OB 21 – VVP – HUM – CJL – PAV – M – 2 -010 MLUVNICKÉ KATEGORIE U SLOVES.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV: VY_32_INOVACE_494_Slovesný způsob
Advertisements

Slovesa a mluvnické kategorie
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
89.1 SLOVESA – osoba, číslo, slovesný způsob, čas
Procvičujeme tvary sloves
Slovesa Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Slovesné kategorie Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_15_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Slovesné tvary Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Mgr. Michal Oblouk SLOVESNÝ ROD.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.15 Anotace: Prezentace je zaměřena na slovesné kategorie rod a vid. Ke každé kategorii je uvedena stručná definice s příklady.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
opakování a procvičování
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slovesa (verba).
Slovesa.
Opakujeme Slovesa.
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
Slovesný způsob Český jazyk, 5. ročník VY_32_INOVACE_134, 7. sada, ČJ2
Slovesa.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm
Číslo a název šablony klíčové aktivity
85.1 Slovesný způsob Mlč! mlčel bych….. Mlčme! mlčel bys… mlčím…
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Leona Jarošová ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s mluvnickými kategoriemi sloves.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_336_Slovesa AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
CJL mluvnice Tvarosloví – slovesa Mgr. Zina Omelková
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0113 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
Slovesný rod Rod činný a trpný Pasivum Activum
Slovesné třídy a vzory Určují se pouze u sloves
Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.
OP 21 – VVP – HUM MLUVNICKÉ KATEGORIE U SLOVES. Mluvnické kategorie jsou : ● OSOBA ● ČÍSLO ● ZPŮSOB ● ČAS ● ROD ● VID.
VY_32_INOVACE_03-11 Ročník: 6., 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Tvarosloví.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
Slovesný rod.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
SLOVESNÝ ZPŮSOB PODMIŇOVACÍ
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 13 – slovesa –slovesné třídy,
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
Slovesné třídy a vzory. Slovesné třídy a vzory.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_13
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
Slovesné třídy.
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_20
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Digitální učební materiál
TVAROSLOVÍ VY_32_INOVACE_XIII-C-06.
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
SLOVESA – SLOVESNÉ KATEGORIE
Transkript prezentace:

OB 21 – VVP – HUM – CJL – PAV – M – MLUVNICKÉ KATEGORIE U SLOVES

Mluvnické kategorie jsou : ● OSOBA ● ČÍSLO ● ZPŮSOB ● ČAS ● ROD ● VID

Osoba 1) já 2) ty 3) on, ona, ono 1) my 2) vy 3) oni, ony

Číslo ● Slovesné číslo je závislé na osobě ● Je tedy jednotné nebo množné

Slovesný způsob ● oznamovací - mluvčí oznamuje reálný děj a to v jakémkoli čase ● rozkazovací - rozkaz; užívání pouze u 2. osoby jednotného čísla a u 1. a 2. osoby čísla množného ● podmiňovací -a ) přítomný (šel bych) ● b ) minulý (bych byl šel )

Cvičení : Najděte chyby v časování slovesa : já bych viděl my bysme viděli ty bis viděl vy byjste viděli on by viděl oni by viděli

Výsledky já bych viděl my bychom viděli ty bys viděl vy byste viděli on by viděl oni by viděli

Cvičení : Určete o jaký slovesný způsob se jedná, vyjmenujte další způsoby a řekněte o nich další podrobnosti....

Slovesný čas 1) Přítomný Píšu dopis. 2) Minulý Včera jsem napsal dopis. 3) Budoucí Zítra budu psát dopis

Pozor ! ! ! ČAS URČUJEME POUZE U ZPŮSOBU OZNAMOVACÍHO

Slovesný rod 1 ) Činný – podmět je ve větě průvodcem dějě a podmětem věty Např. Učitel chválí žáka 2) Trpný – průvodcem dějě je někdo jiný než podmět Např. Žák je chválen učitelem

Trpný rod ● a) opisný – stav, výsledek děje, ● pomocné sloveso být + příčestí trpné ● např. Dům je stavěn dělníky. ● b ) zvratný – přůběh, opakovaný děj, nezvratné sloveso + se ● např. Dům se staví. ●

Slovesný vid 1 ) Dokonavý – děj je dokončený, časové ohraničený, slovesa dokonavá nemohou vyjadřovat přítomnost např. dozpívat, doběhnu, zazpívat 2) Nedokonavý – vyjadřuje děj neohraničený např. zpívat, běží, budu běhat

Cvičení : Uveďte dokonavá slovesa k těmto slovesům ● Sedět ● Bavit ● Betonovat ● Bojovat ● Hlídat ● Vidět

Výsledky ● Sedět - posedět ● Bavit - pobavit ● Betonovat – zabetonovat, vybetonovat ● Bojovat – vybojovat, zabojovat ● Hlídat - pohlídat ● Vidět - uvidět

