Obecné výklady o jazyce 1 Hradec Králové 16. 5. 2013 CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, 500 03 Hradec Králové.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_028_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Advertisements

Anotace: Prezentace se slovanskými jazyky a jejich rozdělením.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Rozdělení jazyků.
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.1
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
1 Evropská asociace pro testování a hodnocení jazykových dovedností
Obyvatelstvo EVROPY EU – OP VK – III/2 ICT DUM 2
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_19
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.10
Indoevropská jazyková skupina
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Najdi na slepé mapě Evropy státy podle zadání
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Inovace bez.
Národnosti Jazyky.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
INDOEVROPSKÁ RODINA indické íránské arménština germánské románské
III/2 9.C III Český jazyk a literatura Jazyky v Evropě – germánské, románské, slovanské IX. ročník Mgr. Miluše Malechová Obecné výklady.
SVĚTOVÉ A SLOVANSKÉ JAZYKY
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Soustava jazyků Historický vývoj českého jazyka
ANOTACE Materiál seznamuje žáky s obyvatelstvem Evropy, evropskými jazyky, náboženstvím. Druh učebního materiálu DUM Očekávané výstupy Žák se seznámí s.
 Vlajka:  Rozloha: km 2  Počet obyvatel:  Oficiální jazyk: nizozemština, francouzština, němčina  Ústavní zřízení: federativní konstituční.
Evropská Unie Státy EU –průměrné teploty a srážky v hlavních městech.
Lidské rasy, národy, jazyky
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Inovace bez.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Prezidenti, královny a další…
Obecné výklady o českém jazyce
SLOVANSKÉ JAZYKY VÝKLAD.
Jazykověda.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Příbuznost jazyků: Jazykové rodiny Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Likvidace obchodní společnosti 1 Hradec Králové Datum CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_SVĚTOVÉ JAZYKY A NÁBOŽENSTVÍ ROČNÍK: 8. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk.
Indoevropské jazyky. ● Znáte biblickou pověst o zmatení jazyků? ● Co se pokouší vysvětlit?
Ukončení pracovního poměru 1 Hradec Králové Datum CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
Teorie komunikace 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
Životopis 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Příbuznost jazyků: Slovanské jazyky Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Zaměstnanci v podniku 1 Hradec Králové Datum CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
Práva duševního vlastnictví 1 Hradec Králové Datum CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
Přeměny obchodních společností 1 Hradec Králové Datum CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_05 Název materiálu Čeština.
BOZP 1 Hradec Králové Datum CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
Postavení českého jazyka mezi evropskými
SKUPINY JAZYKŮ Jazyky se dají rozdělit podle příbuznosti do tak zvaných rodin. Ty se dále dělí na větvě. Větve tvoří podobné jazyky, které byly původně.
TVOŘENÍ SLOV CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
VY_32_INOVACE_Z8-003 ZEMĚPIS 8.ROČNÍK NÁRODY A JAZYKY Název školy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Státy světa podle původu a počtu obyvatel.
OBECNÉ VÝKLADY O JAZYCE
Struktura jazyka.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ9_01
Strom jazyků slovanských
Nezaměstnanost CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Najdi na mapě : Česko Rakousko Maďarsko Polsko Řecko Německo Švédsko
Jazykové skupiny (rodiny)
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Statky a služby CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Obecné poučení o jazyce
Transkript prezentace:

Obecné výklady o jazyce 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové

2 Tento učební materiál vznikl za podpory OPVK 1.5 Název školyCZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Číslo projektuCZ 1.07/1.5.00/ Název projektuModerní škola Číslo DUMCSA_OPVK15_087číslo materiálu PředmětČeský jazyk a literatura Tematický celekObecné výklady o jazyce Název materiáluObecné výklady o jazyce AutorMgr. Hana Voralová Datum ověření, třída , 2A Časová dotace20 min. PomůckyInteraktivní tabule, PC, flash disk Vzdělávací cílZopakování a rozšíření učiva základní školy. Ověření a upevnění znalostí žáků.

Vznik a vývoj jazyka neexistují žádné hmatatelné důkazy a doklady o vzniku jazyka stáří lidského rodu se odhaduje na 5 mil. let vývoj jazyka byl postupný, utvářel se řadu let jazyk v dnešním chápání se předpokládá u hommo sapiens (před 300tis. lety) k rozvoji jazyka přispěl velkou měrou nárůst mozkové kapacity o plně rozvinutém jazyce hovoříme v období před 50-70tis. lety

Teorie o vzniku jazyka A)Polygenetická – jazyk vznikl nezávisle na různých místech zeměkoule B)Monogenetická – jazyk vznikl na jednom místě a pak se rozšířil Člověk má společný původ v Africe, to svědčí spíše pro monogenetickou teorii.

