Antika v projevech výtvarného umění. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0745 OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
UMĚNÍ ŘÍMA.
Advertisements

Kultura Egejské oblasti
Řecká architektura a sochařství
Antické umění Starověké Řecko.
Románský sloh.
Antická kultura.
Klasické kultury Předřecké kultury v Egejské oblasti Antické Řecko
Opakování Prověřování znalostí
Antický Řím Architektura.
Egyptští bohové Najdi si dvojici, která má jiného boha než ty.
Etruskové.
Řecké výtvarné umění.
ŘECKÁ KULTURA.
ŘÍMSKÁ KULTURA Mgr. Jitka Moskvová.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
UMĚNÍ EGYPTA Stará říše – př. n. l.
Řím.
Charakteristika umělecké památky
DUM - Digitální Učební Materiál
Antické Řecko Sochařství 2. část.
Řecké umění.
Antické Řecko Sochařství 1. část.
Antický ŘÍM.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Předřecké kultury - kultura egejské oblasti
Antika I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Opakování Prověřování znalostí
KULTURA VE STAROVĚKÉM ŘECKU
Název Architektura starověkého Řecka Předmět, ročník Dějepis, prima
Antické Řecko Architektura.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál slouží k interaktivnímu shrnutí a zopakování učiva.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Starověké Řecko 6. ročník.
Starověké ŘECKO.
Řecké sochařství MgA. Lukáš Psík wikimedia
Románský sloh.
Vytváří se „kobercový styl“ – motivy ptáků, lvů, sfing, bájných fénixů, květinové vzory – černé a tmavě červené na světlejší podklad.
Kultura starověkého Řecka 2.
Naše baroko Architektura a malba. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Téma: STAROVEKÉ ŘECKO 4 Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: Umění Řecka Škola: ZŠ Náklo Autor: Mgr. Barbora Volmanová Datum: 4/2012 Anotace: textová.
Výtvarné umění starověkého Říma Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_VYTVARNE_UMENI_STAROVEKEHO_RIMA_PR EZENTACE_18.
Manýrismus V projevech výtvarného umění. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková Název: VY_32_INOVACE_08_B_5_Řecké antické umění Téma: Dějiny výtvarného umění Číslo projektu:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor : Mgr. Kateřina Poživilová Datum/období: listopad 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Empír Charakteristika uměleckého směru. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
KULTURA A UMĚNÍ ANTICKÉHO ŘECKA
Řecko – sochařství 6. srpna 2012 VY_32_INOVACE_140106
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
dějiny výtvarného umění
Od přelomu 2. a 1. tisíciletí př.n.l.
Řecké antické sochařství – archaické období
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
polykleitos SOCHAŘSké osobnosti KLASICKÉ OBDOBÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Římské antické umění Název školy: Základní škola Karla Klíče
Římské výtvarné umění. Římské výtvarné umění Sochařství - jezdecká socha Marca Aurelia.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Název SŠ: VOŠ, SPŠ automobilní a technická
SOCHAŘSTVÍ KLASICKÉ OBDOBÍ 5. st. př. n. l.
Výtvarné umění starověkého Říma - architektura
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Starověké Řecko VY_32_INOVACE_46_921
Umění starověkého Říma
Výtvarné umění starověkého Říma - test
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

antika v projevech výtvarného umění

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Rudolf Kopecký Předmět:Dějepis

Obsah Antika1 Kdy a kde2 Řecko – periodizace3 Výtvarné umění - druhy4 Dórský sloh5 Jónský sloh6 Korintský sloh7 Shrnutí rozlišovacích prvků8 Stavby9 Stavby – věštírna10

Obsah Řecké sakrální stavby11 Sekulární stavby12 Příklad sekulární stavby – divadlo13 Plastika14 Plastika – náměty15 Autoři a díla16 Ukázky děl – Myrón17 Ukázky děl – Lyssipos18 Ukázky děl – Praxiteles19 GUA20

Obsah Plastika – materiál21 Malba22 Malba na keramice23 Řím24 Římská architektura25 Plastika26 Malba27 Římské stavitelství – ukázka28 Římské stavitelství – ukázky29 Malby – ukázky30

antika 1

epocha: starověk (doba od 1. tis. před naším letopočtem až do našeho věku) místo: Egejská oblast a Středozemí (Řecko a Řím) kdy a kde 2

periodizace: archaické období (po 5. st. př. n. l.) klasické období (po r. 336 př. n. l.) helénismus (po r. 146 př. n. l.) Řecko 3

architektura tři základní slohy rozlišovacím znakem hlavice sloupu základním stavebním prvkem architráv (překlad) druhy výtvarného umění 4

dórský sloh nejprostší nejstarší rozlišovací znak jednoduchá hlavice (bez ozdob), bez patky 5

jónský sloh mladší rozlišovací znak hlavice s volutami, dřík s patkou 6

korintský sloh nejmladší styl často používán v dalších stylech (renesance, klasicismus) rozlišovací znak hlavice navíc s akantovými listy 7

