Základní škola Brno, Jana Babáka 1 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 16/08 Název materiálu: Starověký Egypt Zpracovala: Mgr. Petra Březinová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.4 Historie starověkého Egypta, náboženství, způsoby pohřbívání.
Advertisements

STAROVĚKÉ STÁTY - EGYPT Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková Název: VY_32_INOVACE_08_B_4_ STAROVĚKÉ STÁTY – EGYPT Téma: Dějiny.
České země v pravěku Zpracovala: Mgr. Jana Jelínková.
VY_32_INOVACE_Lul_III_01 Egypt Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení.
Rozd ě lení starov ě ký Egypt - rozlehlá oáza v povodí ř eky Nil (dlouhá a´ km a široká a´20 km) H orní Egypt (na jihu) Dolní Egypt (na severu.
● Vznikají ve 4. tis. př. n. l. v oblasti s příznivými přírodními podmínkami ● Tzv. říční civilizace v oblasti velkých řek.
Název školy: ZŠ Průhonice, Školní 191, příspěvková organizace Název a číslo materiálu: VY_32_INOVACE_D6_30 Autor: Zdeňka Matoušová Období: listopad 2012.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě VY_32_INOVACE_š03_s01_07.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.5 Opakování starověkého Egypta Název sady: Staroorientální.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_06 Magnetické.
 Název školy: ZŠ Pr ů honice, Školní 191, p ř ísp ě vková organizace  Název a č íslo materiálu: VY_32_INOVACE_D6_44  Autor: Zde ň ka Matoušová  Období:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.3 Starověký Egypt – přírodní a životní podmínky, společnost.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Barbora Šímová Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.32_Minojska_mykenska_kultura.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování staroorientálních států Název sady: Staroorientální.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
N Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/ VY_32_INOVACE_03_Věcné učení_10_9. ročník_Chřipka – léčba onemocnění a možnosti prevence Autor:
JAN ÁMOS KOMENSKÝ 28.BŘEZNA LISTOADU 1670.
Každodenní život Řeků. Bydlení na venkově domy z hlíny a slámy ve městě z nepálených cihel středem domu dvůr, kde stál oltář jednotlivé místnosti kolem.
Energetická hodnota potravin (EH)
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Slovní úlohy řešené rovnicemi
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Domácí zvířata VY_52_INOVACE_28
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
STAROVĚK EGYPT A MEZOPOTÁMIE.
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr.Jana Zelinková Název.
VY_32_INOVACE_D6. 11 Autor: Mgr
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.61_Mezopotamie Datum:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/03
Digitální učební materiál
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Délka
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_02 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_09_DĚJEPIS
Doba železná VY_32_INOVACE_2_DĚJEPIS_4_DOBA ŽELEZNÁ
Výtvarné umění starověkého Egypta
ZEMĚPIS - SVĚT Regiony Asie 3
Název školy: Základní škola Městec Králové
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
CIVILIZACE ?????.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Egypt VY_32_INOVACE_D Šablona
Výtvarné umění starověkého Egypta
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
PŘEDKOLUMBOVSKÁ AMERIKA
EGYPT VE STAROVĚKU.
Mezopotámie kolébka civilizace
zpracovaný v rámci projektu
Opakujeme dějepis na II. stupni
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_1-35_Starověká Čína Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
Přechod od doby bronzové k železné
Babylonie Souvislá pedagogická praxe Bc. Lenka Ďurišová
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_ 32_ INOVACE _18_10_křesťanství
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Transkript prezentace:

Základní škola Brno, Jana Babáka 1 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 16/08 Název materiálu: Starověký Egypt Zpracovala: Mgr. Petra Březinová

Zdroj: Zdroj:

 Sahara v minulosti nebývala pouze nehostinnou pouští. Nejúrodnější území - v okolí řeky Nilu.  Nil zásoboval Egypt vodou a přinášel úrodné černé bahno, které hnojilo půdu.  → vznik jedné z nejzajímavějších a nejvýznamnějších starověkých civilizací.

 Znalosti obyvatelé Egypta pravděpodobně čerpali z Mezopotámie.  Budování zavodňovacích kanálů  Pěstovali: pšenici, ječmen, len, ovoce, zeleninu, luštěniny, vinnou révu.  Chovali: dobytek, ovce, kozy, kachny.

 Výroba hliněných nádob pomocí hrnčířského kruhu.  Nádobí vypalováno za pomocí vypalovací pece.  Vyspělé tkalcovství – zpracování lněné látky.  Egypťané - výbornými staviteli.  Znalost kovotepectví a kovolitectví.

