Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická psychologie Tematický okruhMentální hygiena Název materiáluStres Číslo materiáluVY_32_INOVACE_6.B_ZPSY_10(20) AutorAndrea Ječmenová Datum tvorby Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Anotace Prezentace Microsoft PowerPoint studentům přibližuje mentální hygienu a druhy náročných životních situací. Prezentace je určena jako podpůrný materiál k výkladu učitele, lze použít i k opakování učiva. Cílem prezentace je studentům vštípit důležitost zachování duševního zdraví v celém životě člověka, jak řešit náročné životní situace a co patří do správného životního stylu.
Stres Andrea Ječmenová 2012
Stres stav, kdy je organismus nucen mobilizovat obranné a adaptační mechanismy v situaci, která klade na jedince zvýšené nároky. Je stavem citového negativního napětí, vyvolaný reálnou nebo anticipovanou podnětovou situací. Přispívá k fyzické a duševní nerovnováze a je příčinou fyzických a mentálních problémů.
Druhy stresu Akutní Chronický Eustres – pozitivní stres Distres – negativní stres, negativní životní události, destruktivní události.
Fáze stresu 1.poplachová reakce – v organismu dochází k aktivizaci obranných mechanismů 2.fáze přizpůsobení – jedinec se dokázal přizpůsobit novým, ztíženým podmínkám 3.fáze vyčerpání – subjekt postupně vyčerpává svoje rezervy, opotřebovává se, eventuálně dochází k jeho zániku.
Projevy stresové reakce Fyziologické ukazatele stresu - zvýšená tepová a dechová frekvence, zvýšený krevní tlak, pocení, změny svalového napětí, atd. Emocionální ukazatele stresu – předrážděnost, poruchy koncentrace, úzkost, strach, pocity méněcennosti, osamocenosti, bezmocnosti, atd. Stres projevující se v chování – zvyšování hlasu, obviňování druhých, plačtivost, přejídání, kouření, atd. Také dochází ke změnám pozornosti, paměti a myšlení.
Stresory Jsou to faktory, situace, kterými je stresová situace vyvolána : stresory vnější - vznikají z okolního prostředí stresory vnitřní - vznikají z vnitřního světa člověka Nejčastější stresory : ztížené klimatické podmínky nadměrné požadavky na jedince časový deficit tlak ohrožení tlak odpovědnosti starosti konflikty
Při vzniku stresu má vliv psychická labilita a frustrační tolerance osobnosti.
Následky stresu Krátkodobé příznaky – změny v oblasti fyziologické, emocionální a v chování, které netrvají dlouho, dojde k adaptaci Dlouhodobé příznaky – somatická a psychická onemocnění, poruchy v mezilidských vztazích, snížení pracovní výkonnosti, subjektivní pocity nespokojenosti a napětí. Při dlouhotrvajícím neřešení situace, možnost vzniku frustrace.
Kontrolní otázky a cvičení 1.Definujte co je stres? 2.Vyjmenujte a popište druhy a fáze stresu. 3.Jak se, stres projevu? 4.Vyjmenujte nejčastější stresory. 5.Popište následky stresu. Úkol Vyhledejte, jaké životní situace člověka nejčastěji může provázet stres. Pracujte s internetovými zdroji. Písemně zpracujte.
Použité zdroje Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky Mgr. Ivanka Bartošíková, Mgr. Vladimír Jičinský, Ph.Dr. Marta Jobánková, Ph.Dr. Jarmila Kvapilová ISBN , Vydal- IDV PZ 2000 Brno Psychologie a Pedagogika II pro SZŠ Ph.Dr. Věra Čechová, Ph.Dr. Alena Mellanova,Csc. Mgr. Hana Kučerová ISBN , Informatorium Praha 2004 Fotografie: Fotoarchiv autorky