Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Makroekonomie II Inflace – příčiny, projevy, důsledky, metody jejího léčení, model SP-DG.
Advertisements

PENÍZE A BANKOVNICTVÍ.
RŮST CENOVÉ HLADINY VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ JE INFLACE. DOCHÁZÍ-LI VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ K POKLESU CENOVÉ HLADINY, JDE O DEFLACI. DEFLACE JE VZÁCNÝM JEVEM. ČASTĚJŠÍ.
Makroekonomické agregátní veličiny Ing. Vojtěch Jindra
Metody měření HDP Mgr. Hana Grzegorzová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_137.
Inflace.
Inflace Milena Tichá Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
PENÍZE,INFLACE, MĚNOVÁ POLITIKA
MODEL AS-AD INFLACE V EKONOMICE HYPERINFLACE DEFLACE
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A15 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníprosinec.
Inflace 1. Vymezení pojmů 2. Příčiny inflačních procesů.
ZÁKLADNÍ MAKROEKONOMICKÉ AGREGÁTY
Makroekonomické ukazatele
Makroekonomie.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
INFLACE – 4. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Makroekonomie I ( Cvičení 8 – Inflace)
* INFLACE květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Makroekonomické výstupy
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Inflace Ing.Vojtěch Jindra
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Inflace.
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
INDEXY slouží pro porovnání téhož číselného ukazatele ve dvou různých obdobích Q, q … extenzitní ukazatele p=Q/q … intenzitní ukazatel (→ Q=p·q) 0…základní.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_10_Inflace II TEMA:Finanční gramotnost.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Inflace. Inflace míra změny cenové hladiny míra změny cenové hladiny K inflaci dochází, roste-li celková cenová hladina. K inflaci dochází, roste-li celková.
Reálná úroková míra Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
N á zev š kolyS Š HS Kroměř í ž Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zme š kalov á N á zev š ablony VY_32_INOVACE EKO N á zev DUMu EKO
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Předmět:Ekonomika Ročník: 3.ročník učebního oboru Autor: Mgr. Libuše Suchánková Anotace:Formou prezentace se žáci seznámí s druhy inflace. Prezentace je.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
FINANČNÍ GRAMOTNOST INFLACE ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Fiskální politika Pavel Seknička.
Teorie hospodářských cyklů
Ekonomie 1 Bakaláři Sedmá přednáška Hrubý domácí produkt (HDP)
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Statistické srovnávání
Měření výkonu ekonomiky TNH 2 (S-2B)
Úvodní seminář Národní hospodářství
Koncepční přístupy k hospodářské politice
Bankovnictví a jeho historie TNH 2 (S-6)
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/ Ekonomie I Inflace a antiinflační politika

Cílem této přednášky je rozebrat inflaci jako jednu ze základních makroekonomických nestabilit. Inflace je makroekonomický jev, který poutá velkou pozonost a dotýká se každého z nás, neboť se jedná o znehodnocování peněz. Stejně závažnou poruchou, jak uvidíme, je i deflace. V rámci přednášky se budeme zabývat způsoby měření inflace, formami inflace, pojednáme o důsledcích inflace na ekonomiku a zohledníme, jaké jsou možnosti státu ohledně snižování míry inflace. Nezbytnou část rovněž tvoří antiinflační politika České národní banky v podobě cílování inflace.

Obsah úvod – vymezení cílů definice a způsoby měření inflace příčiny a formy inflace důsledky inflace v ekonomice antiinflační hospodářská politika závěr – shrnutí, úkoly k samostudiu

Definice a způsoby měření inflace inflace = růst celkové cenové hladiny v čase, snižování koupěschopnosti peněz (další pojmy: dezinflace, deflace) ČSÚ definice: míra inflace vyjádřená přírůstkem průměrného ročního indexu spotřebitelských cen (CPI) se počítá jako procentní změna průměrné cenové hladiny za posledních 12 měsíců proti průměru 12-ti předchozích měsíců tato míra inflace je vhodná při úpravách nebo posuzování průměrných veličin, bere se v úvahu zejména při výpočtech reálných mezd, starobních důchodů apod. 4

k měření cenové hladiny se používají cenové indexy (P) – vážené průměry cen vybraných statků a služeb, nejrozšířenější je CPI = index spotřebitelských cen (index životních nákladů, „Consumer Price Index“) vývoj spotřebitelských cen (životních nákladů) se sleduje na souboru vybraných druhů zboží a služeb placených obyvatelstvem za cenové reprezentanty jsou vybrány takové výrobky a služby, které se významně podílejí na výdajích obyvatelstva a svým rozsahem pokrývají celou sféru spotřeby 5 Měření inflace