Funkce jazyka Dorozumívací – jazyk jako prostředek ke komunikaci Myšlenková – jazyk je nástrojem myšlení Reprezentativní – jazyk jako znak národní příslušnosti Expresivní (výrazová) – jazyk jako prostředek k vyjádření pocitů a přání Apelová (výzvová) – přesvědčování ostatních Estetická – krása řeči a její umělecké využití

Klasifikace jazyků přesný počet jazyků nebyl zjištěn, uvádí se, že to ani není možné (střídání diferenciační a integrační tendence) obvyklý počet se pohybuje mezi jazyků velký problém činí rozlišení samostatného jazyka a nářečí nelze vyloučit, že by se mohla do budoucna prosadit integrační tendence – což by mohlo mít za následek radikální omezení počtu jazyků

Sociolingvistická klasifikace Při klasifikaci jazyků se vychází z počtu mluvčích, způsobu utváření a osvojení jazyka, národní příslušnosti a jiných sociologických faktorů V tomto smyslu dělíme jazyky na: – světové (AJ, čínština) a ostatní – jednací (OSN, EU) – živé a mrtvé – přirozené a umělé – národní a menšinové – mateřské jazyky (osvojování přirozenou cestou) – cizí jazyky (všechny, které nejsou mateřské) – druhé jazyky (jazykově smíšené rodiny, děti azylantů)

Genealogická klasifikace vychází z předpokladu, že jazyk vznikl na různých místech rozlišuje jazykové rodiny, které sdružují jazyky dle příbuznosti v současnosti se uvádí celkem 20 jazykových rodin (př. indoevropské, kavkazské, uralské, altajské, austroasijské aj.) čeština patří mezi jazyky indoevropské, které se dále dělí na 12 dalších skupin

Indoevropské jazyky INDOÍRÁNSKÉ (sanskrt, hindština, perština, cikánština, atd.) ARMÉNŠTINA ŘEČTINABALKÁNSKÉ (albánština, atd.) ITALICKÉ (latina, umberština, atd.)ROMÁNSKÉ (francouzština, španělština, portugalština, italština, rumunština, moldavština, atd.) KELTSKÉ (irština, velština, bretonština, atd.) GERMÁNSKÉ (angličtina, němčina, holandština, dánština, švédština, norština, islandština, atd.) BALTSKÉ (pruština, litevština, lotyšština) SLOVANSKÉ (staroslověnština, bulharština, čeština, slovenština, ruština, polština, atd.) ANATOLSKÉ (chetitština, atd.)TOCHARSKÉ (tocharština)

Slovanské jazyky západoslovanské (čeština, slovenština, polština, kašubština, horní a dolní lužická srbština, vymřelá polabština východoslovanské (ruština, běloruština, ukrajinština) jihoslovanské (slovinština, makedonština, bulharština, srbština, chorvatština, staroslověnština)

Typologická klasifikace třídí jazyky pouze na základě typů jejich gramatiky (srovnání se provádí především v morfologii) tvůrcem klasifikace je Vl. Skalička, člen tvz. pražské školy jazyky jsou srovnávány na rovině synchronie (současný stav) Neexistují ale čisté typy jazyků, spíše platí, že v každém jazyce převládá jeden typ a další se vyskytují v menší míře.

Typologická klasifikace Rozlišuje me 3 základní typy jazyka, podle užívání afixů: – Izolační (angličtina, francouzština; typická jsou pomocná slova, chybí ohýbání, pevný slovosled) – Aglutinační (finština, maďarština, turečtina; gramatické kategorie se vyjadřují pomocí afixů – předpona, přípona, které se připojují ke slovnímu základu, př. ev=dům, evlerin=domů) – Flexivní (slovanské jazyky, volný slovosled, ohýbání – časování, skloňování pomocí různých afixů) ; tyto se dále dělí na syntetické, analytické a polysyntetické

Odkazy, literatura Martinec, I. a kol. Mluvnice : učebnice českého jazyka pro střední školy. Plzeň : Fraus, Černý, J. Úvod do studia jazyka. Olomouc : Rubico, Kostečka, J. Český jazyk pro 4. ročník gymnázií. Praha : SPN, 2005.