DO ALVEOL SE DOSTÁVÁ VZDUCH, KYSLÍK DIFUNDUJE.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
BIOLOGIE ČLOVĚKA (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
DÝCHACÍ SOUSTAVA U/41 ZŠ Hejnice - M. Hradil. Obr. 1.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ AUTOR: Mgr. Helena Špinarová NÁZEV: VY_52_INOVACE_26 II Dýchací soustava TEMA: Člověk a jeho svět - Přírodověda.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Rozmanitost a ochrana přírody, vesmír, technika Název materiálu VY_32_INOVACE_19_Vnitřní orgány.
Dýchací soustava vyšších obratlovců
Plíce * Jsou párovým orgánem
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Výukový materiál VY_52_INOVACE_34_ Dýchací soustava
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Typy dýchacích soustav
3. Plíce.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Autor: Mgr. Zbyněk Němec
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Dýchací soustava.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Orgány lidského těla Přírodověda 5. ročník Zpracovala: Dana Kučerová.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
VY_32_INOVACE_08_28_Dýchací soustava
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Dýchací soustava Stavba soustavy Funkce a činnost Obranné reflexy Onemocnění Co škodí a prospívá.
Plíce obr. 8 Dvě plíce houbovité struktury a narůžovělé barvy vyplňují většinu dutiny hrudní a jsou chráněny pružným hrudním košem. Pravá plíce Levá.
Dýchací soustava dýchání – výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi funkce: přívod kyslíku odvod oxidu uhličitého.
Transkript prezentace:

AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_07_P8_Bartonkova TÉMA: Dýchací soustava OBSAH: Dýchací soustava ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/

Anotace  Žáci se v hodině seznamují s několika typy dýchacích soustav obratlovců. Součástí hodiny jsou otázky navazující na učivo předchozích ročníků a také otázky, které nutí žáky zamyslet se a rozvíjet tak u nich schopnost logického úsudku. Při využití této hodiny je vyžadováno připojení k internetu, neboť se zde nachází hypertextové odkazy. Hodina je sestavena tak, aby činnost žáků v jejím průběhu byla rozmanitá.

Co je to dýchání? Je proces výměny plynů mezi organismem a prostředím Jakým způsobem probíhá výměna plynů u žahavců? Žahavci dýchají celým povrchem těla Jakým způsobem se uskutečňuje dýchání u bezobratlých? Bezobratlí dýchají pomocí vzdušnic (trachejí).

 zajišťuje přívod kyslíku do těla a vylučování oxidu uhličitého z těla do ovzduší  dýchání – je proces výměny plynů mezi organismem a okolním prostředím  bývá uskutečňováno:  kožním dýcháním  dýchací soustavou  ta se u jednotlivých skupin organismů liší

Popište následující obrázek: Slouží plynový měchýř u ryb k dýchání? Ne, plynový měchýř není dýchacím orgánem. Má význam při pohybu ryb v různých hloubkách.

 vyvinuly se u ostatních obratlovců  jedná se o vakovitý orgán uložený v dutině hrudní  NÁDECH – plíce se zvětší  VÝDECH – plíce se zmenší  vdech a výdech probíhá rytmicky  vzduch se do nich dostává DÝCHACÍMI CESTAMI  vdechovaný vzduch se váže v krvi a jí je roznášen po celém těle

Kteří obratlovci mají nejméně členěný povrch plic? Zdůvodněte. Kteří obratlovci mají nejvíce členěný povrch plic? Zdůvodněte.

 v larválním stádiu dýchají vnějšími žábrami  později dýchají plíce  povrch plic je hladký, ale může být mírně zřasený  plicní dýchání je nedokonalé  velký význam má dýchání kožní Pokuste se vysvětlit, jak probíhá kožní dýchání.

 mají malé plíce  v učebnici vyhledejte, o čem hovoří následující věty:  ty svými výběžky zasahují do různých částí těla  fungují jako zásobárna vzduchu  nadlehčují těla ptáků  JEDNÁ SE O VZDUŠNÉ VAKY  Během letu je využíván kyslík v nich uložený sychrov5.sweb.cz/dychaci-sopustavaPt.jpg

 plíce jsou bohatě členěny do PLÍCNÍCH SKLÍPKŮ  jejich stěna je tvořena z jedné vrstvy buněk a je obklopena hustou sítí vlásečnic  kyslík se snadno dostává ze sklípků do krve Textbook/Big/ /00298.jpg

Co kromě kyslíku se může dostat do těla dýcháním? Jaký je rozdíl v ovzduší na vesnici a ve městě? Uveďte onemocnění způsobená znečištěným vzduchem Kde na Zemi je nejčistší ovzduší?

Citace:  KVASNIČKOVÁ, D., FAIERAJZLOVÁ, V. a kol. Ekologický přírodopis pro 8. roč. ZŠ. 2. upr. vyd. Praha : Fortuna, ISBN  Ilustrace : Kliparty Office