INTERNET A AUTORSKÉ PRÁVO aneb je stažení hudby z Internetu legální? Jiří Čermák, 5.3.2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STA a povinnosti provozovatele podle autorského zákona Mgr. Markéta Prchalová
Advertisements

Licence Creative Commons včera dnes a zítra Poznámky k vystoupení na CC salonu Praha, 16. prosince 2011, HUB Petr Jansa Tuto prezentaci jste oprávněni.
Omezení všeobecného osobnostního práva © Vladimír Plecitý, 2007.
Porušování autorských práv Pirátství
Působnost soukromého práva na internetu1 Masarykova univerzita Právnická fakulta Pracovní skupina pro právo a informační technologie JUDr.
Aktuality. Novela knihovního zákona  Staré:  d) umožnění přístupu k vnějším informačním zdrojům, ke kterým má knihovna bezplatný přístup, pomocí telekomunikačního.
Microsoft Office OneNote
AUTORSKÝ ZÁKON A ZPŘÍSTUPŇOVÁNÍ DIGITÁLNÍCH DOKUMENTŮ
Co je duševní vlastnicví? Duševním vlastnictvím se rozumí výhradní práva k nakládání s díly, vynálezy a jinými nehmotnými výsledky procesu lidské tvořivosti,
Soukromoprávní odpovědnost ISP Radim Polčák. 2 Pojem ISP § 2 písm. a zákona č. 480/2004 Sb. [Pro účely tohoto zákona se rozumí] službou informační společnosti.
E-PK aktuální stav služeb DDS Markéta Hlasivcová Zuzana Švastová ÚIV - NPKK.
Tv a net Pravidla licencování IPTV Kam kráčí české telekom. sítě Srní
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
1 Masarykova univerzita Právnická fakulta Pracovní skupina pro právo a informační technologie JUDr. Radim Polčák, Ph.D.
Právní aspekty související s provozováním video služeb Internet Video Forum 2007 Josef Aujezdský, advokát.
KONFERENCE ARCHITEKTŮ MĚST ČR Cheb Autorské právo v činnosti architektů Zuzana Císařová advokátka v Praze, členka Ústavu autorského práva,
PRÁVO AUTORSKÉ PRÁVO (AP) Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Mgr. Eva Šreibrová.
Ochrana počítačových programů Dílo (2) Za dílo se považuje též počítačový program, je-li původní v tom smyslu, že je autorovým vlastním duševním výtvorem.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Úvod do autorského práva Když se nerozhodneš, buď nerozhodný, když se však rozhodneš, buď rozhodný.. L.N.Tolstoj FEL ČVUT v Praze Právo pro podnikatele.
PRÁVA VÝKONNÝCH UMĚLCŮ
Obsah autorského práva Obsahem práva autorského jsou ▪ Výlučná práva osobnostní ▪ Výlučná práva majetková Výlučná jsou proto, že za života autora nemohou.
 Snaha společností vydávajících software (Microsoft corp., aj. ) zabránit jednomu druhu protiprávního jednání (zejména neoprávněnému užívání softwaru.
Autorské právo a Open Access
1 Práva související s právem autorským  Práva výkonného umělce (tvůrčí, § 67 a násl AutZ )  Právo výrobce zvukového záznamu (netvůrčí, § 75 a násl. )
UŽITÍ DÍLA § 12. (4) Právem dílo užít je a) právo na rozmnožování díla (§ 13), b) právo na rozšiřování originálu nebo rozmnoženiny díla (§ 14), c) právo.
Archiv českého webu (Webarchiv) a CC Lukáš Gruber.
SIK Skupina odhalování informační kriminality
Duševní vlastnictví a informační sítě II pojem duševního vlastnictví a legitimita norem autorské právo a internet (pojem, definice) pojem a legitimita.
Zpravodajská licence, par. 12 Občanského zákoníku Fyzická osoba má právo na ochranu projevů osobní povahy, proto mohou být použity nebo pořízeny jen se.
Chování na internetu.  S používáním nelegálního softwaru jsou spojena tato rizika:  Riziko trestního postihu za používání nelegálního softwaru  Používáním.
, ISSS, Hradec Králové Právo na informace a autorská práva – hledání rovnováhy Martin Svoboda Státní technická knihovna, Praha
Informační bezpečnost jako rámec ochrany osobních údajů v orgánech veřejné správy Hradec Králové
LICENČNÍ SMLOUVY V DIVADLE Zpracováno s využitím habilitační práce doc. JUDr. Jiřího Srstky „Autorské právo v divadle“ JUDr. Lenka Valová DIFA JAMU 2007.
PRÁVO VÝROBCE ZVUKOVÉHO ZÁZNAMU K JEHO ZÁZNAMU §§
Autorská práva. Autorské dílo  dílo literární  dílo umělecké  dílo vědecké,  počítačový program  databáze  fotografie  trvají po dobu autorova.
Směrem k jednotnému digitálnímu trhu - harmonizace práv duševního vlastnictví JUDr. Jiří Čermák Baker & McKenzie, v.o.s., advokátní kancelář 12. září 2012.
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
2. Správní trestání a správní delikty
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
POČÍTAČOVÉ PIRÁTSTVÍ. V naší prezentaci se budeme v první části zabývat druhy softwaru a tím co je pro jednotlivé druhy povoleno a co naopak zakázáno.
Každý den se softwarovým právem 19.dubna 2016 JUDr. Jiří Matzner, Ph.D., LL.M. Advokátní kancelář MATZNER et al Anny Letenské 34/7, Praha 2
Autorské právo Autorské právo (anglicky copyright law) je odvětví práva, které se zabývá právními vztahy uživatelů a tvůrců tzv. „autorských děl“ k příslušným.
Je jejich stahování legální nebo nelegální??. Autorská práva (copyright) Zabývá se právními vztahy uživatelů a tvůrců autorských děl. Je součástí tzv.
A UTORSKÉ PRÁVO P IRÁTSTVÍ NA PC J AK VYHLEDÁVAT OBRÁZKY V SOULADU S AUTORSKÝMI PRÁVY Informatika Emílie Brátová, 9.A.
„Autorská práva související s používáním fotografií, obrázků a map“ Mgr. Karel Švercl, právník Odboru rozvoje, fondů EU, cestovního ruchu a sportu Krajského.
J AK PRACOVAT S INTERNETEM Mgr. Marie Kardová leden 2014.
V součastné době o pirátství hovoříme nejčastěji ve spojitosti s filmovými a hudebními díly a počítačovými programy jako o filmovém, hudebním a softwarovém.
Kdo odpovídá za obsah internetových stránek? 4. dubna 2012 Olomouc.
Název materiálu: Autorská práva - stahování obrázků z internetu Anotace: Výklad nového učiva Autor: Iveta Pasterňáková, 2013 Ověření ve výuce ,
INTERNET A AUTORSKÉ PRÁVO aneb je stažení hudby z Internetu legální? Jiří Čermák.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Transpoziční novela zákona o svobodném přístupu k informacím Mgr. et Mgr. Tomáš Jirovec odbor veřejné.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Závadný obsah na internetu. Roztřiďte následující typy obsahu internetu na 1. Nelegální 2. Legální, ale nelegální při zpřístupnění dítěti 3. Legální,
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
INTERNET A AUTORSKÉ PRÁVO Jiří Čermák, 10.3 a
e-PK aktuální stav služeb DDS
Autorské právo a ochrana označení – vybrané otázky
Elektronické prezenční zpřístupňování dokumentů a jejich tisk Věra Jurmanová Volemanová Dr. Ing. Zdeněk Kadlec Martin Krčál E-prezenční výpůjčka / M.Krčál.
IAS 38 Nehmotná aktiva.
PRÁVA VÝKONNÝCH UMĚLCŮ
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Užití autorských děl na Internetu a z Internetu Marie Šebelova, advokátka.
Mimosmluvní instituty užití autorských děl
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Dělá reklamu na léčiva jen výrobce nebo prodejce
Licence Creative Commons včera dnes a zítra
Transkript prezentace:

