Hodnocení kvality vysokých škol, Telč 5. 5. 20161 Cesta MU k institucionální akreditaci.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora meziobecní spolupráce
Advertisements

Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Správní právo Pojem správního práva.
MU začala budovat systém zajišťování kvality v roce 2006
Dozorčí rady pracovišť AV ČR z pohledu právního setkání předsedů a místopředsedů DR 25. dubna 2007.
Strategie OS KOVO v kolektivním vyjednávání Piešťany,
Věcný záměr zákona v vysokých školách. Základní odlišnosti proti stávající právní úpravě.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 19. zasedání předsednictva RVŠ, 18. září 2014 Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání 2012 – 2014 Daniel Thibaud.
Sněm RVŠ, květen 05Projekt "Hodnocení kvality vysokých škol" 1 Projekt „Hodnocení kvality vysokých škol“ Sněm RVŠ Praha, květen 2005.
VÝVOJ POLITIKY ZAJIŠŤOVÁNÍ KVALITY VYSOKÉHO ŠKOLSTVÍ
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
IP národní: Zajišťování a hodnocení kvality v systému terciárního vzdělávání Hlavní garant: Prof. Ing. Karel Rais, CSc., MBA Zahájení realizace projektu:
FÁZE A CYKLUS SUMP: Od myšlenky k praktickým řešením Petr Kurfürst, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Praha, Kongresové centrum
Didaktické prostředky
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Rámec kvalifikací VŠ vzdělávání Tomáš Fliegl, Odbor VŠ, MŠMT
Jakub Fischer kandidát na předsedu RVŠ pro období
Kvalita ve vzdělávání. Co je to kvalita? Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy) se rozumí žádoucí (optimální) úroveň.
Evaluační strategie a evaluační plán Prabir Ganguly EURO SERVICE GROUP, s.r.o. Seminář “Sebehodnocení projektu v rámci CIP EQUAL“, 27.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Rada VŠ - Komise pro přípravu učitelů řešení problematiky strukturovaného studia učitelství - šetření na vysokých školách.
Diverzifikace vysokého školství – nové výzvy Michal Karpíšek Seminář „Hodnocení kvality vysokých škol“ Telč, 28. dubna 2011.
Aktivita č. 6 Návrh a zavedení systému řízení kvality Workshop Výsledky analytického šetření.
Sněmovní tisk 1046 Legislativní komise RVŠ. Sněmovní tisk 1046 Sněmovní tisk 746/3 Obsah: –řešení ubytovacích stipendií pro studenty soukromých vysokých.
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl.
vlastní hodnocení školy
P RVŠ1 Zhodnocení činnosti Předsednictva RVŠ v r
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY Zdeněk Hrkal Karlovy Vary, 12. listopadu 2009 Po každé dobré činnosti je radost z práce odměnou dvojnásobnou. (Euripides)
BOLOŇSKÝ PROCES - INTERNACIONALIZACE INFORMACE Z KONFERENCE MINISTRŮ VYS. ŠKOLSTVÍ BERGEN Prezentace pro předsednictvo RVŠ, Pavel.
KARIÉRNÍ SYSTÉM ŘEDITELŮ
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
Akreditace studijních programů v kombinované a distanční formě DIV PROFESIONÁLNĚ Mgr. Irena Hoblíková Centrum distančního vzdělávání Univerzita Palackého.
Plénum ČKR1 Priority RVŠ Teze programového prohlášení Rady vysokých škol.
Rada VŠ - poznámky Josef Stráský
ÚVODNÍ KONFERENCE K PROBLEMATICE INTEGROVANÉHO VZDĚLÁVÁNÍ OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Olomouc 27. dubna 2006.
1 Poslání univerzity a péče o kvalitu: „fit for purpose“? Mikuláš Bek prorektor pro strategii a vnější vztahy 11. seminář z cyklu Hodnocení kvality vysokých.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
K vývoji aktivit v organizaci výzkumu se zaměřením na hodnocení výsledků Odborná skupina Organizace výzkumu ČFS JČMF Akademické fórum XI – 11. březen 2010.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty vojenského leadershipu Registrační.
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Datum: Zpracovala: Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Program „Yes, I do“ Strategie pro jazykové vzdělávání v MSK do roku
1 Zajišťování kvality a vnitřní hodnocení kvality Praha, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, Praha 1- Malá.
1 Nové registry a úpravy stávajících registrů pro oblast vysokého školství a další aktuální témata Hlavní změny v oblasti vykazování v souvislosti s přijetím.
1 Nové registry a úpravy stávajících registrů pro oblast vysokého školství Hlavní změny v oblasti vykazování v souvislosti s přijetím novely zákona č.
1 Výsledky učení a novela zákona o VŠ seminář Impuls , AVU Tomáš Fliegl odbor vysokých škol, MŠMT.
Individuální projekt OP VVV
Místní plán inkluze + OP VVV
Systém zajišťování kvality na UK
Seminář pro výchovné poradce SŠ
Didaktické prostředky
Zajištění kvality studijních programů
Fakulta zdravotnických studií
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat
hodnocení a financování výzkumu, vývoje a inovací
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Příprava studijního programu
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
Informační schůzka pro zájemce o doktorské studium
Hlavní manažér SP Kvalita I
Systém kontroly ÚSC Šumperk
10/17/10 Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl 1.
Institucionální akreditace
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Zhodnocení prvních zkušeností, doporučení pro vysoké školy a hodnotitele Stanislav Labík Seminář: První zkušenosti s předkládáním a hodnocením žádostí.
Kvalita ve školství Ing. Dagmar Bednářová, CSc.
Transkript prezentace:

