Oxidy sloučeniny prvku s kyslíkem A.Bezvodé B.Vodnaté vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Opakování učiva o nerostech I. část
Advertisements

Testík znalostí z mineralogie
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Oxidy nejen v mineralogii oxid hlinitý oxid křemičitý
O X I D Y Mgr. Helena Tlapáková.
Přírodopis drahé kameny
RISK Minerály.
NEJDŮLEŽITĚJŠÍ MINERÁLY
Geologie věda o zemi.
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR89_12
Minerály Prvky nekovové Uhlík C – dvě podoby.
Př_130_Mineralogie_Oxidy Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
Významné oxidy Oxid uhličitý- CO2: -vzniká dokonalým spalováním,
CZ.1.07/1.1.10/
UHLIČITANY Ec.
Oxidy Oxidy jsou sloučeniny prvků s kyslíkem v různém poměru.
Nerosty Filip Bordovský.
OXIDY Ec.
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marek Odstrčil. Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
nejdůležitější minerály
VY_52_INOVACE_02/1/36_Chemie PEVNÉ OXIDY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a zkvalitnění.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
NázevMinerály 4 Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast Fyzickogeografická sféra Anotace Minerály – vlastnosti minerálů – barva,habitus. Prezentace.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU :Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
Dudíková Nikola Bezvodnaté Oxidy
Systematická mineralogie Oxidy - nehydratované
Odrůdy křemene Mineralogie IV
Oxidy bezvodé Autor: Mgr. Marian Solčanský
Hustota Který nerost má větší hustotu? diamant, nebo tuha
Oxidy důležité pro stavebníky, malíře a jako drahokamy
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název klíčové aktivity:NOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY V OBLASTI PŘÍRODNÍCH.
4.B Vodnaté oxidy; 5.Uhličitany Mineralogie vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Prvky vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová Mineralogie.
Halogenidy, sulfidy Mineralogie vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Nerosty (zástupci) Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Minerály – přehled Použité zdroje a materiály.
Přeměněné horniny Geologie vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
MINERÁLY základní stavební jednotky neživé přírody dají se vyjádřit chemickým vzorcem (prvky, sloučeniny) z minerálů jsou složeny horniny většinou vytváří.
Název sady materiálů: Přírodopis 9 Název materiálu: VY_32_INOVACE_Př_9_1802_Přehled_nerostů_II._ sulfidy_oxidy Autor: RNDr. Josef Snopek Anotace: projekce.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Jitka Malíčková NÁZEV: Význam a použití oxidů VI TÉMATICKÝ CELEK:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA JEVÍČKO, U ZÁMEČKU 784, JEVÍČKO ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_02_Risk minerály SADA 3: PŘÍRODOPIS.
OXIDY - KŘEMEN (po výkladu si zapiš do sešitu) chem. značka: SiO 2 fyzikální vlastnosti: tvrdost: 7 hustota: 2,6 g/cm 3 nejběžnější nerost v přírodě krystaluje.
Horniny vyvřelé Geologie vypracovala: Mgr Monika Štrejbarová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Co je minerál … Minerály neboli nerosty jsou anorganické stejnorodé přírodniny. Jejich složení je možno vyjádřit chemickou značkou nebo chemickým vzorcem.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_32_INOVACE_P9-005 MINERALOGIE 5 – OSTATNÍ OXIDY Název školy
3)Sulfidy a 4)oxidy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
OXIDY – sloučeniny prvků s kyslíkem v různém poměru
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název : VY_32_INOVACE_01_13B_04_Nerosty 2
Vy_52_Inovace_B63_Opakování minerály
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu: CZ. 1
Mineralogický systém IV. Oxidy
Fyzikální vlastnosti nerostů
VLASTNOSTI NEROSTŮ Opakování na test.
MINERALOGIE.
Třídění podle chemického složení
MINERÁLY OXIDY A HYDROXIDY.
Mineralogický systém IV. Oxidy
Mineralogický systém Oxidy (kysličníky)
Transkript prezentace:

Oxidy sloučeniny prvku s kyslíkem A.Bezvodé B.Vodnaté vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová

A. Bezvodé oxidy

Opakování - minerály 1)Co je to nerost? 2)Jaké souměrnosti určujeme u krystalu? 3)Vyjmenuj krystalové soustavy. 4)Vyjmenuj fyzikální vlastnosti nerostů. 5)Desetičlenná Mohsova stupnice tvrdosti. 6)3 způsoby vzniku nerostů. 7)Jak se nazývá věda studující nerosty? 8)3 optické vlastnosti nerostů.

Krevel (hematit), Fe 2 O 3 T = 5,5 ρ = 5,2 g/cm 3 šedý nebo načervenalý, krvavý vryp důležitá ruda železa Obr. 1: Krevel

Korund, Al 2 O 3 T = 9 ρ = 4,0 g/cm 3 drahý kámen; modrý – safír; červený – rubín; zrnitý agregát – smirek využití: brusný materiál, šperkařství Obr. 2: Safír Obr. 3: Safír, šperkařství

Obr. 4: Rubín Obr. 5: Rubín na hornině

Obr. 6: Smirek Obr. 7: Použití brusného papíru

Magnetit, Fe 3 O 4 T = 6 ρ = 5,0 g/cm 3 nejvýznamnější železná ruda černošedý, magnetické vlastnosti Obr. 8: Magnetit

Smolinec (uraninit), UO 2 T = 6 ρ = 10,0 g/cm 3 radioaktivní palivo jaderných reaktorů Obr. 9: Smolinec

Zajímavost Smolinec se ve 20. století těžil například v Jáchymově (na karlovarsku). V roce 1899 objevila Marie Curie Sklodowska v rudě Jáchymovského smolince rádium a hélium. Zabývala se radioaktivitou, v roce 1903 jí byla udělena Nobelova cena za fyziku. Obr. 10: Marie Curie Sklodowska Zdroj: wikipedia

Křemen, SiO 2 T = 7 ρ = 2,7 g/cm 3 nejrozšířenější nerost magmatický původ, vznik sedimentací z roztoků různé barvy a názvy bezbarvý – křišťál; bílý – křemen; fialový – ametyst; hnědý – záhněda; růžový – růženín; žlutavý - citrín Obr.11: Křišťál

Obr. 12: Křišťál Obr. 13: Ametyst

Obr. 15: Citrín Obr. 14: Záhněda Obr. 16: Růženín

Obr. 17: Křemen

Úkol č.1 Pojmenuj minerály na obrázku. AmetystRubín Hematit Záhněda Smolinec Safír

Úkol č. 2 Přiřaď název ke vzorci. safír, uraninit, růženín, magnetit křemen, smirek, krevel, rubín Fe 2 O 3 SiO 2 Fe 3 O 4 Al 2 O 3 UO 2

Použité zdroje a literatura CÍLEK, V., MATĚJKA, D., MIKULÁŠ, R., ZIEGLER, V. Přírodopis IV. Praha: Scientia, Obr. 1: URL Obr. 2: URL Obr. 3: URL Obr. 4: URL Obr. 5: URL Obr. 6: URL Obr. 7: URL Obr. 8: URL Obr. 9: URL

Použité zdroje Obr. 10: URL Obr. 11: URL Obr. 12: URL Obr. 13: URL Obr. 14: URL Obr. 15: URL Obr. 16: URL Obr. 17: URL