INTERNET A AUTORSKÉ PRÁVO aneb je stažení hudby z Internetu legální? Jiří Čermák,

INTERNET A AUTORSKÉ PRÁVO Prohlížení webových stránek (browsing) Zpřístupnění díla prostřednictvím Internetu Stahování díla z Internetu Zvláštní případy nakládání s dílem na Internetu -sdílení v peer to peer sítích (BitTorent, KaZaA, DC atp.) -odkazy (hyperlinks) -televizní a rozhlasové vysílání po Internetu (webcasting) Odpovědnost uživatelů a ISP (JUDr. Císařová) ©2013 Baker & McKenzie 2

©2011 Baker & McKenzie 3 PŘEDMĚT OCHRANY definice díla (§2 AZ)– v podstatě vše (fotografie, text, software, hudební a filmové klipy) výjimky: ne: vzorce, myšlenky, postupy... bez ochrany: úřední dílo, lidová tvořivost, kroniky, polit. Projevy... webová stránka = autorské dílo +práva související s autorským právem (výkonní umělci +databáze ©2013 Baker & McKenzie 3

PROHLÍŽENÍ INTERNETU (BROWSING) Prohlížení webových stránek („surfování po internetu“) -vzniká řada kopií (rozmnoženin) (grafická paměť, přechodné soubory na disku atp.) -rozmnožování díla (§ 13 AZ) -licence pro dočasné rozmnoženiny (§38a odst. 1 AZ) -Nutné kopie vs. kopie ulehčující provoz (caching) -SD EU: Rozsudek PRCA (C-360/13) ( pouhým prohlížením díla na internetu nedochází k zásahu do autorských právk tomuto dílu) ©2013 Baker & McKenzie 4

ZPŘÍSTUPNĚNÍ DÍLA (UPLOAD) Zpřístupnění na www/ftp/peer to peer -rozmnožování díla (§ 13 AZ) -sdělování díla veřejnosti (§ 18 AZ) ©2013 Baker & McKenzie 5

ZPŘÍSTUPNĚNÍ DÍLA (UPLOAD) sdělování veřejnosti: veřejnost = 2 a více (široký výklad)  zahrnuje:stránky s omezeným přístupem (placené stránky, podnikové sítě (Intranet)) SD EU : o sdělování díla veřejnosti se jedná tehdy, je-li současně přítomen prvek „sdělování díla“ a toto dílo je sdělováno „veřejnosti“. ©2013 Baker & McKenzie 6

ZPŘÍSTUPNĚNÍ DÍLA (UPLOAD) všechna díla bez rozdílu výjimky: - volná díla (gutenberg.net), - citace, - další nejsou (t.j. zahrnuje i nekomerční užití, užití díla převzatého odjinud z Internetu atp.) ©2013 Baker & McKenzie 7

ZPŘÍSTUPNĚNÍ DÍLA (UPLOAD) třeba získat oprávnění (licenci) praktické potíže -kolektivní správa -různá práva k jednomu dílu (práva související) ©2013 Baker & McKenzie 8

STAHOVÁNÍ DÍLA (DOWNLOAD) stažení koncovým uživatelem (a uložení na HDD) -rozmnožování (§ 13 AZ) výjimky: volná díla volná užití (pro osobní potřebu) ©2013 Baker & McKenzie 9

STAHOVÁNÍ DÍLA (DOWNLOAD) volná užití ( § 30 AZ) software a el. databáze (NE) vs. ostatní (ANO) podmínky aplikace: -jiné dílo než software / el. databáze -fyzická osoba -osobní potřeba (např. ne pro podnikání) -žádný jiný účel (zákaz např.dále půjčovat/ šířit) -? pouze jedna rozmnoženina ? (NE - 5 Tdo 234/2009) -třístupňový test ©2013 Baker & McKenzie 10

STAHOVÁNÍ DÍLA (DOWNLOAD) volná užití (§ 30) spor: „legální“ vs. „nelegální“ zdroj (§ 29 AZ) třístupňový test (§ 29/1 AZ) Rozsudek NS 5 Tdo 234/2009 C-435/12 ACI ADAM E.A. ©2013 Baker & McKenzie 11