Sloužily jako hrobky faraonů. Známe dva druhy pyramid: a. stupňovité (starší, 3. tisíciletí př. n. l.) b. hladké Nejznámější nalezneme v Gíze. (Cheopsova, Džoserova) Pyramidy patří mezi sedm divů světa. Zdroj: ramids.jpg

Zdroj: pt_map-en.svg

Muži nosili krátkou zavinovací sukni. Významní muži - „odznaky moci“ - různé šperky. Na nohou sandály nebo bosí (stejně jako ženy). Pečlivě se holili. Ženy nosily úzké dlouhé šaty. Pokud byla žena bohatá -vzácné látky – často průsvitné. Ženy ale i muži se již v tomto období líčili.

 Domy Egypťanů - 3 nebo 4 místnosti.  Střechy domů ploché, okna byla malá.  Uvnitř obydlí: kuchyně, hala, obytné místnosti, ložnice, koupelna a záchod.  Často u domů zahrada s bazénkem.

Školy jen při chrámech. Vzdělávání velmi složité a pouze pro zámožnější. Kněží velice přísní učitelé. Často užívali rákosku. Velmi vážení - písaři. Písaři - zároveň úředníky.

 Uznávání velkého počtu bohů.  Většina bohů zpodobňována s hlavou zvířat.  Každý bůh - jiný význam.  Posvátná i některá zvířata – ibisové, krokodýli, sokoli, kočky, … Zdroj: yptian_gods_Istanbul_Museum.JPG

 Snaha uchovat duši zemřelých.  Mumifikace - složitý proces  Do hrobu mrtvým dávány různé předměty, které by mohli potřebovat po smrti – šperky, zbraně, jídlo, pití, zvířata…  Díky mumifikaci – získání lékařských znalostí. Zdroj: mons/5/5b/Egypt_balsameringsguden_an u.jpg

 Vznik písma - 4. tisíciletí př. n. l.  písmo obrázkové = hieroglyfy  Kromě vytesávání do kamene psali Egypťané na papyrus. Zdroj: ARosetta_Stone.jpg

 Kvůli vyměřování si Egypťané osvojili geometrii.  Pro předpověď záplav užívali znalostí z astronomie.  Významný pokrok v matematice a lékařství

 Egypt rozdělen na Horní a Dolní. Horní Egypt – na jihu - Hornatá krajina, obývaná nejčastěji lovci a kočovnými pastevci. Dolní Egypt – na severu - Delta Nilu, obývaná nejčastěji zemědělci. - V kontaktu s asijskými civilizacemi.  V první polovině 3. tisíciletí př. n. l. – sjednocení pod Horní Egypt.

Vládcem - faraón. Faraón – ztělesnění boha, neomezená moc, patřila mu všechna půda. Titul se dědil po mužské linii. Jednotlivým rodům říkáme dynastie. Kněží byli druhou nejdůležitější vrstvou. Kněží – náboženské úkoly, vzdělávání. Vojenští velitelé měli na starosti války a pořádek mezi obyvatelstvem. Úředníci – starali se o chod státu, nejvyšší z nich byl vezírem.

Archaická říše (první polovina 3. tisíciletí př. n. l.)Stará říše (druhá polovina 3. tisíciletí př. n. l.)Střední říše (přibližně začátek 2. tisíciletí př. n. l.)Nová říše (druhá polovina 2. tisíciletí př. n. l.)MezidobíPozdní Egypt (11. – 4. století př. n. l.) Dějiny starověkého Egypta dlouhé přibližně tři tisíce let. Nelze je chápat jako jeden celek. Období můžeme dělit:

V období nové říše Egypt rozdělen na dvě části. Jednu ovládal faraón, druhou velekněz boha Amóna. Rozdělení Egypt oslabilo. Egypt dobyt (525 př. n. l.) Peršany. Jako osvoboditel až v roce 332 př. n. l. - makedonský král Alexandr Veliký. Po smrti Alexandra Velikého nastoupil Ptolemaios - tzv. ptolemaiovská dynastie. Vládla až do roku 30 př. n. l., kdy byl Egypt připojen k Římu jako provincie. Poslední egyptskou panovnicí - Kleopatra.

RULF, Jan a VÁLKOVÁ, Veronika. Dějepis: Pravěk a Starověk pro 6.ročník základní školy. Praha: SPN, ISBN X. s FORTUNA PRINT. Jak se žilo v minulosti: V dobách starověkého Egypta. Bratislava: Fortuna print, ISBN s [cit ] dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:       _anu.jpg _anu.jpg 