 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku.Slouží k naučení nového učiva. Žák na základě dvou pokusů vyjádří závěry týkající se tání látky.Žák se.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_09 Název materiáluTání a tuhnutí.
Advertisements

TUHNUTÍ. TÁNÍ – opakování a) Je přeměna pevné látky na látku kapalnou. b) Probíhá při teplotě tání (u krystalické látky). c) Těleso teplo přijímá. d)
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_12 Název materiáluSublimace.
VAR. - je způsob vypařování, při kterém se kapalina přeměňuje na plyn v celém objemu (nevypařuje se jen na povrchu) - nastává při teplotě varu t v – v.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Práce a výkon Název školy:
Vypařování Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření RočníkOsmý - tercie Stručný.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Var Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Z MĚNY SKUPENSTVÍ Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
VAR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_32.
Anotace : Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k rozšíření učiva o síle jako odvozené fyzikální veličině. Žák si připomene a prohloubí.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vedení elektrického proudu v plynech Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák naváže na znalosti, které získal o hustotě v prvouce a přírodovědě.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ látka složená s týchž částic se může vyskytovat ve skupenství pevném, kapalném a plynném skupenství látky se liší vzdálenostmi mezi částicemi.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_08 Název materiáluTeplotní.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žáci navazují na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubují. Žák zná základní typy čoček, umí je.
Opakování 1 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Vznik střídavého proudu
Změny skupenství látky
Tání a tuhnutí Tání je děj, při kterém se pevná látka mění v kapalinu.
zpracovaný v rámci projektu
TEPLOTA Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_12_29.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Pístové spalovací motory
Barva světla, šíření světla a stín
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Vypařování , var a kapalnění
Další součástky s jedním přechodem PN
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Pohybová (kinetická) energie tělesa
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Hustota-výpočet objemu
Tání pevné látky Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
TÁNÍ.
Skupenské teplo tání (tuhnutí)
Teplota – souhrnná cvičení II.
Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Teplo.
zpracovaný v rámci projektu
Těžiště a stabilita těles
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Výpočet tepla VY_32_INOVACE_20_Výpočet tepla Autor: Pavlína Čermáková
Měrná tepelná kapacita látky
Předmět : F y z i k a Ročník : osmý
Hustota-výpočet objemu
zpracovaný v rámci projektu
Změny skupenství Tání a tuhnutí
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Kde najdu informaci o teplotě tání a varu různých látek?
VYPAŘOVÁNÍ A VAR.
Teplotní objemová roztažnost
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
Změny skupenství látek
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku.Slouží k naučení nového učiva. Žák na základě dvou pokusů vyjádří závěry týkající se tání látky.Žák se seznámí s přeměnami skupenství pevného na kapalné (tání) a kapalného na pevné (tuhnutí). Žák umí určit skupenské teplo, které musíme dodat látce nebo odebrat, aby se uskutečnily tyto skupenské přechody. Tání a tuhnutí Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 01/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_ FY.8.A.18_tani_a_tuhnuti Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA

Rozdrtíme si kostky ledu, dáme do kádinky a změříme jejich teplotu. Začneme kádinku zahřívat a stále sledujeme teplotu ledové drtě. Výsledky pokusu: Nejprve se teplota drtě zvyšuje až k 0 °C. Při 0 °C začne led tát, proto se tato teplota nazývá TEPLOTA TÁNÍ. Stále zahříváme, dodáváme teplo, ale teplota směsi ledu a vody zůstává na 0 °C. Až všechen led roztaje, začne se zvyšovat teplota.

 k roztátí ledu zahřátého na teplotu tání je nutné dodávat teplo  toto teplo je potřebné pro změnu skupenství  toto teplo nazýváme SKUPENSKÉ TEPLO TÁNÍ

 krystalický thiosíran sodný rozdrtíme na prášek a nasypeme ho do malé kádinky,  do prášku zasuneme teploměr a čteme teplotu,  kádinku zahříváme v horké vodní lázni,  sledujeme teplotu

 teplota se při zahřívání postupně zvětšuje, až dosáhne asi 48 °C,  pozorujeme, že při této teplotě krystalická látka taje,  přestože thiosíran sodný dále přijímá teplo, jeho teplota se nezvyšuje, pokud všechna látka neroztaje,  thiosíran sodný taje při 48 °C,  má tedy jinou teplotu tání než led

teplota [°C] množství tepla [kJ] Pevná látka Pevná látka i kapalina kapalina Čas [s]

 teplota tání závisí na druhu krystalické látky, ale také na TLAKU,  v tabulkách jsou uvedeny hodnoty teploty tání při normálním tlaku, tj Pa,  závislost teploty tání na tlaku poznáte i při bruslení,  led pod bruslí, kde je větší tlak, taje i při nižší teplotě než 0 °C

Cr Fe Si Cu Ag NaCl Al Pb Sn glycerol Hg ethanol H2O t [°C]

m = 0,1 kg t 1 = 80 °C t 0 = 0 °C c = 4,2 kJ/(kg.°C) Q=? kJ Voda v kalorimetru se ochladila z teploty t = 80°C na teplotu t = 0°C. P ř i tom odevzdala svému okolí teplo. Q = cm(t 1 -t 0 ) = 4,2 ∙ 0,1 ∙ 80 kJ Q = 34 kJ Led p ř i tání p ř ijal 34 kJ tepla.

