Životopis1.část Jan Amos Komenský. - český pedagog a myslitel, teolog, poslední biskup Jednoty bratrské - 28.3.1592 – 15.11.1670 - stal se slavným již.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konstantin a Metoděj Jazykový přínos – písmo Seminární práce do předmětu Společensko – vědního semináře Eva Vítková Gymnázium Boskovice 2012.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE AUTOR: MGR. JANA ZELINKOVÁ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_01_VEŘEJNÝ.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_15_ZRAK TÉMA: SMYSLOVÁ SOUSTAVA.
Téma: STAROVĚKÝ ŘÍM Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: kultura, školství, náboženství Škola: ZŠ Náklo Autor: Mgr. Barbora Volmanová Datum: 6/2012.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Ing. Jaromír Šmíd Název : VY_32_INOVACE_01_Počátky.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
JAN ÁMOS KOMENSKÝ 28.BŘEZNA LISTOADU 1670.
(1592 – 1670).  renesančně-barokní osobnost  poslední biskup jednoty bratrské  narozen na Moravě (Komňa, Nivnice, Uherský Brod)  studia na latinské.
„Všichni na jednom jevišti velikého světa stojíme, a cokoliv se tu koná, všech se týče“
Jan Amos Komenský Učitel národů. Jan žil s rodiči v Uherském Brodě. Jeho otec byl členem Jednoty bratrské. Rodný dům Jana Amose Komenského.
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_05_CÉVNÍ SOUSTAVA
Slovní úlohy řešené rovnicemi
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_01
Český stát za vlády Lucemburků
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
ZÁKLADY ÚČETNICTVÍ A PODVOJNÝ ZÁPIS
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_27_Národ_sobě_kulturní_rozvoj_ib1 Číslo projektu: CY1.07/1.4.00/
Školství v 17. a 18. století Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_04_Česká.
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_02
Pražské červnové povstání
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠABLONA III/2 JAN AMOS KOMENSKÝ Mgr
ZOOKURZ Sexta 2016/17.
Informatorium školy mateřské J. A. Komenský 3.část
Třicetiletá válka
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_30_Hádej_kdo_jsem _(1310 _1790)_šg2 Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název projektu: Moderní škola
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Mezinárodní migrace AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Přírodní krajiny - test
28. březen 1592 – 15. listopad 1670 Mgr. Hana Šenková
Název a číslo materiálu:
CESTOVNÍ RUCH AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Jan Amos Komenský Jméno: A. Andršová Věk: 12 Třída: VII.
Téma (název prezentace)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jan Amos Komenský Autor: Mgr.Dana Vagenknechtová
DĚJINY PO 2. SVĚTOVÉ VÁLCE
Člověk a jeho svět Vlastivěda
Jan Amos Komenský (1592−1670) České baroko
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Poznatky ze života zvířat
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Stupeň základního vzdělávání: 1.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 19
Základní škola a mateřská škola Šaratice, okres Vyškov
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_11
Třicetiletá válka
Transkript prezentace:

Životopis1.část Jan Amos Komenský

- český pedagog a myslitel, teolog, poslední biskup Jednoty bratrské – stal se slavným již během života - rodiště – Komňa, Uherský Brod, Nivnice - o jeho rodišti není bezpečných zpráv V Nivnici je od r nově otevřena – Pamětní síň J. A. Komenského - český pedagog a myslitel, teolog, poslední biskup Jednoty bratrské – stal se slavným již během života - rodiště – Komňa, Uherský Brod, Nivnice - o jeho rodišti není bezpečných zpráv V Nivnici je od r nově otevřena – Pamětní síň J. A. Komenského

- ve 12letech osiřel – odchází k tetě do Strážnice ( Strážnici vypálila vojska Štěpána Bočkaje - ve 12letech osiřel – odchází k tetě do Strážnice ( Strážnici vypálila vojska Štěpána Bočkaje - do péče si ho vezm ou poruční ci v Nivnici - do péče si ho vezm ou poruční ci v Nivnici - ve 12letech osiřel – odchází k tetě do Strážnice ( Strážnici vypálila vojska Štěpána - ve 12letech osiřel – odchází k tetě do Strážnice ( Strážnici vypálila vojska Štěpána Bočkaje) Bočkaje) - do péče si ho vezm ou poruční ci v Nivnici - do péče si ho vezm ou poruční ci v Nivnici Komeniologie – vědní disciplína, která se zabývá Komeniologie – vědní disciplína, která se zabývá životem a dílem J. A. Komenského životem a dílem J. A. Komenského

- r.1608 (tzn.16let) – studium na bratrské latinské škole – Přerov latinské škole – Přerov - r – akademie v Herbornu – 2 roky v Heidelber k u – 1rok - r – vrací přes Prahu na Moravu stává se učitelem přerovské bratrské školy stává se učitelem přerovské bratrské školy - r – kazatel ve Fulneku Již při studiu v Herbornu sbírá materiál Již při studiu v Herbornu sbírá materiál pro slovník Poklad jazyka českého, který pro slovník Poklad jazyka českého, který v roce 1656 shořel v Lešně v roce 1656 shořel v Lešně

Několik ukázek podobizen J.A.Komenského

Akademie v Herbornu

Akademie v Heidelbergu

Běh dějin Běh dějin – ovlivňuje život J.A.Komenského – ovlivňuje život J.A.Komenského – 1620 – vznik české války - velký zápas mezi oběma bloky – katolickým a protestanským a protestanským - to trvá až do uzavření vestfálského míru do roku 1648 do roku doba J.A.Komenského – období, ostrých společných převratů společných převratů

- r.1620 – bitva na Bílé hoře – pronásledován (úkryt Brandýs nad Orlicí – v lesích na Moravě (úkryt Brandýs nad Orlicí – v lesích na Moravě i v Čechách, jedním z úkrytů je i panství Karla i v Čechách, jedním z úkrytů je i panství Karla staršího ze Žerotína staršího ze Žerotína - skrývá se před habsburským pronásledováním – úmrtí manželky a jeho dvou dětí na mor na mor J. A. Komenský se stále utvrzuje v přesvědčení, že nápravě lidstva pomůže J. A. Komenský se stále utvrzuje v přesvědčení, že nápravě lidstva pomůže důkladná a soustavná výchova, postavená na nových základech

Bitva na Bílé hoře Neděle 8. listopadu 1620 se stala v blízkosti Prahy rozhodující bitva. Trvala asi dvě hodiny a rozhodla o osudu stavovského povstání

- r – Polsko (město Lešno) - zde učitelem a později rektorem bratrského gymnázia bratrského gymnázia - stále věří, že v exilu nebude mít dlouhé trvání a připravuje se na návrat do vlasti – trvání a připravuje se na návrat do vlasti – promýšlí plány na novou úpravu školské promýšlí plány na novou úpravu školské soustavy soustavy Lešno - Lešno -

Za prvního lešenského v r – 1641 – rozvíjí také svou filozofii – nazval ji PANSOFIÍ (všemoudrost) Pansofie – uspořádaný výběr poznatků Pansofie – uspořádaný výběr poznatků o světě, který je přístupný o světě, který je přístupný chápání všech lidí a obsahující chápání všech lidí a obsahující znalosti pro člověka nutné znalosti pro člověka nutné

r – posílá J.A. Komenský – známému S. Hartlibovi do Anglie náčrt spisu „Praecognita pansophica“ „Praecognita pansophica“ r – S. Hartlib vydává tento spis v Oxfordu a o dva roky později „Předchůdce vševědy“- díky velkému úspěchu to bylo jedním z podnětů pro pozvání to bylo jedním z podnětů pro pozvání J. A. Komenského – členy anglického parlamentu do Anglie J. A. Komenského – členy anglického parlamentu do Anglie

- r – 1642 – zima – v Anglii chtějí, aby vyložil své plány a poradil, jak vyvést aby vyložil své plány a poradil, jak vyvést lidstvo z válečných zmatků lidstvo z válečných zmatků - J.A.Komenský plány uvedl, ale nemohly se uskutečnit z důvodů buržoazní revoluce uskutečnit z důvodů buržoazní revoluce - J. A. Komenský – je přesvědčen, že všechno zlo tehdejší společnosti – je všechno zlo tehdejší společnosti – je z lidské nevědomosti z lidské nevědomosti

Navrhuje: 1. mezinárodní orgány – mají dbát na zachování míru a šíření osvěty – všechny spory mezi národy řešit jednáním, ne válkou 2. světový sbor učenců – jeho úkolem je, aby se po celém světe zakládaly školy, byl dostatek pomůcek, učebnic 3. mezinárodní sbor teologů – ten by jednal o náboženských sporech

J.A.Komenský – považován za jednoho z předchůdců OSN a UNESCO r.1642 – 1648 – Švédsko r.1642 – 1648 – Švédsko - práce na učebnicích pro švédskou školu - přijíždí na pozvání švédského kancléře, aby reformoval tamní školství aby reformoval tamní školství - zde dílo Metoda jazyků nejnovější nejnovější

- r.1648 – vrací se do Lešna – zde umírá jeho druhá manželka druhá manželka J.A.Komenský strávil v Lešně během tří pobytů J.A.Komenský strávil v Lešně během tří pobytů celkem 19let. Město Lešno se stalo jeho druhým celkem 19let. Město Lešno se stalo jeho druhým domovem. domovem.

- r.1650 – odtud odchází do Šaryšského Potoka v Uhrách v Uhrách - chce uskutečnit své reformní a školské plány - zřizuje pansofickou školu - upravuje pro žáky učebnice - přetváří látku Brány jazyků pro scénické provedení – Škola hrou či Škola na jevišti ( Schola ludus ) ( Schola ludus )

Ve Škole hrou Komenský poukazuje na skutečnost, že dramatickou výchovou lze rozvíjet osobnost žáka

- zde také píše učebnici pro děti - zde také píše učebnici pro děti Svět v obrazech Svět v obrazech - Orbis pictus – velký úspěch - Orbis pictus – velký úspěch

r.1654 – se vrací do Lešna – třetí pobyt r – Lešno v bojích se Švédy zapáleno Poláky - shořel všechen jeho majetek – včetně Pokladu jazyka českého, který shromažďoval 44let a byl připraven k tisku

r – Amsterdam - Veškerá vychovatelská díla (Opera didactica magna) didactica magna) - zde ve čtyřech částech shromáždil všechny své práce o výchově své práce o výchově - pokračuje v díle Obecná porada o nápravě věcí lidských věcí lidských

Muzeum J.A.Komenského v Naardenu v Amsterdamu umírá a byl pohřben v Naardenu

Použitá literatura a zdroje Použitá literatura a zdroje obecna-porada-panaugia skola-hrou-aneb-komenskeho-skolni-divadlo naardenu-potvrdila-smlouva http :// thefamousfrugalista.wordpress.com/2011/11/01/famous-frugalista-find-of- the-week-2/magnifying-glass-6 / / nezadano/radit-dle-nejlepsi-shody/

OPATA, Rudolf; KYRÁŠEK, Jiří. Vybrané kapitoly z dějin pedagogiky. 3.vyd. Praha: SPN, s. CIPRO, Miroslav. Průvodce dějinami pedagogiky. 1.vyd. Praha: Panorama, s. VÁŇA, Josef a kol.: Dějiny pedagogiky. 3.vyd. Praha: SPN, s.