OSNOVA KE STUDIU S VÝŇATKY Z DĚL V. NEZVALA, F. HALASE A F. HRUBÍNA PRO STUDENTY STŘEDNÍCH PEDAGOGICKÝCH ŠKOL Poezie pro děti II.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vítězslav Nezval (1900 – 1958).
Advertisements

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
Anotace:Prezentace seznamuje s významnými básníky 20. století a jejich tvorbou. Řeší drobné úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr.
Anotace Žák se seznámí se základními informacemi o životě a díle Františka Hrubína Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Je schopen interpretovat.
Sdružení Devětsil a jeho podoby
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Josef Lada ( – ) autor: Kateřina Marková.
Srovnávací a vědomostní test
Literatura / Shakespeare
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
František Hrubín Jan Musil.
VY_III/2_INOVACE_89_Eduard Petiška
ICT ČJ 5.ročník Význam slov II.
VY_III/2_INOVACE_87_František Hrubín
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu
Mikoláš Aleš VY_III/2_INOVACE_90_Mikoláš Aleš Mgr. Jana Svobodová.
Christian Morgenstern Šibeniční písně
Vzdělávací oblast: Český jazyk – literatura Autor: Vlasta Lindovská
Poezie ve světové literatuře
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
POETISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Poetismus – jak se rodí báseň
Spisovatelé dětské literatury
Poetismus Daniela Mlatečková Michaela V. Vítková 1.
Specifika dětské literatury. Žánrová a tematická struktura LPDM
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Poezie ČÍSLO PROJEKTU:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBOR: Český jazyk a literatura.
Nonsensová poezie Anglicky NONSENS = nesmysl Staví na bláznivých slovních spojeních, porušuje pravidla Nejdůležitější je uvolnit se a popustit uzdu fantazii!
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk 1 Autor: Mgr. Romana Martináková Poznáš pohádku?
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Poezie v jazykové a slohové složce výuky českého jazyka.
 Anotace: Žák se dozví informace o spisovateli a jeho dílech. Převypráví pohádku Kráska a zvíře.  Ročník: 5.  Vzdělávací oblast: Český jazyk – čtení.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_14_LITERATURA.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk 2 Autor: Mgr. Romana Martináková Poznáš pohádku?
OSNOVA A PRACOVNÍ TEXTY PRO STUDENTY STŘEDNÍCH PEDAGOGICKÝCH ŠKOL ŘÍKADLA.
Aby nás tělo nebolelo: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Edita Havránková. Dostupné z Metodického portálu
Vítězslav Nezval Martin Vocl C3B. Obsah Základní informace Život Dílo Charakter tvorby Pantomima Ukázka Otázky.
František Hrubín „Dnes lidé mezi sebou hovoří tak, že jeden druhého neposlouchá.“
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška Ilustrace Josefa Lady Anotace: Seznámení s ilustracemi Josefa Lady Autor: Mgr. Vladimíra.
Povídka Básník Karel Čapek – Povídky z jedné kapsy - Slohotvorní činitelé.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Jan Neruda - dílo.
Mgr. Marie Havránková POETISMUS A SURREALISMUS
Mgr. Marie Havránková VÍTĚZSLAV NEZVAL Literatura 1.pol. 20. stol.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
V VY_32_INOVACE_16_MATEMATIKA_2_SLOVNÍ ÚLOHY Dětský domov, Základní škola a Střední škola, Duchcov, Školní 1, příspěvková organizace Registrační číslo:
A. Sova – Květy intimních nálad
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Meziválečná poezie a drama
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Literatura 19. a 20. století VY_32_Inovace_19SJ - 1
Český jazyk 9. ročník Česká poezie 19. a 20. století.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Autor: Mgr. Irena Nádvorníková
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Mgr. Zbyněk Jícha Škola
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lenka.
Česká meziválečná poezie
Téma (název prezentace)
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
JOSEF LADA Životopis a díla
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Nabídka vzdělávacích lekcí pro školy
Transkript prezentace:

OSNOVA KE STUDIU S VÝŇATKY Z DĚL V. NEZVALA, F. HALASE A F. HRUBÍNA PRO STUDENTY STŘEDNÍCH PEDAGOGICKÝCH ŠKOL Poezie pro děti II.

Poezie pro děti století 20.století – „STOLETÍ DÍTĚTE“ dětské vidění světa respektován způsob dětského vyjadřování vliv moderních básnických směrů básníci: Vítězslav Nezval ( ) František Halas ( ) František Hrubín (1910 – 1971)

Vítězslav Nezval představitel poetismu a surrealismu poetika založena na hravosti, bezprostřednosti, obrazotvornosti hra se slovy a zvuky rytmizované říkadlové texty v prozaických textech bohaté metafory vzpomínky, fantazijní obrazy prozaicko-básnická kniha Anička skřítek a Slaměný Hubert (1938)

Náměty pro práci s ukázkami: Přečtěte si následující ukázky z díla V. Nezvala. Doložte na konkrétních příkladech: hravost, zvukomalbu, nonsens („nesmysl“, vliv dadaismu), inspirace říkadlem. Který z textů se vám líbí a využili byste ho při práci s dětmi v mateřské škole? Jakým způsobem byste postupovali při nácviku básně?

Ukázka 1. Jeden, druhý, třetí, pojďte se mnou děti, půjdem do mlýna trhat do klína heřmánek a kvítí, půjdem trávu žíti, půjdem na kosatce, rostou na zahrádce, půjdem si tam hrát, je tam zlatý hrad, první, druhý, třetí, pojďte se mnou děti.

Ukázka 2. Dup, dupy, dup, našel jsem pět hub, první byla muchomůrka, byla u ní zlatá šňůrka, druhá byla liška, je jich plná spížka, třetí byl smrž, vrž si jen, vrž! Čtvrtá byla křapáč, jaký jsi ty střapáč, pátá byla hřib, měl jsem hledat líp!

Ukázka 3. Byl jeden míč, v tom míči klíč, v tom klíči dírka, v té dírce sirka, v té sirce plamen, skočil do kamen.

Samostatný úkol: Pokračujte v básni. Tvořte, vymýšlejte si, hrajte si. Slovní spojení nemusí dávat smysl, důležitý je rým, krása slova a zvuk. Jeden, druhý, třetí, pojďte se mnou děti, …

František Halas texty pro děti vznikaly za okupace hra s významy slov metafory dětská hra, dětské poznávání světa pro čtení dospělého s dítětem (rozhovory) Dílo: Ladění

Náměty pro práci s ukázkami: V následující básni je nádherně zachycen rozhovor dítěte s dospělým (tzv. „básnění spolu“). Jak je toto „básnění spolu“ vyjádřeno? Charakterizujte básnický jazyk.

Ukázka 1. Ty nevíš, táto, to ti bylo k smíchu, já viděl kosa na trávníku zavazovat si tkaničku. U botky se mu rozvázala, tahal ji, až se přetrhala, a víš, že ji ten hlupák sněd? Kdepak si koupí novou teď? Žížala! Co ty víš! Počkej, však ráno uvidíš!

František Hrubín Tvorba pro děti žánrově velmi pestrá, bohatá Nejčastější žánry – říkadlo, pohádka Básnický jazyk – zvukomalba, citoslovce,… - oslovení čtenáře - dialogy - citovost, fantazie Inspirace - v obrazech (J. Lada, J. Čapek, J. Mánes) - dětství - pohádky (lidové, orientální)

Dílo: Verše k obrázkům Ladův veselý přírodopis Mánesův orloj aj. Verše inspirované rolí otce Říkejte si se mnou Je nám dobře na světě aj. Veršované pohádkové knihy Říkejte se pohádky Dvakrát sedm pohádek aj. Prozaické pohádkové knihy Pohádky tisíce a jedné noci Špalíček pohádek aj.

Náměty pro práci s ukázkami: Fr. Hrubín zpracoval klasické pohádkové náměty. Jeho veršované pohádky se ale od původních verzí liší. Využijte ukázky 1. a vysvětlete. V ukázce 2. je pouze část veršované pohádky. Doložte na této ukázce, proč jsou Hrubínovy verše vhodné k dramatizaci s malými dětmi. Ukázka 3. je motto knihy Dvakrát sedm pohádek. Jak těmto veršům rozumíte?

Ukázka 1. Prší, prší, celý les ve vodě se topí dnes. „Ťuk, ťuk, ťuky, Smolíčku, otevři nám světničku!“ Jeskyňky, jen pojďte dál, jelen před chvilinkou vstal.“ A co snídal, Smolíčku?“ „Snídal čerstvou travičku.“ „ A co ještě?“ „Vodu z deště.“ „A co víc?“ „Pak už nic.“ „To se dobře nasnídal. My zas půjdem o dům dál.“ „Kampak byste chodily? Sluníčko si popílí a jelen vás, těšte se, bude vozit po lese.“ Prší, prší, celý les ve vodě se topí dnes. Jeskyňky jdou v dešti dál. Kdopak by jim otvíral!

Ukázka 2. „Mámo, usmaž kobližky!“ „ Až mi dojdeš pro šišky, nemám už čím topit synku, dělej něco pro maminku!“ V lese bum, bum, bum, šiška jako dům za ní druhá, po ní třetí z vysokého smrku letí. …

Ukázka 3. Písnička se zpívá, pohádka se povídá, a kdo se rád dívá, hezké věci uhlídá.

Zdroje a použitá literatura: Dvakrát sedm pohádek, F. Hrubín,Albatros Praha, 1965 Zlatý věk, V. Nezval, nakl. Trojan Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury, Jana Čeňková a kol., Portál Praha 2006