Letní škola EtV a další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti EtV PhDr. Eva Švarcová, Ph.D.
Letní škola EtV Realizována ve spolupráci s MŠMT ve dnech 27. a 28. srpna 2010 v prostorách Univerzity Hradec Králové.
Program LŠ EtV Program letní školy EtV byl určitou nabídkou možností, jak v rámci nového předmětu s žáky pracovat. Cílem akce bylo zároveň motivovat absolventy kurzu k dalšímu studiu v oblasti etické výchovy a k rozšíření jejího začleňování do ŠVP v jednotlivých školách. Součástí Letní školy EtV bylo také stručné představení nového oboru Etická výchova, který je katedrou pedagogiky a psychologie připraven k akreditaci.
Účastníci LŠ EtV Letní školy EtV se zúčastnilo celkem 53 zájemců nejen z řad učitelů, ale také vychovatelů, akademických pracovníků z jiných univerzit, pracovníků školní inspekce a institutu pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Organizace LŠ EtV Organizačně a lektorsky Letní školu zajistili členové Kabinetu etické výchovy, kteří jsou zároveň pracovníky Katedry pedagogiky a psychologie UHK. Dále spolupracovala externí lektorka Ing. Macháčková, zástupkyně ředitele Gymnázia Letohrad.
Ohlasy na LŠ EtV Celkově se Letní škola EtV setkala s velkým úspěchem. Účastníci ocenili organizaci akce, nabídku zajímavých aktivit i samotné lektory. Ukázka dopisu paní ředitelky ze ZŠ Smidary, jejíž zástupce a jeden z učitelů se akce zúčastnili:…Letni skola eticke vychovy - hodnocení ZŠ a MŠ Smidary.docLetni skola eticke vychovy - hodnocení ZŠ a MŠ Smidary.doc Poděkování Dr. Tiché a Dr. Rauchové z MŠMT, s jejichž pomocí bylo možné akci uskutečnit.
Vzdělávání pedagogických pracovníků v EtV Vznik Kabinetu etické výchovy při KPP na UHK v roce Akreditované kurzy EtV ve spolupráci s Etickým fórem ČR. Kabinet etické výchovy UHK je garantem kurzů EtV organizovaných Etickým fórem České republiky v celé republice.
Zavedení EtV do škol V současné době se nacházíme v období, které je mnohými odborníky nazýváno morálním úpadkem. Upřímně řečeno, není se čemu divit. Pokud ve společnosti mizí obraz kladného hrdiny a je nahrazován hrdinou agresivním, pak je jasné, že není něco v pořádku.
Je známo, že na děti a mladé lidi nepůsobí výchovně pouze rodina a škola, ale také prostředí, ve kterém žijí, vše co vidí, slyší, čtou. Vzhledem k tomuto faktu a především ke vzorům, které jsou jim předkládány, je zcela pochopitelné, že se chovají mnohdy agresivně, vulgárně mluví a jejich vystupování má velmi daleko ke kultivovanému projevu. Taková situace se nám dospělým samozřejmě nelíbí, na děti se zlobíme, trestáme je a kritizujeme.
Restrikce ale nestačí, mladým lidem je potřeba nabídnout kvalitní vzory. Ke změně je tudíž nezbytné zapojení všech subjektů podílejících se na ovlivňování mladé generace a to včetně médií. Kdy jsme například naposledy viděli film s hrdinou, který nezištně pomáhá druhým? Vždyť i v písničkách a dokonce v pohádkách je obdivována drzost a často i násilí!
Umět se agresi bránit je důležité. Ano, v dnešní společnosti jistě, ale zároveň je z hlediska lidskosti potřebné rozvíjet empatii čili schopnost vcítit se do situace druhého. Právě sociálně-emoční inteligence, je jedním z faktorů, které nás odlišují od zvířat. Nechceme se přece chovat jako tlupa primitivních tvorů, kde zvítězí ten, kterého se všichni bojí, protože nemá slitování?
Prosociální chování se musí stát prioritou ve všech oblastech života společnosti a je nutné takové chování oceňovat. Pokud se budeme sebevíce snažit pouze ve školách, výsledky rozhodně nebudou příliš optimistické a to i při sebedokonalejším školském systému.
Vývoj naší společnosti je jednoznačně v rukou nás všech. Jednak v tom, zda se budeme sami chovat kultivovaně a s ohledem na druhé, ale také v tom, zda a do jaké míry budeme negativní chování tolerovat. Jestliže nebudeme „táhnout za jeden provaz“, nemůžeme očekávat výraznou změnu. Chování dětí a mládeže je totiž obrazem chování celé společnosti!
My sami jsme strůjci hodnotového systému mladé generace! „Bez lidí dobré vůle by byl život jen nákladné a nebezpečné dobrodružství.“ (Jan Werich) Děkuji za pozornost.