Mluvnické podkategorie : ● U sloves můžeme dále určovat třídu a vzor ● Všechna slovesa se klasifikují do 5 tříd a ● dále k jednotlivým vzorům, a to podle zakončení ve 3. os. j. č. oznamovacího způsobu přítomného času ●

Přehled tříd a vzorů Třídy ● 1. třída – e - ● 2. třída – ne - ● 3. třída – je - ● 4. třída – í - ● 5.třída – á - Vzory ● Nese, bere, maže, peče, tře ● Tiskne, mine, začne ● Kryje, kupuje ● Prosí, trpí, sází ● Dělá

Souhrnné cvičení 1 : Slovesa v závorkách dejte do požadovaného tvaru : ● Slyšet - 3.os. mn. č. přít. č. zp.oznamovací Slyšet - 3.os. mn. č. přít. č. zp.oznamovací ● Osvěžil – 2. os. č. mn. podmiň. zp. přítomný Osvěžil – 2. os. č. mn. podmiň. zp. přítomný ● Nemluvit – 1. os. č. mn. roz. Způsob *** Nemluvit – 1. os. č. mn. roz. Způsob ***

Souhrnné cvičení 2 : ● Doplňte náležité tvary příčestí trpného : Doplňte náležité tvary příčestí trpného : ● Návrh byl nadšeně ( přijmout ). Obilí bylo včas ( požnout ). Žhář byl (dopadnout ) a ( zatknout ).Opékané maso bylo ( nabodnout ) Návrh byl nadšeně ( přijmout ). Obilí bylo včas ( požnout ). Žhář byl (dopadnout ) a ( zatknout ).Opékané maso bylo ( nabodnout ) ● na rožni. To nebude nikdy ( zapomenout )Všechny pokoje hotelu byly ( pronajmout ). na rožni. To nebude nikdy ( zapomenout )Všechny pokoje hotelu byly ( pronajmout ). ● Z knihy bylo ( vytrhnout ) několik listů. *** Z knihy bylo ( vytrhnout ) několik listů. ***

Souhrnné cvičení 3 : ● Uveďte do náležitých tvarů : Uveďte do náležitých tvarů : ● Všichni pracovníci dobře ( vědět ), čeho Všichni pracovníci dobře ( vědět ), čeho ● ( chtít ) dosáhnout. ( Jíst ) hodně syrové zeleziny ! Cizí násilníci byli ze země ( vypovědět ).( Chtít ) vždy být mezi prvními. ( Být ) dobré mysli. Všechno jídlo bylo ( sníst ) a všichni jsou dosyta ( najíst ) *** ( chtít ) dosáhnout. ( Jíst ) hodně syrové zeleziny ! Cizí násilníci byli ze země ( vypovědět ).( Chtít ) vždy být mezi prvními. ( Být ) dobré mysli. Všechno jídlo bylo ( sníst ) a všichni jsou dosyta ( najíst ) ***

Souhrnné cvičení 4: Určete mluvnické kategorie u sloves : ● Posnídali Posnídali ● Bude stavět Bude stavět ● Byli byste bývali chválili Byli byste bývali chválili ● Mlč *** Mlč ***

Výsledky 1 ● Slyšíme ● Ověžili byste si ● Nemluvme

Výsledky 2 Návrh byl nadšeně PŘIJAT. Obilí bylo včas POŽATO. Žhář byl DOPADEN a ZATČEN. Opékané maso bylo NABODNUTO I NABODENO na rožni. To nebude nikdy ZAPOMENUTO. Všechny pokoje hotelu byly PRONAJATY I PRONAJMUTY. Z knihy bylo VYTRŽENO několik listů

Výsledky 3 : Všichni pracovníci dobře VĚDÍ čeho CHTĚJÍ dosáhnout. JEZ / JEZTE hodně syrové zeleniny ! Cizí násilníci byli ze země VYPOVĚZENI I VYPOVĚDĚNI. CHCI / CHTĚJÍ vždy být mezi prvními. BUĎ / BUĎTE dobré mysli. Všechno jídlo bylo SNĚDENO a všichni jsou dosyta NAJEDENI

Výsledky 4 : ● Posnídali – 3.os.č. mn. zp.ozn. vid dokon. rod činný ● Bude stavět – 3. os. č. jed. zp. ozn. čas bud. vid nedok. Rod činný ● Byli byste bývali chválili – 2. os. č. mn. zp.podmiňovací přítomný, rod činný ● Mlč – 2. os. č. jed. zp.rozkazovací, rod činný

Použitá literatura ● Čechová Marie a kol. : Český jazyk pro 2.ročník SOŠ ● Hartmanová Věra : Pravidla českého pravopisu, Nakladatelství Olomouc, 2003 ● Mašlíková Drahuše : Český jazyk – přehled středoškolského učiva,Nakladatelství Cyrila Boudy, 2006 ● Styblík Vlastimil, Melichar Jiří : Český jazyk – přehed středoškolského učiva, Fortuna, 2002 ●