Led o hmotnosti 1 kg a o teplotě 0 °C, k roztátí potřebuje teplo asi 340 kJ. 1 kg jiné látky potřebuje jiné teplo k tomu aby roztál. Např.: k roztátí 1 kg olova zahřátého na jeho teplotu tání 328 °C stačí dodat teplo 23 kJ. Nebo: aby se 1 kg krystalické soli zahřáté na její teplotu tání 801 °C změnil na kapalinu, musíme dodat teplo 500 kJ.

lt /kJ/kg NaCl Al H2OH2O Fe Cr Cu glycerol Ag ethanol Sn Pb Hg

 Teplo, které musíme pevné látce (při teplotě tání) dodat, aby se přeměnila na kapalinu téže teploty, nazýváme SKUPENSKÉ TEPLO TÁNÍ a značíme L t jeho jednotkou je J nebo kJ.  Teplo, které přijme 1 kg pevné látky při teplotě tání, aby se změnil na kapalinu téže teploty, nazýváme měrné skupenské teplo tání. Užíváme pro něj značku l t. Jeho jednotkou je J/kg nebo kJ/kg.

 amorfní látka nemá částice pravidelné uspořádány,  tání amorfní látky probíhá v určitém teplotním rozmezí,  amorfní látka nemá určitou teplotu tání,  při zahřívání látka postupně měkne, až se změní v kapalinu,  to pozorujeme u parafínu nebo skla.

 Roztavený parafín nalijeme do zkumavky a necháme ztuhnout. Zjistíme, ž e volný povrch parafínu se smrští, zmenší sv ů j objem.  Vodu nalijeme do zkumavky a dáme do mrazni č ky. Zjistíme, ž e objem ledu je v ě tší ne ž byl objem vody.

Měřením se zjistilo, že voda má největší hustotu při teplotě 4°C, nikoli při teplotě tání, jak bychom očekávali. Tuto vlastnost nazýváme anomálie vody. Zvětšení objemu vody při tuhnutí je důležité v přírodě. V jezeře se v zimě tvoří led jako povrchová vrstva. Protože má menší hustotu než voda, plave na vodě. Díky tomu že je led špatným vodičem tepla, zabraňuje promrzání vody pod ním.

1) Popiš pokus tání thiosíranu sodného. Jak se měnila teplota thiosíranu sodného během pokusu?

a) P n = Pa = 101,325 kPa = 1013, 25 hPa = 1, MPa b) P n = Pa = 101,325 kPa = 1013, 25 hPa = 10,1325 MPa c) P n = Pa = 101,325 kPa = 1013, 25 hPa = 0, MPa

a) 820 °C, 210 kJ/kg b) °C, 289 kJ/kg c) °C, 535 kJ/kg

a) cín (232 °C), olovo (327 °C), hliník (658 °C), měď (1083 °C), železo (1535 °C) b) měď (235 °C), hliník (565 °C), cín (753 °C), železo (1025 °C), olovo (1580 °C) c) hliník (340 °C), cín (425 °C), olovo (586 °C), měď (1011 °C), železo (1535 °C)

a) Pouze hliník je kapalný, měď, platina, stříbro a zlato jsou v pevném skupenství. b) Hliník a měď jsou v kapalném skupenství, platina, stříbro a zlato jsou v pevném skupenství. c) Hliník a stříbro jsou v kapalném skupenství, měď, platina a zlato jsou v pevném skupenství.

v létěv zimě

Pozitiva:  Díky anomálii vody mohou ryby a jiní živočichové přežít mrazivou zimu u dna jezer a rybníků. Negativa:  Zmrzlá voda v potrubí nebo ve zdivu způsobuje zvětšením svého objemu jejich popraskání.  Led vzniklý zmrznutím vody je také jednou z příčin praskání skal.

galerie office doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 8. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN Karel Rauner, Josef Petřík, Fyzika 8, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus, Thios%C3%ADran_sodn%C3%BD.JPGhttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e8/Thios%C3%ADran_sodn%C3%BD.JPG/260px -Thios%C3%ADran_sodn%C3%BD.JPG [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ]

1) Důležitý je v této prezentaci pohled na molekulární stavbu látek. 2) Při výkladu tání a tuhnutí je vhodné využít tabulky teplot tání různých látek. 3) Žák se seznámí s přeměnami skupenství pevného na kapalné (tání) a kapalného na pevné (tuhnutí). 4) Podle teploty tání (tuhnutí) dokáže žák pomocí Tabulek pro ZŠ srovnat vybrané látky. 5) Žák umí určit skupenské teplo, které musíme dané látce dodat nebo odebrat, aby se uskutečnily tyto skupenské přechody. 6) Žák umí popsat graf tání ledu, thiosíranu sodného, popř. i jiné látky. 7) Žák dokáže vysvětlit proč amorfní látka má teplotu tání v určitém rozmezí. 8) Žák vysvětlí, co znamená anomálie vody. Jaké jsou její výhody a nevýhody.