ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice AUTOR Mgr. Petr Kajnar TÉMATICKÝ CELEK Psychologie ROČNÍK 2.- HŠ DATUM TVORBY Září 2013
Anotace Prezentace: seznámí žáky s vnímáním jako poznávacím procesem objasní rozdíly mezi pojmy „počitek“ a „vjem“ Metodické pokyny: Materiál je vytvořen jako prezentace v programu MS PowerPoint. Pro jeho využití je potřeba mít k dispozici počítač nebo notebook, dataprojektor, promítací plochu a příslušné programové vybavení
Čití a vnímání
Čití čití – proces, kdy podnět prostřednictvím receptoru (čidla) doputuje do analyzátoru (příslušné části mozku) čití – proces, kdy podnět prostřednictvím receptoru (čidla) doputuje do analyzátoru (příslušné části mozku) výsledkem je počitek výsledkem je počitek příklad: příklad: zrakový počitek (myš) doputoval přes čidlo (oko) do analyzátoru (mozek) zdroj: vlastní autorská kresba
Druhy analyzátorů vnější vnější - dálkové (zrakový, sluchový,..) - dotykové (chuťový, tlakový, tepelný,..) vnitřní vnitřní - pohybu a rovnováhy - útrobní
Druhy počitků smyslové (zrakové, sluchové, chuťové, hmatové, čichové) smyslové (zrakové, sluchové, chuťové, hmatové, čichové) tepelné, tlakové tepelné, tlakové počitky bolesti počitky bolesti polohy, rovnováhy, pohybu polohy, rovnováhy, pohybu útrobní – orgánové (hlad, žízeň, nutkání ke zvracení, nechutenství apod.) útrobní – orgánové (hlad, žízeň, nutkání ke zvracení, nechutenství apod.)
Vjem vzniká kombinací počitků, jejich zpracováním a komplexním posouzením (účast myšlení v tomto procesu) vzniká kombinací počitků, jejich zpracováním a komplexním posouzením (účast myšlení v tomto procesu) subjektivní odraz objektivní reality subjektivní odraz objektivní reality nejdůležitější je vnímání zrakové nejdůležitější je vnímání zrakové
Druhy vnímání tvar tvar prostor prostor vzdálenost (hloubka) vzdálenost (hloubka) pohyb pohyb čas čas
Gestaltismus psychologický směr, který tvrdí, že celek je více než souhrn částí psychologický směr, který tvrdí, že celek je více než souhrn částí lidská mysl má tendenci hledat pravidelnost, podobnost a známé tvary lidská mysl má tendenci hledat pravidelnost, podobnost a známé tvary příklad: příklad:
Shrnutí čití a vnímání jsou základní poznávací procesy čití a vnímání jsou základní poznávací procesy počitek vznikne postupem podnět – čidlo – mozek, kombinací počitků vznikne vjem počitek vznikne postupem podnět – čidlo – mozek, kombinací počitků vznikne vjem počitky dělíme podle zdroje počitky dělíme podle zdroje gestaltismus – psychologický směr založený na vnímání celku jako nadstavby jednotlivých částí gestaltismus – psychologický směr založený na vnímání celku jako nadstavby jednotlivých částí
Zdroje 3%AD 3%AD 3%AD 3%AD 5/55/Kanizsa_triangle.svg/300px- Kanizsa_triangle.svg.png 5/55/Kanizsa_triangle.svg/300px- Kanizsa_triangle.svg.png 5/55/Kanizsa_triangle.svg/300px- Kanizsa_triangle.svg.png 5/55/Kanizsa_triangle.svg/300px- Kanizsa_triangle.svg.png vlastní kresba vlastní kresba