CPI: podíl nákladů na pořízení reprezentativního spotřebitelského koše v čase t k nákladům na pořízení tohoto koše v základním období CPI = míra inflace (π): procentní přírůstek CPI : π = 6 Σ p t i. q 0 i Σ p 0 i. q 0 i i = jednotlivé druhy zboží. 100 [%] dvojí ocenění spotřebitelského koše CPI t – CPI t – 1 CPI t – [%] Výpočet míry inflace pomocí indexu CPI

s používáním CPI jsou spojeny určité problémy pohyb cen veškeré finální produkce zachycuje tzv. implicitní cenový deflátor (IPD) IPD = zrychlení tempa růstu cenové hladiny (P) = akcelerace inflace x zpomalení tempa růstu cenové hladiny (P) = decelerace inflace inflační očekávání a setrvačná inflace, inflační spirála 7 nominální HDP reálný HDP. 100 [%]

Příčiny a formy inflace příčiny inflace: na poptávkové straně (růst AD při plném využití zdrojů), na nabídkové straně ekonomiky (pokles SRAS) členění inflace dle kvantitativního hlediska: I.mírná (plíživá) II.pádivá III.hyperinflace otevřená (zjevná) vs. blokovaná (potlačovaná) inflace skrytá inflace vyrovnaná vs. nevyrovnaná inflace očekávaná vs. neočekávaná inflace setrvačná inflace 8

9 Inflace na straně poptávky P Y (HDP r ) LRAS Y*Y* SRAS AD AD´ Y´ P1P1 P2P2 AD, ekonomika se nachází blízko Y*, P inflační mezera

10 Inflace na straně nabídky P Y (HDP r ) LRAS Y*Y* SRAS AD Y´ P1P1 P2P2 SRAS, P, inflace tlačená náklady SRAS´ produkční mezera

přerozdělování bohatství v ekonomice, redistribuce důchodů od věřitelů směrem k dlužníkům, redistribuce mezi vládním a soukromým sektorem znehodnocení veškerých fixních důchodů, transferů, úspor a úroků v inflačním prostředí roste nominální úroková míra, Fisherova rovnice: i n = i r + π e (expected) problémy v progresivní daňové soustavě: taxflace nejistota v rozhodování ekonomických subjektů deformace při alokaci vstupů i ve výstupech při nevyrovnané inflaci negativní dopad na kvalitu cenové informace dodatečné náklady (změny ve struktuře aktiv, náklady na oznámení zvýšení cen) 11 Důsledky inflace v ekonomice

regulace AD restriktivní hospodářskou politikou (zaměřeno proti poptávkové inflaci) snaha snižovat inflační očekávání důchodová politika, cenová regulace ČR: cílování inflace od r. 1998, schváleno v prosinci Antiinflační hospodářská politika

Literatura Základní: SAMUELSON, P. A., NORDHAUS, W. D. Ekonomie. 18 vyd. Praha: NS Svoboda, s. ISBN HYNKOVÁ, V., NOVÝ, J. Makroekonomie I – pro bakalářské studium, II. díl. 1. vyd. Brno: Univerzita obrany, s. ISBN Doporučená: MANKIW, G. N. Principles of Macroeconomics. 4 ed. South-Western: Thomson, s. ISBN SCHILLER, B. R. Makroekonomie dnes. Brno: Computer Press, s. ISBN X.

Internetové odkazy Míra inflace, cílování inflace: Česká národní banka: Míra inflace (průměr, meziroční): Český statistický úřad (ČSÚ):

Úkoly pro samostatnou práci Cvičení „Inflace a antiinflační politika“: 1.Spotřební koš se skládá z pěti statků: piškotová roláda (statek A), králík domácí (statek B), lučina (statek C), nakládané zelí (statek D) a pravá skotská whisky (statek E). Ceny statků v základním období: P A = 12 Kč, P B = 40 Kč, P C = 8 Kč, P D = 15 Kč a P E = 200 Kč. Ceny statků v běžném období: P A = 11 Kč, P B = 35 Kč, P C = 9 Kč, P D = 18 Kč a P E = 220 Kč. Množství jednotlivých statků (podíly ve spotřebním koši): Q A = 10, Q B = 5, Q C = 32, Q D = 6 a Q E = 4. Spočítejte index CPI. 2.Vyhledejte stránky České národní banky (ČNB): přečtěte si sekci Cílování inflace ČR a vypracujte stručné poznámky. Existují výjimky z uplatňování antiinflační politiky České národní banky? Pokud ano, jaké?