Seminář 4 Humanistický přístup: možnosti a omezení Skládá se z tří častí: Rozbor domácího úkolu 2 z pohledu pozici diváka, kritika, experta, a odborníka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Management Ing. Jan Pivoňka.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Sociální konstruktivismus
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
¨ Kriminogenní faktory
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
OSOBNOST.
Management a rozvoj obcí
PER – Burgetová Zuzana.  Jak vybrat vedoucího týmu.  Profil vedoucího týmu  Složení týmu  Co vede ke špičkovému výkonu týmu  Rozdíl mezi skupinou.
Motivační témata a životní příběhy
Humanistické a existenciální teorie v SP
Mgr. Radek Markus Centrum následné péče DROP IN Holečkova 33, Praha 5
Motivační témata a životní příběhy
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Specifikace cíle odborného textu. Předmětem zkoumání mohou být  Skutečnosti a jevy ve společnosti (Jak se lidé vyrovnávají se ztrátou zaměstnání? S jakými.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Film má být příručkou správného chováni nebo zdrojem nezávislosti
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Anthony Giddens * 1938.
1 Manager nebo leader? -Management je pozice -Leadership je volba (rozhodnutí) -Potřebujeme management i leadership -Management a leadership je všude kolem.
Vůle.
Humanistický přístup Význam citového života Překonáni rizika ignorování svých citů Filmová terapie jako katarze a sebeakceptování.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Tržní prostředí.
Právo jako normativní systém, základní pojmy
Seminář 7 přístupy a pozice praktika Témata k diskusi: Typy spojení problémů a přístupů Volba povolání jako příklad aplikace různých přístupu ve filmech.
Manager nebo leader? Management je pozice
Plánování využiti filmu v praxi Typy k diskuzi Kontinuita kroků v vypracováni filmu Definováni úlohy filmu v vaši praxí Souvislost mezi stylistikou práce.
VYUŽÍVÁNÍ FILMŮ V SOCIÁLNÍ PRÁCI: KULTURNÍ PRAXE JAKO METODA KOMPLEXNÍHO A HUMANISTICKÉHO PŘÍSTUPU K POMÁHAJÍCÍ ČINNOSTI Seminář 2 Úloha experta Film má.
SVOBODA je vaše životní právo ( Z knihy: Sanaya Roman ŽÍT S RADOSTÍ )
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Definice, základní pojmy
Seberegulační vlastnosti osobnosti
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
RANDALL COLLINS TEORIE KONFLIKTU
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Seminář 9 Plánování využiti filmu v praxi Typy k diskuzi Kontinuita kroků v vypracováni filmu Definováni úlohy filmu v vaši praxí Souvislost mezi stylistikou.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Pravidla chování, právo a morálka
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Shmidt Victoria MSSC in social work
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Násilná osoba aneb co s ní
Seminář 5 Humanistický přístup: možnosti a omezení
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Specializace na nepříznivé sociální situace rodin s dětmi
Transkript prezentace:

Seminář 4 Humanistický přístup: možnosti a omezení Skládá se z tří častí: Rozbor domácího úkolu 2 z pohledu pozici diváka, kritika, experta, a odborníka Humanistický pohled na zločin Omezení a možnosti humanistického přístupu (analýza filmu Electropolis)

Domácí úkol 2: pozice a její implementace Pozice diváka, kritika, experta, a nebo pomáhajícího odborníka Důslednost její implementace Stylistika, odpovídající pozici Kritéria volby a porovnání filmů

Expert: porovnáni filmu a teoretických základů Víceúrovňová analýza problému: úroveň jednotlivce, veřejnosti a systému institucí Film se porovná s svou představou o problému nikoli s svým osobním míněním Předpokládá se přesný výklad svého postoje Volba nebo složitějšího filmu a nebo kritizování filmu, vysilujícího předsudky

Příklad 1 Rodičovství: povinnost či právo?

Příklad 1: hlavní pojem a přístupy Cílem prezentovat různé pohledy na rodinu, vztah mezi veřejností a jednotlivcem Filmy patří různým přístupům, první spíš reflexivní, důsledně ukazuje na marnost nadceněné ideje, druhý je klasický revoluční film

Příklad 1: doporučení „Kdyby to byl esej“ Vzít v úvahu žánr – dokument, v čím se shodují, a čím se liší jako dokumenty Pozice autorů filmu ohledně problému, stupeň zakotvenosti do problému Pojem prostředí a okolí vedle rodiny, jak to filmy konstruují

Příklad 2: (dis)funkční rodina z pohledu různých kultur

Příklad 2: hlavní pojem a přístupy Pohyb od vnucené představy o správném životu k vypracování svého prostředí Konstruování sociálního problému v rovině humanistického přístupu (city, úlohy, předpisy a sebe-akceptování) a reflexivního (překonání nadceněné ideje a smíření s nejistotou, důsledná kritika představy, kterou šíří společnost) Mixování satiry a dramatického příběhu

Příklad 2: doporučení „Kdyby to byl esej“ Vliv profile sociální politiky, liberální (orientovaná na úspěch) a sociál- demokratické (rovnováha a dostupnost) Jak to, co je předmětem satirického pohledu ovlivňuje prostředky a typ satiry Otázka pomáhajícímu odborníkovi: jakou stranu podporuje, společností nebo jednotlivce?

Příklad 3: míra nadstandardu v rodině

Příklad 3: hlavní pojem a přístupy Humanistické filmy (nenutí volit pohled na normu, spíš ukazují různobarevnost norem a možnost volit) Žánr filmu z pohledu diváků: film-relaxace, jenž podporuje akceptování toho, že nikdo není ideální, a i přes to může se akceptovat Konotace nazvu filmů: Pelíšek a okraj světu, utek od veřejnosti

Příklad 3: doporučení „Kdyby to byl esej“ Osobní volba norem, co je platem? Je to za plátnem, ale otázka pro diváka zůstává Co dělá rodinu typickou? Rozlišování definicí „typická“ a „(dis)funkční“ podle jemnějších kritérií Co je typičtějšího, funkční čí disfunkční rodina, a proč společnost udržuje víru ve funkční rodinu, která téměř neexistuje?

Příklad 4: transformace úloh

Příklad 4 : hlavní pojem a přístupy Oba filmy se dá probrat v rámci funkcionalistického přístupu Úloha jako zbraň a cesta k úspěchu Faktory, které ovlivňují vývoj chování v rámci úlohy: bolestivé zkušenosti, vlastnosti, cíle, představa o úspěchu Vnitrní konflikt úloh Úloha a mezilidský vztah

Příklad 4 : doporučení „Kdyby to byl esej“ Teoretická východiska: systémový přístup v terapii, rodina jako ekologický systém Problém hranic komunikací a jejich preformovování podlé dospívání dětí Proč se „netradiční“ rodina také podlehla normám?

Odborník: film a problém klienta Co obsahuje film s pohledu lidí, pro nichž je postoj k normám má význam: chová se podle norem, omezeny normami, volí normy, odmítá normy Filmy se rozdělují na terapeutické a na te, které potřebují odhalování norem

Příklad 5 : řešení otázky vyrovnání s sebou a společnosti

Příklad 5 : hlavní pojem a přístupy Agenti společenského tlaku a jak se bránit tomu (prioritizace lidé a vztahů), vnitrní a vnější zdroje předpisů Transspektiva vývoje mezilidských vztahů: začátek a stabilizovanější vztah (terapeutický účinek posunuti do budoucnosti) Možnost zvážit volbu ve prospěch rovnováhy s sebou

Příklad 5 : doporučení „Kdyby to byl esej“ Možnost vyrovnání se společnosti je iluze, ale nakolik možné vyrovnat se s sebou? Více odkazů na teoretická východiska Práce s sebou: podle porovnání je vidět, že autor podporuje volbu ve prospěch vyrovnání s sebou, ale to má být volba klienta

Příklad 5 : zvládání s žalem

Příklad 6 : hlavní pojem a přístupy Co ovlivňuje průběh zvládaní s žalem Projevy žalu a zákaz na žal Destruktivní a konstruktivní vývoj žalu Vliv komunikace, terapeutická a ubližující komunikace

Příklad 6: doporučení „Kdyby to byl esej“ Více fokusu na tématu Unikátní úloha komunikace lidé, kteří mají stejný problém a prochází jednou se stupně zvládání s žalem Možnosti a omezení v terapii žalu

Kritik: umělecké prostředky na vyjádření postoje Filmy se rozdělují podle úrovně umění a prostředků, jež byly vyuzený za účelem určitého cíle Soustředěnost na žánru a originalitě filmu Rozbor klišé a jejích překonání (vyhýbání jim) ve filmu

Přiklad 7: estetika filmu (kostým)

