OSNOVA KE STUDIU S VÝŇATKY Z DĚL V. NEZVALA, F. HALASE A F. HRUBÍNA PRO STUDENTY STŘEDNÍCH PEDAGOGICKÝCH ŠKOL Poezie pro děti II.
Poezie pro děti století 20.století – „STOLETÍ DÍTĚTE“ dětské vidění světa respektován způsob dětského vyjadřování vliv moderních básnických směrů básníci: Vítězslav Nezval ( ) František Halas ( ) František Hrubín (1910 – 1971)
Vítězslav Nezval představitel poetismu a surrealismu poetika založena na hravosti, bezprostřednosti, obrazotvornosti hra se slovy a zvuky rytmizované říkadlové texty v prozaických textech bohaté metafory vzpomínky, fantazijní obrazy prozaicko-básnická kniha Anička skřítek a Slaměný Hubert (1938)
Náměty pro práci s ukázkami: Přečtěte si následující ukázky z díla V. Nezvala. Doložte na konkrétních příkladech: hravost, zvukomalbu, nonsens („nesmysl“, vliv dadaismu), inspirace říkadlem. Který z textů se vám líbí a využili byste ho při práci s dětmi v mateřské škole? Jakým způsobem byste postupovali při nácviku básně?
Ukázka 1. Jeden, druhý, třetí, pojďte se mnou děti, půjdem do mlýna trhat do klína heřmánek a kvítí, půjdem trávu žíti, půjdem na kosatce, rostou na zahrádce, půjdem si tam hrát, je tam zlatý hrad, první, druhý, třetí, pojďte se mnou děti.
Ukázka 2. Dup, dupy, dup, našel jsem pět hub, první byla muchomůrka, byla u ní zlatá šňůrka, druhá byla liška, je jich plná spížka, třetí byl smrž, vrž si jen, vrž! Čtvrtá byla křapáč, jaký jsi ty střapáč, pátá byla hřib, měl jsem hledat líp!
Ukázka 3. Byl jeden míč, v tom míči klíč, v tom klíči dírka, v té dírce sirka, v té sirce plamen, skočil do kamen.
Samostatný úkol: Pokračujte v básni. Tvořte, vymýšlejte si, hrajte si. Slovní spojení nemusí dávat smysl, důležitý je rým, krása slova a zvuk. Jeden, druhý, třetí, pojďte se mnou děti, …
František Halas texty pro děti vznikaly za okupace hra s významy slov metafory dětská hra, dětské poznávání světa pro čtení dospělého s dítětem (rozhovory) Dílo: Ladění
Náměty pro práci s ukázkami: V následující básni je nádherně zachycen rozhovor dítěte s dospělým (tzv. „básnění spolu“). Jak je toto „básnění spolu“ vyjádřeno? Charakterizujte básnický jazyk.
Ukázka 1. Ty nevíš, táto, to ti bylo k smíchu, já viděl kosa na trávníku zavazovat si tkaničku. U botky se mu rozvázala, tahal ji, až se přetrhala, a víš, že ji ten hlupák sněd? Kdepak si koupí novou teď? Žížala! Co ty víš! Počkej, však ráno uvidíš!
František Hrubín Tvorba pro děti žánrově velmi pestrá, bohatá Nejčastější žánry – říkadlo, pohádka Básnický jazyk – zvukomalba, citoslovce,… - oslovení čtenáře - dialogy - citovost, fantazie Inspirace - v obrazech (J. Lada, J. Čapek, J. Mánes) - dětství - pohádky (lidové, orientální)
Dílo: Verše k obrázkům Ladův veselý přírodopis Mánesův orloj aj. Verše inspirované rolí otce Říkejte si se mnou Je nám dobře na světě aj. Veršované pohádkové knihy Říkejte se pohádky Dvakrát sedm pohádek aj. Prozaické pohádkové knihy Pohádky tisíce a jedné noci Špalíček pohádek aj.
Náměty pro práci s ukázkami: Fr. Hrubín zpracoval klasické pohádkové náměty. Jeho veršované pohádky se ale od původních verzí liší. Využijte ukázky 1. a vysvětlete. V ukázce 2. je pouze část veršované pohádky. Doložte na této ukázce, proč jsou Hrubínovy verše vhodné k dramatizaci s malými dětmi. Ukázka 3. je motto knihy Dvakrát sedm pohádek. Jak těmto veršům rozumíte?
Ukázka 1. Prší, prší, celý les ve vodě se topí dnes. „Ťuk, ťuk, ťuky, Smolíčku, otevři nám světničku!“ Jeskyňky, jen pojďte dál, jelen před chvilinkou vstal.“ A co snídal, Smolíčku?“ „Snídal čerstvou travičku.“ „ A co ještě?“ „Vodu z deště.“ „A co víc?“ „Pak už nic.“ „To se dobře nasnídal. My zas půjdem o dům dál.“ „Kampak byste chodily? Sluníčko si popílí a jelen vás, těšte se, bude vozit po lese.“ Prší, prší, celý les ve vodě se topí dnes. Jeskyňky jdou v dešti dál. Kdopak by jim otvíral!
Ukázka 2. „Mámo, usmaž kobližky!“ „ Až mi dojdeš pro šišky, nemám už čím topit synku, dělej něco pro maminku!“ V lese bum, bum, bum, šiška jako dům za ní druhá, po ní třetí z vysokého smrku letí. …
Ukázka 3. Písnička se zpívá, pohádka se povídá, a kdo se rád dívá, hezké věci uhlídá.
Zdroje a použitá literatura: Dvakrát sedm pohádek, F. Hrubín,Albatros Praha, 1965 Zlatý věk, V. Nezval, nakl. Trojan Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury, Jana Čeňková a kol., Portál Praha 2006