Shrnutí rozlišovacích prvků 8

stavby sakrální (neurčené k obývání; slouží k uctívání) – chrámy, věštírny, panteony příklad panteonu poznejte sloh 9

stavby příklad věštírny poznejte sloh 10

Řecké sakrální stavby Artemidin chrám v Efesu……a domnělá rekonstrukce 11

Řecký dům se skládal z jedné velké obdélníkové místnosti s předsíní, otvorem ve stropě, kterým byl odváděn kouř z krbu. Tuto část domu obývali pouze muži, ženám byl vstup do těchto prostor zapovězen. Ženám byla vyhrazena část domu, která navazovala na obytné místnosti a vnitřní dvorek, jenž přiléhal k mužské obdélníkové místnosti. Z vybavení domu uveďme stolky a nejrůznější sedátka. V pozdější době se v domech začínají objevovat koupelny. Sekulární stavby 12

divadlo Řecké divadlo, amfiteátr Ukázka sekulární stavby (jednoho z nejdochovanějších divadel v Epidauru je na obrázku) Centrem divadelního dění byly Athény Pro stavbu amfiteátru se využívaly přírodní podmínky, jednak pro usnadnění výstavby hlediště (stráně, stupňovitý terén), na protější straně pak hory či vodní hladina (moře, pro lepší akustiku) Taková divadla pojmula řádově desetitisíce diváků 13

Plastika (sochařství) zprvu cizí vlivy (egyptský, perský) sochy ve strnulém výrazu (mramor), nebo sošky z pálené hlíny (terakoty), později sochy součástí architektury (reliéfy nebo pohledové ze tří stran), nakonec volná plastika (pohled i zezadu) 14

kultovní (oslava božstva), civilní (portréty osobností), atletické (krása lidského těla, kánon, idealizace), mytologické (výjevy z mytologie, sousoší Láokoona); nejdříve zobrazováni muži (kúros; nazí atleti, bozi), později ženy (koré; venuše, bohyně) náměty 15

Autoři a díla v prvopočátku anonymní, od 8. století autorské Myrón – Diskobolos, Venuše; vyjádření pohybu (rotace) těla Polykleitos – kánon, (1:7);Doryforos; ztráta strnulého výrazu Lysippos – dvorní sochař Alexandra, nový kánon Feidias – Athéna (15 m vysoká kultovní socha bohyně), výzdoba chrámů Praxiteles – mytologie (Afrodité a Hermes), 1. dámský akt, plodný, v oblibě u Římanů 16

ukázky děl Myrón - DiskobolosPolykleitos - Doryforos 17

ukázky děl Lyssipos - ZápasníkFeidias - Athéna 18

ukázky děl Praxiteles - Afroditémytologie - Láokoon 19

GAU Některá díla jsme měli možnost vidět… …v Galerii antického umění v Hostinném 20

hlína (v raném období vypalovaná, terakoty) kámen (mramor, polychromie – původní sochy byly malovány, nebyly tak krásně bíle, jak je známe dnes) kov (bronz) sochařský materiál 21

původně na keramice; volná malba, jak ji známe dnes, neexistovala, byla vesměs účelová, spoluvytvářela interiér (fresky, mozaiky) náměty: mytologie, výjevy ze sportovních her, výjevy z bitev malba 22

malba na keramice lampadedromiahydra 23

architektura: navíc kolosea (plnění části rčení „chléb a hry“), akvadukty (římské vodovody), viadukty (mosty), kanalizace (kloaka maxima, římská stoka), silnice (především vojenský účel, via Appia), Řím 24

vítězné oblouky obytné čtvrti, krytá divadla, kasárna, technické budovy (sklady), urbanistické celky (prostranství, náměstí – fóra ) základní stavební (konstrukční) prvek – klenba architektura 25

kopie řeckých soch (díky římské kultuře se nám „dochovaly“ řecké sochy, originály neodolaly zubu času), ve stylu pak pokračovali římští tvůrci, zobrazovali náměty z dobyvačných válek, portréty vládců a významných osobností (císařů, filosofů, velitelů) i postav z mytologie plastika 26

stejný charakter jako řecká patřící do tzv. užitého umění (výzdoba interiérů paláců, vil,…) malba 27

Římské stavitelství koloseumakvadukt 28

Římské stavitelství Forum RomanumVia Appia 29

malba Nástěnná v PompejíchDesková z Egypta 30

nabyté poznatky z celoživotního zájmu o kunsthistorii (léta praxe) Použité zdroje