Přiklad 7: hlavní pojem a přístupy Odraz norem v oblečení Oblečení jako element stratifikace Oblečení v společnosti strat a společnosti segmentů Oblečení a osobnost

Příklad 7: doporučení „Kdyby to byl esej“ Upřesnit, jakou verzi zfilmování využivate A nebo Porovnat různé verzí podle zvoleného směru

Divák: chápat se… Osobní všímání filmu, důvody akceptování a odmítnuti filmu Přednosti jako diváka Ohodnoceni vlivu filmů a toho, co ovlivňuje volbu filmů

Přiklad 8: film jako výzva a polaskání

Přiklad 8: hlavní pojem a přístupy Protiklad nevkusného až odporného filmu a filmu příjemného Emocionální komponenta ohodnocení omezuje objektivitu (několik postav přesně dodržují stejné normy jako v Twilight, a American Pie podle míry popularity je téměř stejný)

Příklad 8: doporučení „Kdyby to byl esej“ Kdo miluje Twilight a American Pie? Čím se liší této skupiny diváků? Možnosti identity s postavou Jaký film má větší výkon podle úkolu výchovy? Jaký film má vetší riziko omezit reflexe diváků?

Otázka pro ostatní Podle Vás, jakou pozici jste uskutečnili ve svém porovnání filmů ? Příští: rozbor dalších porovnání

Diskuze o filmu jako zdroj informace o klientovi Etické závady: udržovat rovnost komunikace a upřímnost Jaký druh informace se dá zjistit Interpretace filmu v kontextu situace, v jíž se nahází klient

Jak humanistický přístup definuje lidi, jíž mají stigma zločinec? Podle ohodnocení činu jsou zločinci Podle humanistického přístupu ti, kdo chtějí více, než můžou dosáhnout a nechtějí se změnit Nemůžou zůstat a nebo dosáhnout souhlasu s sebou, a čím se přibližují k cíli, tím jsou vzdálenější od sebe

Cena za odkaz od sebe Jakou cenu hradí Tom Ripley za svůj úspěch? Čeho se boje? Kdo je oběť? A čeho? Proč ve filmu není odplata?

Čím humanistický popis osobnosti zločince je odlišný od klasického? Sociopatická osobnost Patologická krutost Mindrák méněcennosti Intence se přesvědčit o svou unikátnost Přimáčknuté city Volba mezi citem a úspěchem Zákaz na sebeakceptování Priorita blahobytu

Anthony Minghella (1954–2008)

Příklady filmů: Hra osudu

Woddy Allen

Konflikt intencí jako důsledek doby Jakou volbu má postava? Čeho se boje více, přijít o úspěch nebo zůstat závislým? Je zločinec podle průměrného mínění?

Istvan Szabo

Omezení humanistického přístupu Reflexivní přístup Co je zdrojem projevu spontánního chování? Má to význam? Revoluční přístup Co se stane s tím, kdo projevuje svou spontánnost? Dokáže se humanistický přístup překonat sociální excluzi? Funkcionalistický přístup Může humanistický přístup zajistit sociální bezpečí?

Rozbor filmu Elektropolis Osobní spontánnost vs. Veřejný pořádek Proč spontánní projevy jsou v protikladu veřejnému pořádku? Proč volba ve prospěch spontánnosti a proti pořádku má anglický název downshifting? Kdy člověk může a kdy ne dodržovat balanc mezi spontánním chováním a pořádkem?

Rozbor filmu Elektropolis Nejednoznačné zdroje spontánního chování Co ovlivňuje styl tančeni, kdo dává vzorek tance? Co způsobí první projev tančeni panáčka? Proč lidi začínají tančit, co je vlivem: zvyk opakovat pochyb semaforu nebo jejich vlastní intence?

Porovnání s e skutečným příběhem

Rozbor filmu Elektropolis: vyloučenost humanistické komunity Čím se odlišuje panáček od jiných? Co znamená bydlit v komunitě? Bydli panáček v komunitě nebo je sám ?

Komunita v Kodaně

Albert Schweizer

Jedná z nejlepších knih o humanismu Motto k knize André Malraux: Hledám tuto nejvýznamnější oblast duši, ve které pocit bratrstva odolává absolutnímu zlu

Domácí úkol 4 Probrat seznam filmů: movies-with-feeling.html Jaké z uvedených filmy znáte, a na jaké byste se chtěli podívat podle popisu (1-3), odůvodněte svůj zájem