Reálná úroková míra Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí
Inflace Při veškerých finančních operacích nesmíme zapomenout na inflaci. Inflace: ● je znehodnocení měny v důsledku růstu cen, ● měří se pomocí cenových indexů, ● je založena na maloobchodní ceně spotřebního koše vybraných položek a služeb, ● tzv. index spotřebitelských cen, ● zveřejňuje ji Český statistický úřad
Inflace Míra inflace: ● je obecně definována jako růst cenové hladiny, tj. charakterizuje míru znehodnocování měny v přesně vymezeném časovém období. ● Míra inflace je měřena pomocí přírůstku indexu spotřebitelských cen. ● K inflaci dochází, roste-li celková cenová hladina.
Inflace Cenová hladina představuje průměrnou úroveň cen určitého souboru statků v běžném období ve srovnání s cenami základního období. Tempo růstu cenové hladiny = míra inflace Míra inflace (rok t) = ((cenová hladina (rok t) - cenová hladina(rok t-1)) / (cenová hladina (rok t-1) ) * 100
Úroková míra Nominální: oficiálně udávaná v daném místě a v daném čase. Reálná: vzniká úpravou nominální úrokové míry o inflaci. reálná úroková sazba = nominální úroková sazba - inflace
Příklad Zboží na konci roku 2006 stálo 100 Kč. Kolik stálo na konci roku 2010, když meziroční míra inflace byla: rok 2006, inflace 2,5 %; 2007, 2,8 %; 2008, 6,3 %; 2009, 1,0 %; 2010, 1,5 %. 100 * (1 + 0,025) * (1 + 0,028) * (1 + 0,063) * (1 + 0,01) *(1 + 0,015) = 114,83 Na konci roku 2010 již stálo 114,83 Kč.
Příklad Zboží na konci roku 2010 stálo 100 Kč. Kolik stálo na konci roku 2006, když meziroční míra inflace byla: rok 2006, inflace 2,5 %; 2007, 2,8 %; 2008, 6,3 %; 2009, 1,0 %; 2010, 1,5 %. 100 / ((1 + 0,025) * (1 + 0,028) * (1 + 0,063) * (1 + 0,01) *(1 + 0,015)) = 87,09 Na konci roku 2006 toto zboží stálo 87,09 Kč.
Reálná úroková míra Použitá literatura: Cipra T.: Finanční matematika v praxi Hindls R., Hronová S., Cipra T.: Kvantitativní metody a informatika Macháček O.: Finanční a pojistná matematika Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí