PERIODIZACE ČESKÉHO FILMU Dějiny české kinematografie II. 26.9.06 Dějiny české kinematografie II. 26.9.06.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Češi a Slováci za 1. sv. války
Advertisements

Protektorát Čechy a Morava
Sametová revoluce Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Střední škola Oselce Šk selce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: SŠ Oselce,
Prvorepublikový film Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Dějiny slovenského práva II. Ladislav Vojáček Státoprávní problematika v protifašistickém odboji.
Protektorát Čechy a Morava
České a československé právní dějiny Ladislav Vojáček
Poválečné Československo
Období: 1918 – 1993 Dějepis a občanská nauka Zpracoval: Milan Šimek
Česká literatura v 50. letech
 Reformní změny v SSSR  Listopadová revoluce  Změna politického režimu Listopadová revoluce 1989.
ZESTÁTNĚNÍ ČESKÉ KINEMATOGRAFIE
Dějiny slovenského práva II. Ladislav Vojáček IV. Druhá Česko-Slovenská republika.
Vývoj české ústavnosti
Charta 77.
Vypracoval: Mgr. Burkovcová Materiál: VY_32_INOVACE_37 Datum:
Mgr. Milan Štěpita. * Nová vlna * Metoda * ¨A navíc… * Tvůrci * A také… * Miloš Forman.
VY_32_INOVACE_3D.9.12 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Organizace tělesné výchovy a sportu v ČR
Významní čeští politici. Miroslava Němcová Předsedkyně poslanecké sněmovny v letech ?
 Časové vymezení a souvislosti  Znaky  Sjezd českých spisovatelů 1967 Československo v období uvolňování napětí.
Revoluce
Naši prezidenti Lukáš Medelský IV.B.
Poválečné Československo do roku
ČESKÝ STÁT - územní rozsah.
Prezidenti ČSR a ČR Hospodářský zeměpis
Československo po 2. světové válce
VY_32_INOVACE_3D.9.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
III/2 XVI A
Česká literatura 2. poloviny 20. století
Stav realizace ESF programů v gesci Ministerstva práce a sociálních věcí k Tisková konference 5. února 2007.
9. ročník Novověk, moderní dějiny
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
Česká kinematografie Bibliografie: Jaromír Blažejovský: Normalizační film. Cinepur, Praha : Sdružení přátel Cinepuru, XI., 21 s Jaromír.
Ekonomické a organizační problémy ve školství Pk v 1. Q 2009 Ing. Ladislav Forman vedoucí odboru školství, kultury, památkové péče a tělovýchovy
Finanční trh. Banka. Bankovní systém.. TRHY ZBOŽÍ A SLUŽEB PRODUKČNÍ JEDNOTKY (PODNIKY) DOMÁCNOSTI TRHY VÝROBNÍCH FAKTORŮ výrobní faktory tok výdajů za.
Česká kinematografie 60. let. Bibliografie: Michal Bregant, Česká nová vlna ve slepém zrcadle. Iluminace 8, 1996, č. 1, Jarmila Cysařová, Fites.
VY_32_INOVACE_020_Československo ve 30. letech Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Koncepce účinnější podpory umění Ministerstvo kultury 4. dubna 2007 Marta Smolíková.
Protektorát Čechy a Morava
Projekt Sociální služby v Ústeckém kraji
Dějiny filmu Marek Matějka.
Protektorát Čechy a Morava
Protektorát Čechy a Morava.
FILMOVÉ KANCELÁŘE Ludmila Claussová
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jana Krchňáčková
AV229 Český a slovenský film za normalizace: seminář
Dějiny slovenského práva II. Ladislav Vojáček
Mapování stavu oboru animace v ČR
ZESTÁTNĚNÍ ČESKÉ KINEMATOGRAFIE
Seznámit žáky s utvořením a složením vlády
8 DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA.
Protektorát Čechy a Morava
v československé historii
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
ČÍNA.
Film v 60.letech Československý film.
Sametová revoluce Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_18_Česká historie.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_17_Komunismus
VY_12_INOVACE_RŮ_I_13 DRAMA 1/2
VY_32_INOVACE_1/01_ČLOVĚK A SPOLEČNOST
Počátky cenzury v Československu
Češi za první světové války
Popis prezentace Přehled prezidentů ČSR,ČSSR,ČSFR a ČR
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_36_Návrat_k_demokracii_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Autor:
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jana Krchňáčková
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM SVAZU (SSSR)
Alexander Bach 1813 – 1893 Fraňková Kateřina 4.B.
Transkript prezentace:

PERIODIZACE ČESKÉHO FILMU Dějiny české kinematografie II Dějiny české kinematografie II

PERIODIZAČNÍ MEZNÍKY Technologické Ekonomicko industriální Sociokulturní Politické Estetické

PERIODIZACE ČESKÉHO FILMU film jako nový technický vynález pouťová zábava + využití pro vědecké účely Jan Kříženecký (první filmový režisér a kameraman) Josef Šváb Malostranský (první filmový herec) Antonín Pech (první filmový producent, Kinofa )

PERIODIZACE ČESKÉHO FILMU od 20. let – specifikace filmařských profesí LIBRETISTÉ, REŽISÉŘI, KAMERAMANI, HERCI, ARCHITEKTI………

PERIODIZACE ČESKÉHO FILMU Nástup zvuku 1930 unifikace filmového představení – normovaná rychlost projekce (24 okének/s) Pařížská dohoda ohledně zvukových systémů (Western Electric a Generla Electric versus Tobis a Klangfilm); kontingentizace dovozu nahrazena registračním systémem výroba cizojazyčných verzí (českých) filmů národnostní kontext - politicky motivované demonstrace proti německy mluveným filmům první český zvukový film: C.a k. polní maršálek od Karla Lamače z roku 1930; příp. dodatečně ozvučená Tonka Šibenice Karla Antona

PERIODIZACE ČESKÉHO FILMU 1939 – 1945 období protektorátu zásadní organizační změny v rámci filmové produkce a distribuce - Od přesun cenzurních kompetencí z ministerstva vnitra na Úřad říšského protektora - Filmová zkušebna (podle německého vzoru Filmprüfstelle) - Od zřídil říšský protektor česko německou veřejnoprávní korporaci Českomoravské filmové ústředí, členství pro všechny filmové pracovníky povinné

PERIODIZACE ČESKÉHO FILMU zestátnění 11. srpna 1945 prezidentský dekret 50/1945 – zavedení široce pojatého státního monopolu - nejradikálnější z plánovaných variant uspořádání oboru (připravovaných v ilegalitě) vznik nových profesních a vzdělávacích institucí (Československý filmový ústav, od 1946 členem FIAF – Mezinárodní organizace filmových archívů; FAMU ) Kinofikace (Čechy a Morava z počtu 1418 v r.45 na 2497 kin v r.1960; Slovensko z 232 na 1023 (!) kin; celostátně z 1650 na 3520 kin) Nové ekonomické dimenze – finanční „velkorysost“ státu pro film tvorbu příznačný tzv. konflikt národní – období sebeuvědomovací, okupační tematika, f-ce filmu společenská nástup barvy v českém filmu: první český b. celovečerní film Jan Roháč z Dubé (Vladimír Borský, 1947)

PERIODIZACE ČESKÉHO FILMU nástup komunismu - XX. sjezd KSSS v únoru 1956 Změna institucionálního uspořádání státního dozoru FIUS (Filmový umělecký sbor a tzv. státní filmová dramaturgie neboli zvl. oddělení Nezvalova V. odboru ministerstva informací) V lednu 1943 FIUS rozpuštěn nahrazen Filmovou radou „lidového“ složení; Filmová rada v pol. 50. let zrušena Byrokratizace schvalování scénářů s následkem poklesu filmové produkce: v r pouze 8 filmů (oproti 19 v roce 1946 a 1947 nebo cca 30 v roce 1959) 1953 film přechází ze správy Ministerstva informací a osvěty pod Ministerstvo školství a kultury jako rozpočtově samostatný ČSF tzv. konflikt ideologický období schémat, politická angažovanost, ideologická propaganda, orientace na současnost (pseudosoučasnost), estetický normativ žánrovost falzifikace historie – Jiráskovská akce vyhlášená v 10. listopadu 1948 Nástup tzv. první a druhé generace FAMU (Krejčík, Weiss, Helge, Brynych, Kachyňa, Jasný, ad.) První pol. 50. let vznik odborného časopisu Film a doba

PERIODIZACE ČESKÉHO FILMU 1957 – XX. sjezd KSSS - kritika Stalinova kultu osobnosti koncem dubna 1957 proběhl sjezd Svazu spisovatelů, kde došlo ke kritice dosavadní kulturní politiky festival československého filmu v Banské Bystrici – kritika/odsouzení filmů ze strany státních úřadníků v čele s ministrem školství a kultury Františkem Kahudou: Tři přání (1958) Kadára a Klose, Zde jsou lvi (1958) Václava Kršky, Škola otců (1957) Ladislava Helgeho Postupné uvolňování ideologického tlaku nástup psychologizace postav, přetrvává společenská angažovanost filmu, společenská kritika směřovaná k podpoření morálního aspektu; nahrazování budovatelského optimismu pochybnostmi a morálními otazníky

PERIODIZACE ČESKÉHO FILMU všestranné kulturní uvolnění nástup tzv. třetí generace FAMU – české nová vlna film se esteticky emancipuje, osobitá filmová řeč a poetika, individuální pojetí a vidění světa, stylizovaná provokace, zájem o fenomén hry, zájem o životní empirii koncept filmu-pravdy x stylizovanost tvarosloví fenomén autorského filmu žánrová diverzita mezinárodní ohlas protikladnost a nekoordinovanost působení stranické a státní moci IV. sjezd Svazu čs. Spisovatelů ( června 1967) – otevřený dopis film. tvůrců ministru kultury a informací Karlu Hoffmanovi ohledně zákazů realizace nových scénářů Schorma, Jireše a Juráčka + proti skandalizaci Mášova Hotelu pro cizince, Němcových Mučedníků lásky a Herzovu Znamení raka z r. 1966; podepsáni Forman, Chytilová, Jireš, Juráček, Máša, Menzel, Němec, Passer, Uher, Schmidt, Schorm, ad 1967 – 1968 faktický pád cenzury Produkce okolo 30 celovečerních hraných filmů ročně nástup Gustava Husáka do funkce prvního tajemníka ÚVKSČ

PERIODIZACE ČESKÉHO FILMU normalizační film: termínem normalizace, převzatým z dobových stranických dokumentů se obvykle rozumí celé dvacetiletí ; obnovení ideologického konceptu 1. filmy normalizačního období, tj. všechny, které v jeho průběhu vznikly; 2. tzv. normalizační filmy, které jsou poznamenány normalizační ideologií; 3. filmy normalizující, které se na tomto procesu podílely aktivně. Mohutné kádrové čistky namířené proti nové vlně (Krumbachová, Němec, Juráček, Forman, Passer, Papoušek, Schorm, Chytilová) Mohutná exilová vlna (Weiss, Forman, Passer, Němec, Jasný, Radok, ad.) opětovný nástup tvůrců padesátých let – Jaroslav Mach, Otakar Vávra, Jiří Sequens, Karel Steklý (interpretace šedesátých let v duchu normalizace – Hroch (1973), Za volantem nepřítel (1974), Tam, kde hnízdí čápi (1975); pamflet Vojtěcha Trapla Tobě hrana zvonit nebude (1975) Filmy ilusturující dějiny komunistického hnutí: Vítezný lid Vojtěcha Trapla z roku 1977; Dvacátý devátý Antonína Kachlíka z roku 1974; Vávrova trilogie Dny zrady (1973) + Sokolovo (1975) + Osvobození Prahy (1976) Oblíbené “únikové“ žánry: veselohra + kriminální filmy

PERIODIZACE ČESKÉHO FILMU druhá pol. sedmdesátých let – úspěšný návrat některých režimem zavržených osobností: Věry Chytilové, Hynka Bočana, v poč. sedmdesátých let Jaroslav Papoušek pokračováním komedie o Homolkových; společneská kritika, komunální satyra v pol. osmdesátých let – nástup tzv. „negenerace“ (v označení Pavla Melounka), spadající do období tzv. společenské přestavby společensko kritický postoj + orientace na mladého hrdinu a současnost, stylová nesourodost (Zdeněk Tyc, Tomáš Vorel, Irena Pavlásková, Filip Renč); filmy pro mládež / o mládeži Na mezinárodní scéně zůstává český a slovenský film marginálním jevem (oceňován především na MFF Karlovy Vary) Česká kinematografie vyráběla v letech 1970 – 89 cca 30 filmů ročně, (počet slovenských okolo deseti) Pokles počtu kin z 2394 v r na 2025 v roce 1989, kolem 50 kin vybavených na projekci 70mm filmů; podíl širokoúhlých kin se zvýšil z jedné třetiny na polovinu

PERIODIZACE ČESKÉHO FILMU současnost zrušen Benešův dekret č. 50/1945 o opatřeních v oblasti filmu; konec státního monopolu na film. výrobu a distribuci pronikání soukromého kapitálu (první hraný celovečerní film v produkci soukromé f-my Bontonu a.s. Tankový prapor Víta Olmera z roku 1991), vznik produkčních společností Space films Jiřího Ježka, BIF Jana Balzera, BUC_FILMS Jaroslava Boučka, VAC, Febio; příp. samy režiséři Jakubisko Film, Eydelle Film, Jan Němec Film, ad. Poslední film, na němž se finančně podílel stát byli Černí baroni Zdenka Sirového s premiérou 1992 Od vzniká Státní fond České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie: čerpání ze dvou zdrojů – z příjmů z využití film. děl, které byly na Fond převedeny a z korunového příplatku k ceně vstupného; ročně k dispozici mil Kč, což je při podpoře až 100 projektů ročně a produkčními náklady na celovečerní film okolo mil Kč nedostatečná 1992 privatizace Filmového studia Barrandov… obávaná komercionalizace české filmové tvorby Propad produkčního objemu: 1992 – 8 filmů, 1993 – 15 filmů; mírný nárůst od pol. devadesátých let s ustálením na 15 – 20 filmech ročně úbytek kin, konkurence TV a video-DVD trhu Digitální technologie + citlivější způsob synchronizace obrazu a zvuku, snížení natáčecích nákldů, redukce film. štábu