1 Vybrané problémy při přepravě zboží v Evropě Přednáška Czechtrade, Praha 12.března 2008 Petr Rožek, ASL Dachser CZ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Advertisements

Doprava Ivan Gros
Hračky z Ledárny Prezentace.
Vyhlášení výsledků soutěže VOLNÁ CESTA září 2012 od 13 hodin Velké kolegium Ministerstva dopravy ČR Mediální partneři :
PROJEKTOVÝ DEN 27. ČERVENCE 2010 STŘEDNÍ ŠKOLA AUTOMOBILNÍ, MECHANIZACE A PODNIKÁNÍ, KRNOV, OPAVSKÁ 49 Ing. Marák Vladimír Tento projekt.
Chování spotřebitele a formování poptávky
Význam infrastruktury pro konkurenceschopnost v kontextu kohezní politiky a budoucí priority ČR Ing. Lukáš Hampl 1. náměstek ministra dopravy.
Seznam doporučené literatury
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Prezentace společnosti ZAJDO Transport Logistics s.r.o.
MIGRACE A ROZVOJ Jiří NOVOSÁK. MIGRACE A ROZVOJ Rozvoj jako jedno z vůdčích paradigmat současného světa. Jak rozvoje dosáhnout? Rozvoj jako jedno z vůdčích.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Vliv dopravy na životní prostředí
Konkurenceschopnost ČR v rámci středoevropského regionu SpeedChain 13/11/2013 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek státního tajemníka pro evropské záležitosti.
Socioekonomická geografie
Dopravní síť světa 1 B. Fendrych 8.K.
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
PPP projekty v ČR Šance nebo riziko? Ing. Jan Pavel, Ph.D. katedra veřejných financí Vysoká škola ekonomická v Praze Transparency International – Česká.
„BOHEMIA EXPRESS“ Speciální servis určený pro silniční dopravce a spedice součástí evropské sítě linek kombinované dopravy spojení Lovosic s 35 nejvýznamnějšími.
Železnice a silnice, konkurenti nebo partneři ?
Důsledky železnice Autor: Mr Huggins Úpravy a překlad: Vít Zahradníček.
Společenská odpovědnost organizací
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 3/14.
Role ceny zdravotní péče – ekonomický pohled PhDr. Lucie Antošová Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
DOPRAVA Nenahraditelná složka hospodářství každé země – brzdí nebo urychluje ekonomický rozvoj. Poloha uprostřed Evropy – ČR je křižovatkou transevropských.
Filip Zelenka. Základy dopravní politiky jsou obsaženy již v Římských smlouvách, které zavádějí společná pravidla mezinárodní dopravy, volný přístup k.
Pozice odběratelů elektřiny v ČR Seminář SVSE květen 07 K.Šimeček.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
ČASOPROSTOROVÁ ZONACE MĚST ČAS JE DŮLEŽITÝM ROZMĚREM MĚSTA.
„Požadavky na jakost a hodnocení jakosti zdravotnických informačních systémů“ Praha Možné přístupy k analýze hospodaření bývalých okresních nemocnic.
Proč nezatracovat železniční dopravní prostředky?
SUBURBANIZACE.
Modelování hluku ze silniční dopravy v oblasti městské zástavby
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
1 Doprava Ekonomika ŽP a TI Ing. Jakub Dostál
Smluvní určení řešení sporu a rozhodného práva Bitva kolizní a přímé metody Tereza Kyselovská.
Teorie optimální velikosti města
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
BOHEMIAKOMBI spol. s r.o. Opletalova Praha 1 Tel Fax Kombinovaná.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Manipulace s materiálem, inovuje výuku použitím multimediálních.
Globální problémy lidstva. GLOBALIZACE - Co myslíš, že znamená tento pojem? Je abstraktní pojem, který naznačuje „srůstání světa“. Jde o nerovný proces,
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
DISTRIBUČNÍ LOGISTIKA  Z hlediska výrobního podniku představuje spojovací článek mezi výrobou a zákazníkem,  Zahrnuje veškeré skladové a dopravní pohyby.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Ing. Petr Klímaanalýza umístění skladu1 Analýza umístění skladů.
Přednáška č. 9 Hodnocení veřejných zakázek Úvod do veřejných zakázek a věcné hodnocení Ladislav Kavřík
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Kvalita dopravy v logistických procesech Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit,
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti: Podnik Ročník / obor studia: II. – III. r./ Hotelnictví.
Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická.
Zdanění provozu motorových vozidel v České republice
Informační systém pro správu a vyřizování objednávek
2. Ročník konference v rámci projektu Železniční doprava pro kraje
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
osobní doprava patří do sféry služeb
Doprava a dopravní služby
Železniční nákladní doprava v 21. století
Ing. Jiří Kalenský Odbor drážní a vodní dopravy
Transkript prezentace:

1 Vybrané problémy při přepravě zboží v Evropě Přednáška Czechtrade, Praha 12.března 2008 Petr Rožek, ASL Dachser CZ

2 Vybrané problémy při přepravě zboží v Evropě 1. ÚVOD Doprava je již od nepaměti základním předpokladem pro úspěšné dovršení procesů výrobní specializace a směny. Bez efektivní, spolehlivé a bezpečné dopravy zboží si nelze představit budoucí rozvoj společnosti, a to od místní, komunální úrovně přes úroveň kontinentální – Evropskou až po globální objemy. V této úloze se však skrývá největší nebezpečí jak pro rozvoj dopravy, tak i pro dopady tohoto rozvoje na další růst světové ekonomiky. Na jedné straně stojí dopravně-technologická omezení; tato se však postupně učíme řešit. S nimi jsou však spojena dříve opomíjená hlediska ekologická, a to jak na makroúrovni (např. podstatný vliv dopravy na znečistění životního prostředí zplodinami), tak i na mikro-, obecní úrovni (hluk, střetávání dopravy se zájmy zklidňování obydlených míst).

3 Vybrané problémy při přepravě zboží v Evropě I tyto aspekty již dopravní systémy, a to především v Evropě, začínají intenzivně řešit. Některá tato řešení však mohou zvnějšku zákazníkem – přepravcem chápána jako omezení jeho zájmů a očekávání a mohou ve svém důsledku způsobovat (a způsobují) negativní emoce a reakce. Považujeme proto za důležité, aby při nutnosti hledat více než jen základní dopravně-přepravní řešení docházelo k vyšší úrovni spolupráce mezi dopravcem a jeho zákazníkem, k lepší kvalitě pochopení možností dopravních systémů na jedné straně, a nároků a očekávání objednavatelů přepravy na straně druhé. Některými z těchto aspektů – a to především v úhlu nazírání zástupce dopravní veřejnosti – se bude zabývat tento příspěvek. Příklad eko-nároku fy TCHIBO (zpomalení lodí) vs. obecná poptávka po rychlosti dopravy

4 Vybrané problémy při přepravě zboží v Evropě 2. Volba partnera Přijměme za svou základní definici dopravy jako přemisťování zboží v daném čase a prostoru. Existuje tedy jistá masa hmotného zboží (abstrahujeme od přepravy informací), jistá vzdálenost a jistý očekávaný (povolený) čas. My si však dovolíme do této definice dovolíme ještě dosadit další prvek – a tím bude „při jistém smluvním uspořádání mezi vykonatelem dopravy a objednatelem této služby“ Definice rozdílu pojmů DOPRAVCE a PŘEPRAVCE Z našeho pohledu a zkušenosti totiž má v mnoha případech volba poskytovatele dopravy (dopravce) a výsledného smluvního uspořádání pro výsledek celé služby naprosto zásadní význam. Vztah volby dopravce a splnění očekávání má jednoznačnou povahu:

5 Vybrané problémy při přepravě zboží v Evropě -Schopnost příslušného dopravce (dopravního módu) přepravit uvažovaný objem zboží -Schopnost příslušného dopravce (dopravního módu) přepravit zboží v uvažované relaci -Schopnost příslušného dopravce (dopravního módu) přepravit zboží v požadovaném čase. Definovat vliv smluvního uspořádání na úspěšnost aktu přepravy je již obtížnější. Je nutno dobře definovat -Přesný cíl smlouvy -Přesné zahájení a ukončení předmětu smlouvy – služby -V neposlední řadě i vlastní smluvní strany, s případnými subdodavateli či subodběrateli -A samozřejmě odpovědnost dopravce za škody způsobené při přepravě na svěřených hodnotách Odpovědnost dle CMR vs. Obchodní zákoník, dle IATA, dle CIM

6 Vybrané problémy při přepravě zboží v Evropě 3. Volba dopravního prostředku A. V návaznosti na geografická omezení Tento moment vypadá na první pohled jako jednoznačně určený. Nelze očekávat velkou propustnost na horních tocích řek, na směrech překračujících vysoká horstva, oblasti pusté a takto s nerozvitou infrastrukturou. Logická omezení též samozřejmě způsobují překážky v podobě moří, a to i v Evropě. Při správné volbě dopravního prostředku, resp. kombinace dvou či více druhů dopravy lze tyto překážky překonat. Příklady: Labe / Odra – Alpy – východní Evropa – přechody do UK, Irska a další ostrovy

7 Vybrané problémy při přepravě zboží v Evropě 3. Volba dopravního prostředku B. V návaznosti na požadovanou rychlost doručení Čas je v souvislosti s dopravou velmi často považován za prvotní určení její kvality. Je však nutno vždy mít na zřeteli, že čas přepravy nelze kalkulovat jednoduchým vzorcem vzdálenost / rychlost. Na čas přepravy mají podstatný vliv jak rostoucí doby prostojů a čekání (ať již z důvodu nedostatečné přípravy či zasycenosti dopravních proudů) tak i stále se zpřísňující společenská omezení mající na zřeteli především zvýšení bezpečnosti, ale i omezení nežádoucích vlivů dopravy na okolní prostředí. Příklady: koordinace nakládkových a překládkových operací – kongesce v silniční a vodní dopravě – zákazy jízd, omezení rychlosti, pravidla AETR

8 Vybrané problémy při přepravě zboží v Evropě 3. Volba dopravního prostředku C. V návaznosti na velikost zásilky Velikost zásilky, její povaha, balení a případné zvláštní fyzikální vlastnosti jsou pro dopravu logickým omezením a základním momentem pro rozhodování o příslušném dopravním prostředku. Moderním trendem multimodality jsou však tyto překážky stírány a výsledný efekt je v mnoha případech úspěšnější než u klasické jednodruhové přepravy. Příklady: výměnné nástavby – kontejnerizace v železniční a kabotážní přepravě – plovoucí kontejnery – RoLa – železniční trajekty – jumbo-soupravy

9 Vybrané problémy při přepravě zboží v Evropě 3. Volba dopravního prostředku D. Multimodální řešení přepravy v zahuštěném evropském prostoru Vzhledem k nevyrovnanému růstu rychlosti objemu poptávané přepravní služby a disponibilních kapacit dochází již po několik let k chronickému kongestivními stavu v mnoha evropských uzlech. Jednostranný převod / návrat části objemu ze silnice na železnici, po kterém je (často módně) voláno, také není dlouhodobým řešení (viz využití přepravní kapacity DB, přírůstek objemu na železnici při převodu 10% ze silnice) Navíc se tímto vracejí základní nedostatky jednotlivých klasických módů přepravy. Řešením je maximální multimodalita dopravy. Viz Bílá kniha dopravy EU , projekty Marco Polo a podobné

10 Vybrané problémy při přepravě zboží v Evropě 4. Cenové aspekty volby dopravního prostředku -démonizace cenových nákladů jako prvotního hlediska při objednávce přepravy -„Lidl-syndrom“ v mezinárodní přepravě -konstrukce ceny v evropských systémech přepravy; mandatorní výdaje, tarify a pevné vstupy -možnosti řešení: sdružování zásilek do větších kompletů – pravidelné opakování stejných přeprav – hledání nového přepravního routingu – vyšší formy spolupráce dopravce/přepravce

11 Vybrané problémy při přepravě zboží v Evropě 5. Závěr Jak již bylo zdůrazněno v úvodu této teze, základním předpokladem pro úspěšnost dalšího rozvoje dopravního systému je neustálé vzájemné poznávání a slaďování možností na straně jedné a potřeb a očekávání na straně druhé. V oblasti přepravních služeb (především v Evropě jako sjednocujícím se dopravním prostoru) by již nemělo být možné vystačit s pouhou prostou objednávkou dle základní definice, neboť taková objednávka v okamžiku sebemenší (vysoce pravděpodobné) překážky může mít destruktivní následky v podobě vážného narušení supply-chain řetězce. A proto základním předpokladem pro budoucno bude ještě jeden aspekt = sdílení informací, vyšší úroveň spolupráce a koordinace dopravce a přepravce.

12 Děkujeme a těšíme se na spolupráci ! S případnými konkrétními dotazy se obracejte na naše obchodníky: Tel , Vybrané problémy při přepravě zboží v Evropě