Prokletí básníci ve Francii Vypracovala: Mgr. Monika Vlková SPŠ UH. Brod OB21-VVP-HUM-CJL-MVLK-L-3-001.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Ladislav Fuks Tematická oblast: Česky jazyk a.
Advertisements

Mgr. Marie Havránková NOVÉ UMĚLECKÉ SMĚRY Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Jan Neruda Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastLiteratura – Psychologická próza 1. poloviny 20. století Datum vytvoření8.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_18.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE Liberec 15. prosince 2011 JUDr. Helena VAŠKOVÁ.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
 Název školy: ZŠ Pr ů honice, Školní 191, p ř ísp ě vková organizace  Název a č íslo materiálu: VY_32_INOVACE_D6_44  Autor: Zde ň ka Matoušová  Období:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
Prokletí básníci By Petra Marshallová.
Anotace: Prezentace pro hodinu literatury v devátém ročníku. Osobnost a dílo Jaroslava Haška.
ISLÁM Obr.1. ISLÁM je monoteistické náboženství bylo založené prorokem Muhammadem (politický a náboženský vůdce v 7.stol.) narozeným v Mecce „Islám“ =
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 16 – Renesance – Niccolo Machiavelli NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.2 František Gellner Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Prokletí básníci ve Francii Vypracovala: Mgr. Monika Vlková SPŠ UH. Brod ● OB21-VVP-HUM-CJL-MVLK-M
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Školství v 17. a 18. století Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_04_Česká.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
TÉMA: JAROSLAV SEIFERT AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
VY_32_INOVACE_Jir_I_29 J.Prévert Název projektu: OP VK
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
„Kdo hledá, bývá očekáván. Kdo čeká, je jen nalezen.“
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/01 
RENESANCE A HUMANISMUS - 4
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Česká poválečná literatura I.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Jan Burian NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Dalimilova kronika Jak se píše kronika? Fakta X mýty?
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJ.1.Bal.17_Báseň Datum: 25.
GUILLAUME APOLLINAIRE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Konec 19. století VY_32_INOVACE_VII-A-18.
VY_32_INOVACE_Jir_I_32 L.Ferlinghetti
Etické kodexy v praxi Pavel Seknička.
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Konec 19. století ve světové literatuře
DUM - Digitální Učební Materiál
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_13 Romantismus Amerika
Organizace práce na prodejně
Realismus - Rusko VY_32_INOVACE_VII-A-14.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Střední škola obchodně technická s. r. o.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Generace buřičů.
Transkript prezentace:

Prokletí básníci ve Francii Vypracovala: Mgr. Monika Vlková SPŠ UH. Brod OB21-VVP-HUM-CJL-MVLK-L-3-001

Prokletí básníci ve Francii

skupina několika básníků, kteří tvořili ve 2. polovině 19. století nevytvořili žádnou uměleckou skupinu ani společný program tohoto označení poprvé využil básník Verlaine ve své knize

Společné rysy Odpor k tehdejší společenské i náboženské morálce, odmítání jakýchkoliv konvencí Bohémský způsob života Důraz na vlastní neobvyklé zkušenosti Zdůrazňují ironii, sarkasmus, pesimismus Jedinou pozitivní hodnotou je umění usilující o krásu Stoupenci moderních uměleckých směrů, především symbolismu

Jejich největší snahou bylo naprosto šokovat společnost, opovrhovat jí

Za prokleté básníky jsou považování: Paul Verlaine Arthur Rimbaud Tristan Corbiere Stéphane Mallarmé Za předchůdce se označuje Charles Baudelaire Někdy bývají řazeni i další autoři, např. Francois Villon, Edgar Allan Poe atd.

Charles Baudelaire

Jeho tvorba představuje zásadní zlom ve vnímání poezie Prožil krátký, ale intenzivní život Provokoval okázalými milostnými vztahy a svým chováním (po pařížských bulvárech vodil na vodítku kraba) Holdoval alkoholu, experimentoval s hašišem, opiem

Baudelaire 15 let pracoval na své vrcholné sbírce Květy zla

„Do této kruté knihy vložil jsem veškeré své myšlení, celé své srdce, všechno své (převlečené) náboženství, všechnu svou nenávist.“ Podává zde nepřikrášlený obraz reality, které vládne zlo, jehož ztvárnění se dosud poezie vyhýbala.

Zdechlina Nejznámější básní sbírky je báseň Zdechlina. Na následujících webových stránkách nalezneme rozsáhlé Baudelairovo dílo, básně se objevují v různých překladech, některé jsou v originále D=31&artIDtran=5

Za vydání této sbírky se autor dostává před soud za urážku veřejné morálky. Byl odsouzen k pokutě a některé básně musel vyřadit.

Paul Verlaine

Verlainův nudný život rozbilo sblížení s mladičkým básníkem Rimbaudem. Opustil kvůli němu rodinu i zaměstnání, cestoval s ním po Evropě. Bouřlivý vztah dvou básníků skončil Rimbaudovým postřelením, Verlaine byl vězněn. Po návratu z vězení se vrací k bohémskému životu.

Verlainova tvorba se vyznačuje lyrismem a hudebností, je mistrem v zachycení nálad a bezprostřednosti. Dodržuje základní principy symbolismu: mnohoznačnost, náznakovost, emocionalita, volně řazené představy, hudebnost a melodičnost verše. Tyto zásady formuloval v díle Básnické umění. Saturnské básně Sbírka Saturnské básně, báseň Podzimní píseň

Arthur Rimbaud

Silná básnická individualita. Jeho nejlepší díla vznikala v době, kdy mu bylo let. Po rozchodu s Verlainem tvořit přestal, stal se tulákem, vojákem, obchodníkem. Umírá v 37 letech, jeho život byl mimořádně pohnutý a dobrodružný, plný revolty a vzdoru.

Své básně vydával pouze časopisecky. Opilý koráb báseň Opilý koráb – metafora korábu bez vesel a kormidla zmítaného vichřicí, koráb symbolizuje básníka bloudícího živlem poezie Iluminace Sbírka Iluminace – uspořádal a vydal ji Verlaine

Opilý koráb -ec2bbed25a/01- Opil%C3%BD%20kor%C3%A1b.pdf

Prokletí básníci obohatili literaturu o nové vnímání světa, krásy, ošklivosti Přinesli nové výrazové prostředky, formulovali principy symbolismu Kladli důraz na hudebnost verše Odpoutali literaturu od předsudků a konvencí

Zdroje: Blažke J.: Kouzelné zrcadlo literatury. Písemnictví 19. věku, Velryba Praha 2001 Soukal a kol.: Literatura pro 2. ročník SOŠ, SPN Praha notes-by-Auguste-Poulet-Malassis-Charles-Pierre-Baudelaire-3049