antika v projevech výtvarného umění
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Rudolf Kopecký Předmět:Dějepis
Obsah Antika1 Kdy a kde2 Řecko – periodizace3 Výtvarné umění - druhy4 Dórský sloh5 Jónský sloh6 Korintský sloh7 Shrnutí rozlišovacích prvků8 Stavby9 Stavby – věštírna10
Obsah Řecké sakrální stavby11 Sekulární stavby12 Příklad sekulární stavby – divadlo13 Plastika14 Plastika – náměty15 Autoři a díla16 Ukázky děl – Myrón17 Ukázky děl – Lyssipos18 Ukázky děl – Praxiteles19 GUA20
Obsah Plastika – materiál21 Malba22 Malba na keramice23 Řím24 Římská architektura25 Plastika26 Malba27 Římské stavitelství – ukázka28 Římské stavitelství – ukázky29 Malby – ukázky30
antika 1
epocha: starověk (doba od 1. tis. před naším letopočtem až do našeho věku) místo: Egejská oblast a Středozemí (Řecko a Řím) kdy a kde 2
periodizace: archaické období (po 5. st. př. n. l.) klasické období (po r. 336 př. n. l.) helénismus (po r. 146 př. n. l.) Řecko 3
architektura tři základní slohy rozlišovacím znakem hlavice sloupu základním stavebním prvkem architráv (překlad) druhy výtvarného umění 4
dórský sloh nejprostší nejstarší rozlišovací znak jednoduchá hlavice (bez ozdob), bez patky 5
jónský sloh mladší rozlišovací znak hlavice s volutami, dřík s patkou 6
korintský sloh nejmladší styl často používán v dalších stylech (renesance, klasicismus) rozlišovací znak hlavice navíc s akantovými listy 7
Shrnutí rozlišovacích prvků 8
stavby sakrální (neurčené k obývání; slouží k uctívání) – chrámy, věštírny, panteony příklad panteonu poznejte sloh 9
stavby příklad věštírny poznejte sloh 10
Řecké sakrální stavby Artemidin chrám v Efesu……a domnělá rekonstrukce 11
Řecký dům se skládal z jedné velké obdélníkové místnosti s předsíní, otvorem ve stropě, kterým byl odváděn kouř z krbu. Tuto část domu obývali pouze muži, ženám byl vstup do těchto prostor zapovězen. Ženám byla vyhrazena část domu, která navazovala na obytné místnosti a vnitřní dvorek, jenž přiléhal k mužské obdélníkové místnosti. Z vybavení domu uveďme stolky a nejrůznější sedátka. V pozdější době se v domech začínají objevovat koupelny. Sekulární stavby 12
divadlo Řecké divadlo, amfiteátr Ukázka sekulární stavby (jednoho z nejdochovanějších divadel v Epidauru je na obrázku) Centrem divadelního dění byly Athény Pro stavbu amfiteátru se využívaly přírodní podmínky, jednak pro usnadnění výstavby hlediště (stráně, stupňovitý terén), na protější straně pak hory či vodní hladina (moře, pro lepší akustiku) Taková divadla pojmula řádově desetitisíce diváků 13
Plastika (sochařství) zprvu cizí vlivy (egyptský, perský) sochy ve strnulém výrazu (mramor), nebo sošky z pálené hlíny (terakoty), později sochy součástí architektury (reliéfy nebo pohledové ze tří stran), nakonec volná plastika (pohled i zezadu) 14
kultovní (oslava božstva), civilní (portréty osobností), atletické (krása lidského těla, kánon, idealizace), mytologické (výjevy z mytologie, sousoší Láokoona); nejdříve zobrazováni muži (kúros; nazí atleti, bozi), později ženy (koré; venuše, bohyně) náměty 15
Autoři a díla v prvopočátku anonymní, od 8. století autorské Myrón – Diskobolos, Venuše; vyjádření pohybu (rotace) těla Polykleitos – kánon, (1:7);Doryforos; ztráta strnulého výrazu Lysippos – dvorní sochař Alexandra, nový kánon Feidias – Athéna (15 m vysoká kultovní socha bohyně), výzdoba chrámů Praxiteles – mytologie (Afrodité a Hermes), 1. dámský akt, plodný, v oblibě u Římanů 16
ukázky děl Myrón - DiskobolosPolykleitos - Doryforos 17
ukázky děl Lyssipos - ZápasníkFeidias - Athéna 18
ukázky děl Praxiteles - Afroditémytologie - Láokoon 19
GAU Některá díla jsme měli možnost vidět… …v Galerii antického umění v Hostinném 20
hlína (v raném období vypalovaná, terakoty) kámen (mramor, polychromie – původní sochy byly malovány, nebyly tak krásně bíle, jak je známe dnes) kov (bronz) sochařský materiál 21
původně na keramice; volná malba, jak ji známe dnes, neexistovala, byla vesměs účelová, spoluvytvářela interiér (fresky, mozaiky) náměty: mytologie, výjevy ze sportovních her, výjevy z bitev malba 22
malba na keramice lampadedromiahydra 23
architektura: navíc kolosea (plnění části rčení „chléb a hry“), akvadukty (římské vodovody), viadukty (mosty), kanalizace (kloaka maxima, římská stoka), silnice (především vojenský účel, via Appia), Řím 24
vítězné oblouky obytné čtvrti, krytá divadla, kasárna, technické budovy (sklady), urbanistické celky (prostranství, náměstí – fóra ) základní stavební (konstrukční) prvek – klenba architektura 25
kopie řeckých soch (díky římské kultuře se nám „dochovaly“ řecké sochy, originály neodolaly zubu času), ve stylu pak pokračovali římští tvůrci, zobrazovali náměty z dobyvačných válek, portréty vládců a významných osobností (císařů, filosofů, velitelů) i postav z mytologie plastika 26
stejný charakter jako řecká patřící do tzv. užitého umění (výzdoba interiérů paláců, vil,…) malba 27
Římské stavitelství koloseumakvadukt 28
Římské stavitelství Forum RomanumVia Appia 29
malba Nástěnná v PompejíchDesková z Egypta 30
nabyté poznatky z celoživotního zájmu o kunsthistorii (léta praxe) Použité zdroje