Hodnocení kvality vysokých škol, Telč Cesta MU k institucionální akreditaci

Hodnocení kvality vysokých škol, Telč Leitmotivy  Strategickým cílem je globální konkurenceschopnost univerzity.  Kvalita vzdělávání je v této soutěži slabinou nejen MU, ale českého vysokého školství.  Péče o kvalitu je hodnocení.  Hodnocení není měření, nýbrž diskuse.  Diskuse je spor.  Spor má institucionalizovaná pravidla a soudce.

Strategické cíle pro implementaci novely: I.Dobudování vnitřního systému zajišťování kvality jako předpokladu pro získání institucionální akreditace a jeho zakotvení v hierarchii vnitřních předpisů II.Nastavení modelu vnitřního schvalování studijních programů a jeho návaznost na současné evaluace, vymezení role a postavení rady pro vnitřní hodnocení III.Koncepce studijních programů a revize studijní nabídky, standardy kvality pro studijní programy, řešení oblastí vzdělávání IV.Řešení přechodného období (fungování univerzity před získáním institucionální akreditace, příprava stanoviska pro fakulty, harmonogram příprav a souvislost s OP VVV) 3Hodnocení kvality vysokých škol, Telč

I. Dobudování vnitřního systému zajišťování kvality jako předpokladu pro získání institucionální akreditace a jeho zakotvení v hierarchii vnitřních předpisů Otázky/témata k diskusi (shrnutí):  Pojetí vnitřního systému zajišťování kvality a jeho rozsah, zodpovědnost za jeho koncepční uchopení  Nastavení procesu vnitřního hodnocení činnosti (jakých činností univerzity se bude týkat)  Zpráva o vnitřním hodnocení (smysl a obsah, souvislosti s VZ, způsob produkce zprávy, periodicita, stanovení struktury zprávy)  Pravidla systému zajišťování kvality a jejich obsah, zakotvení v hierarchii vnitřních předpisů, pravidla systému zajišťování kvality vs. směrnice o studijních oborech  Rozsah žádosti o institucionální akreditaci („all in one“/postupné přidávání oblastí, rozdělení na oblasti klíčové/vedlejší) 4Hodnocení kvality vysokých škol, Telč

Vnitřní systém zajišťování kvality – shrnutí požadavků zákona  do samosprávné působnosti vysokých škol bylo explicitně přidáno rovněž zajišťování a hodnocení kvality vzdělávací a tvůrčí činnosti a souvisejících činností  všechny vysoké školy mají povinnost zavést a udržovat vnitřní systém zajišťování a hodnocení kvality = procesy, jimiž škola zajišťuje a rozvíjí kvalitu vzdělávacích, tvůrčích a souvisejících činností  zakotven v tzv. pravidlech systému zajišťování a hodnocení kvality = vnitřní předpis  spravován nově zřizovaným orgánem, jímž je Rada pro vnitřní hodnocení (ta je pro školy s institucionální akreditací povinná):  jejím úkolem je funkčnost systému pravidelně vyhodnocovat, a to prostřednictvím vypracování zprávy o vnitřním hodnocení kvality (nejméně pětileté periodě s tím, že každoročně je aktualizována o dodatek popisující dosažené změny), která popisuje dosažené výstupy vysoké školy a přijatá opatření k odstranění případných zjištěných nedostatků 5Hodnocení kvality vysokých škol, Telč

Institucionální akreditace  škola musí naplnit požadavky dané standardy pro institucionální akreditaci, které obsahují: 1) požadavky na institucionální prostředí  institucionální kontext (poslání, členění a strategické řízení VŠ)  fungování procesů vnitřního systému zajišťování a hodnocení kvality vzdělávacích tvůrčích a souvisejících činností  schopnost schvalovat, řídit a hodnotit studijní programy 2) požadavky na studijní programy v dané oblasti vzdělávání, které ověřují:  rozsah a strukturu vzdělávací činnosti v dané oblasti vzdělávání;  zajištění podmínek pro uskutečňování vzdělávací činnosti v dané oblasti vzdělávání  prověření způsobilosti náhodně vybraného studijního programu z dané oblasti. Hodnocení kvality vysokých škol, Telč

Vnitřní systém zajišťování kvality – co do něj patří? A dále:  studijní pravidla, rovný přístup ke studiu, přístup orientovaný na studenta, hodnocení vědeckého výkonu,… Hodnocení kvality vysokých škol, Telč ÚroveňProcesy AkademiciHodnocení akademických pracovníků PředmětyPředmětová anketa Studijní programy/oboryVnitřní hodnocení FakultyEvaluace fakult UniverzitaStrategické řízení Sociologické průzkumy a institucionální výzkum

Vnitřní systém zajišťování kvality - struktura vnitřních norem: Hodnocení kvality vysokých škol, Telč

II. Nastavení modelu vnitřního schvalování studijních programů a jeho návaznost na současné evaluace, vymezení role a postavení rady pro vnitřní hodnocení Otázky/témata k diskusi (shrnutí):  Principy, které chceme do modelu vnitřního zajišťování kvality začlenit (sebehodnocení, angličtina, zahraniční hodnotitel, apod.)  Nastavení a diskuse nad konkrétními modely vnitřního schvalování a řešení návaznosti na současné evaluace (popř. jejich úprava)  Vymezení rolí jednotlivých orgánů a aktérů, kteří do procesu budou vstupovat  Rada pro vnitřní hodnocení – složení a obsazení rady, vnitřní členění (panely), role rady (obsahové posouzení programu/formální potvrzení výsledku), postavení členů rady (úvazek/funkce) a jejich předpokládané pracovní vytížení, založení rady spolu s nabytím účinnosti zákona?  Podpůrná organizační struktura a role Centra pro kvalitu 9Hodnocení kvality vysokých škol, Telč

Schvalování studijních programů a hodnocení jejich kvality – požadavky zákona a akreditačních standardů  v zákoně pro schválení SP jsou nastaveny tři povinné prvky: stanovisko akademického senátu, schválení fakultní vědeckou radou a schválení vědeckou radou univerzity, popř. radou pro vnitřní hodnocení, není určena žádná periodicita  akreditační standardy stanoví, že:  škola musí vnitřním předpisem a případně dalšími vnitřními dokumenty vymezit procesy vzniku, schvalování a změn studijních programů a soubor vnitřních požadavků na studijní programy, které si bude schvalovat na základě udělené institucionální akreditace.  škola musí mít nastaveny procesy pro sledování plnění schválených vnitřních požadavků na studijní programy a mechanismy zajišťující zjednávání nápravy.  škola musí mít zaveden systém pravidelného hodnocení kvality studijních programů, který je zaměřen na dosahování cílů studia a jim odpovídajících výstupů a do nějž jsou zapojeni jak akademičtí pracovníci a studenti, tak další relevantní odborníci. Hodnocení kvality vysokých škol, Telč

Zajišťování kvality studijních programů - principy  Propojení procesu schvalování a hodnocení kvality studijních programů  Využití prvku sebehodnocení  Účast zahraničního experta a realizace procesu v anglickém jazyce  Peer review, zapojení studentů a dalších relevantních stakeholderů (zaměstnavatelé, akademici)  Využití oblastí vzdělávání a propojení se vzdělávací strategií univerzity/fakulty  Hodnocení na místě  Propojení aspektu schválení studijního programu vs. rozhodnutí o jeho otevření  Propojení s evaluací vědeckého výkonu Hodnocení kvality vysokých škol, Telč

Zajišťování kvality studijních programů - účel  soulad se standardy kvality (soubor vnitřních požadavků na studijní programy) = požadavek ze zákona  soulad se strategií univerzity a koncepcí oblasti vzdělávání → revize studijní nabídky  udržitelnost/funkčnost studijního programu (zájem o obor, studijní úspěšnost, apod.);  koherenci vzdělávacích cílů a struktury → odstranění duplicit v SP, pokrytí výstupů z učení  konkurenceschopnost  ekonomické zabezpečení  ověření, že správně proběhly procesy zajištění kvality (meta- evaluace) Hodnocení kvality vysokých škol, Telč

Zajišťování kvality studijních programů – zapojené orgány Hodnocení kvality vysokých škol, Telč

Zajišťování kvality studijních programů - další aktéři:  garant programu – posílení role, zodpovědnosti a pravomocí  hodnotitelé (v procesu vnitřního hodnocení, jmenováni ad hoc):  student/absolvent,  zaměstnavatel,  externí akademik  koordinátor pro kvalitu  (zahraniční hodnotitel) Hodnocení kvality vysokých škol, Telč

Rada pro vnitřní hodnocení – požadavky zákona  předseda (rektor)  místopředseda (akademický pracovník VŠ s titulem docent nebo profesor)  členové, z nichž 1/3 navrhuje vědecká rada a 1/3 akademický senát, členem rady musí být předseda akademického senátu a jeden student Hodnocení kvality vysokých škol, Telč

Rada pro vnitřní hodnocení MU  Rada se bude skládat z 21 členů. Radě předsedá rektor, členem musí být ze zákona výkonný místopředseda (jmenovaný rektorem) a předseda akademického senátu. Z ostatních 18 členů:  1/3 navrhne vědecká rada (6 členů);  1/3 navrhne akademický senát (6 členů, z nichž musí být minimálně jeden student);  1/3 navrhne rektor (6 členů, kteří jsou externí – nejsou členy akademické obce MU)  šestileté funkční období, obměna po 1/3, zkrácení v první fázi na 2 nebo 4 roky u 2/3 vylosovaných členů Hodnocení kvality vysokých škol, Telč

Vnitřní hodnocení studijních programů  rozvinutí existujícího průběžného modelu vnitřního hodnocení studijních programů v cyklech každoročního „malého“ (programová rada) a pětiletého „velkého hodnocení“  zavedení angličtiny otevře cestu k účasti zahraničních hodnotitelů ve „velkém“ hodnocení  participace členů Rady pro vnitřní hodnocení na „velkém“ hodnocení a dílčí modifikace dosavadního procesu Hodnocení kvality vysokých škol, Telč

Vnitřní schvalování studijních programů  Rada bude schvalovat studijní programy až na dobu deseti let, a to v následujících třech situacích: a) Vznik nového studijního programu b) Podstatná změna stávajícího studijního programu c) „Validace“ existujícího studijního programu  Podstatným vstupem pro případy b) a c) budou zprávy z vnitřního hodnocení, jež ovšem cyklicky probíhá časově nezávisle na schvalování. Hodnocení kvality vysokých škol, Telč

III. Koncepce studijních programů a revize studijní nabídky, standardy kvality pro studijní programy, řešení oblastí vzdělávání Otázky/témata k diskusi (shrnutí):  Jakým způsobem bude probíhat příprava univerzitních standardů kvality pro studijní programy? Co by měly mít standardy navíc oproti standardům ministerským? Budeme zpracovávat pouze standardy obecné nebo rovněž pro jednotlivé relevantní oblasti vzdělávání?  Začlenění standardů kvality v rámci hierarchie vnitřních předpisů  Koncepce rozčlenění studijních programů na akademické a profesní a související opatření  Koncepce dvouoborových studií, řešení specializací a zaměření apod. 19Hodnocení kvality vysokých škol, Telč

Studijní programy – požadavky zákona  zavedení jednoúrovňové struktury studijních programů – novela ruší členění studijního programu na obory;  přidání některých nových náležitostí studijních programů – jde o profil studijního programu (akademický/profesní) a určení oblasti/oblastí vzdělávání, v níž je studijní program uskutečňován (oblast vzdělávání představuje věcně vymezený úsek vysokoškolského vzdělávání odrážející společný teoretický a metodologický základ). Hodnocení kvality vysokých škol, Telč

Studijní programy MU a revize studijní nabídky Celkem 37 oblastí vzdělávání MU obsadí cca 22 (některé významně, některé velmi okrajově) Hodnocení kvality vysokých škol, Telč

IV. Řešení přechodného období (fungování univerzity před získáním institucionální akreditace, příprava stanoviska pro fakulty, harmonogram příprav a souvislost s OP VVV) Otázky/témata k diskusi (shrnutí):  Fungování univerzity v duálním režimu programů a zároveň oborů – důsledky např. pro přijímání uchazečů, IS apod.  Časový předpoklad podání žádosti o institucionální akreditaci (v závislosti na realizaci nezbytných přípravných kroků)  Akreditace studijních programů jako podmínka pro financování z OP VVV, definice požadovaných změn v SP  Financování přípravy univerzity na implementaci novely z OP VVV (co bude součástí „strategického projektu“ a hlavní harmonogram) 22Hodnocení kvality vysokých škol, Telč

Díky za pozornost. Hodnocení kvality vysokých škol, Telč