STAHOVÁNÍ DÍLA (DOWNLOAD) Rozsudek NS 5 Tdo 234/2009 -úmyslný trestný čin -skutečná vědomost o protiprávnosti jednání (tj. stahováním z nelegálního zdroje dochází k neoprávněnému užití autorského díla) -nejsitý výklad autorského zákona nelze použít v neprospěch obviněného C-435/12 ACI ADAM E.A. -pro účely výjimky užití pro osobní potřebu je třeba odslišovat legální a nelegální zdroj -výjimka se vztahuje pouze na pořízení rozmnoženiny z legálního zdroje ??? jak dalece musí uživatel „zkoumat legálnost zdroje“ a jak posoudit jeho „vědomost o legálnosti / nelegálnosti zdroje“ trestní vs. soukromoprávní odpovědnost ©2013 Baker & McKenzie 12

POSKYTOVÁNÍ ODKAZU (hyperlinking) je poskytnutí odkazu (hyperlinking) na dílo jeho užitím? (např. jeho šířením)? je poskytnutí odkazu (hyperlinking) na neoprávněné zpřístupněné dílo (např. pirátské stránky) postižitelné? Rozhodnutí SD EU: C-466/12 SVENSSON E.A. C-348/13 Bestwater International (embedding) Probíhající řízení:C-279/13 C More Entertainment ©2013 Baker & McKenzie 13

POSKYTOVÁNÍ ODKAZU (hyperlinking) běžný (klikatelný) odkaz vs. embedded link (inlining) Svensson: nečiní rozdíl, nejde o užití díla, pokud nejde o případ sdělování nové veřejnosti (např. obejitím technické ochrany, která umožňovala přístup k dílu jen registrovaným uživatelům) ??? hraje roli, zda bylo odkazované dílo zpřístupněné legálně či nelegálně??? - byla posuzována situace, kdy dílo bylo zpřístupněno oprávněně, změnil by sse závěr soudu, kdyby tomu bylo jinak? ©2013 Baker & McKenzie 14

POSKYTOVÁNÍ ODKAZU (hyperlinking) BestWater: specificky se zabývá embedded linkem tj. je užitím díla, pokud do své stránky pomocí embedded linku vložím video např. z YouTube? Samo o sobě není užitím díla, pokud (i) na stránce kde je (embedded) obsah originálně zpřístupněn, je tento obsah veřejnosti volně k dispozici (t.j. přístup k němu není omezen) a tedy nejde o novou veřejnost a (ii) nedošlo k použití jiných technických prostředků k sdělování díla než při originálním zpřístupnění. Navazuje na Svensson, proto soud nerozhodl rozsudkem ©2013 Baker & McKenzie 15

POSKYTOVÁNÍ ODKAZU (hyperlinking) Stále zůstává (stejně jako u Svensson) nejisté, jak posodit embedding, kdyby původní dílo bylo zpřístupněno neoprávněně. Převažující názor: asi to nemá vliv ©2013 Baker & McKenzie 16

UŽITÍ V RÁMCI PEER TO PEER SÍTÍ p2p:- centralizované vyhledávání (Napster) -decentralizované vyhledávání (KaZaA, Gnutella, Bit Torrent) Bit Torrent – odpovědnost za zpřístupnění metadat? (piratebay.org) – rozhodnutí ve věci PirateBay ©2013 Baker & McKenzie 17

UŽITÍ V RÁMCI PEER TO PEER SÍTÍ odpovědnost uživatelů -vystavení (sdílení, sharing) =sdělování díla veřejnosti -stažení (download) =rozmnožování (často kryto ust. o volném užití) ©2013 Baker & McKenzie 18

STREAMING, WEBCASTING sdělování díla veřejnosti (§18 AZ) internetový streaming televizního vysílání - další užití díla (televizního vysílání) - TV v TV Catchup (C-607/11) ©2013 Baker & McKenzie 19

Děkuji za pozornost Jiří Čermák Baker & McKenzie s.r.o., advokátní kancelář Tel: Fax: