JAZYK: POPIS, ZÁKLADNÍ PRVKY A VLASTNOSTI PERCEPCE ŘEČI: PERCEPCE SLOV POROZUMĚNÍ VĚTÁM, TEXTU PRODUKCE ŘEČI JAZYK A MYŠLENÍ OSVOJOVÁNÍ JAZYKA Jazyk a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Advertisements

Neslyšící jako potenciální uživatelé knihovny
Natural Language Processing Prague Arabic Dependency Treebank Otakar Smrž koordinátor projektu Motivační přehled problémů, řešení a aplikací.
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Kam se vlna obrací?.
Diagnostika SPU.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Osnova rozboru uměleckého textu
Metody zpracování vybraných témat (projektů)
Audit administrativních činností
KmKII 2 M. Hádková.
Komunikace s dětským pacientem
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Kam se obrací „gramatická“ vlna?
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost) Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
Rozdíly mezi osobnostmi
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost)‏ Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Řeč – komunikativní systém
Úvod do teorie a praxe překladu
Komunikace sluchově postižených
Seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI v kontextu kognitivní vědy.
Příčiny SPU.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Alternativní a augmentativní komunikace
Skupinové interview (Focus group)
Motorické schopnosti Motorické schopnosti jsou obecné kapacity jednotlivce, projevující se ve výsledcích pohybové činnosti, jinak jsou skryté, latentní.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Fáze a modely tlumočení
Markéta Lopatková Karolína Skwarska Václava Kettnerová Eduard Bejček
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
[Výrazy funkce a funkční v Mathesiově definici věty a foném(at)u] Martin Beneš – ÚJČ AV ČR; ÚČJTK FF UK v Praze vzdělávací cyklus Moderní mluvnice češtiny.
Základy sociální psychologie
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
Vývojová dysfázie.
Počítačové zpracování češtiny v Ústavu formální a aplikované lingvistiky
= prostředek lidské komunikace
centrální porucha zpracování řečového signálu
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 1. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Volitelný jazykový seminář STYLISTICKÉ HODNOCENÍ PŘEKLADU Božena Bednaříková.
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Mentální reprezentace
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Zákony vývoje.
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Pozornost a vědomí.
vnímání velikosti a prostoru zpracování zrakové informace v mozku
JAZYKOVĚDA A JEJÍ DISCIPLÍNY
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
TRADIČNÍ MODELY PAMĚTI
Témata kognitivní psychologie
Socializace Kejřová.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Transkript prezentace:

JAZYK: POPIS, ZÁKLADNÍ PRVKY A VLASTNOSTI PERCEPCE ŘEČI: PERCEPCE SLOV POROZUMĚNÍ VĚTÁM, TEXTU PRODUKCE ŘEČI JAZYK A MYŠLENÍ OSVOJOVÁNÍ JAZYKA Jazyk a řeč

Jazyk jazyk = užívání organizovaných prostředků kombinace slov za účelem dorozumívání zdroje:  lingvistika  neurolingvistika  sociolingvistika

Popis jazyka jednotky jayzka  foném  morfém  obsahové – lexikální  funkční morfémy  lexikon  syntax  sémantika  diskurz

Vlastnosti jazyka komunikativní arbitrární vztah mezi symbolem a tím, co označuje pravidla strukturalizovaný generativní trvalý vývoj

Percepce řeči až 50 fonémů/s, více než neřečových zvuků rychlost percepce podpořena koartikulací (překrývání fonémů) teorie řečové percepce  běžná sluchová percepce  specifický druh vnímání

Percepce řeči jako specifický druh percepce kategorická percepce řečových zvuků  řečové zvuky jsou kontinuálními variacemi zvukových vln  my ale vnímáme nespojité kategorie řečových zvuků  = doklad pro percepci řeči prostřednictvím specializovaných procesů motorická teorie řečové percepce - Liberman, 1957 řečová percepce závisí na tom, jak slyšíme mluvčího vyslovovat a co o záměru artikulace jedince usoudíme McGurkův efekt – synchronizace zrakové a sluchové percepce

Teorie kohort kombinace informací z různých zdrojů – senzorický vstup i kontextové informace paralelní zpracování iniciální kohorta možných slov, postupná eliminace

Percepce řeči jako běžná sluchová percepce McClelland, Elman (1986) - model TRACE 3 úrovně detekce znaků:  akustická úroveň  úroveň fonémů  úroveň slov  řečová percepce je interaktivní – úrovně se vzájemně ovlivňují rozhodovací procesy za detekcí znaků/šablon rekonstrukce fonému – gestaltistický princip uzavřenosti aplikovaný na percepci řeči

Porozumění větám dvě úrovně analýzy 1) syntaktická  analýza gramatické struktury  model slepé koleje  teorie omezujících faktorů 2) sémantická vnitřní řeč – udržení informace o pořadí slov

Teorie kapacity Just, Carpenter (1992) vychází z teorie pracovní paměti rozdíly v porozumění vyplývají z rozdílů v kapacitě pracovní paměti testování kapacity – tzv. rozsah čtení (reading span)

Příběhy selektivní zpracování informací vliv schématu – již ve fázi kódování Kintschův model porozumění textu Bartlettova teorie schémat

Produkce řeči sociální rozměr jazykové produkce Griceho princip kooperativnosti  čtyři pravidla: kvality a kvantity, vztahu (k cíli konverzace) a dobrých způsobů genderové rozdíly v konverzačním stylu společná půda  obecná  osobní prozodická vodítka návazné páry – střídání mluvčích

Chyby v řeči nezáměrné jazykové omyly (ve fonémech, morfémech i vyšších jednotkách) podle psychoanalýzy – vytěsněné obsahy pro kognitivní psychology – doklady o tvorbě řeči typy přeřeknutí  anticipace, perseverace, substituce, transpozice, inzerce, delece, slovní sloučeniny, spoonerismus

Teorie šířící se aktivace 4 úrovně zpracování  sémantická  syntaktická  morfologická  fonologická konekcionistický model - zpracování je paralelní a interaktivní na všech úrovních kategorická pravidla lexikon pravidla vkládání

Jazyk a myšlení teorie jazykové relativity (Sapirova-Whorfova hypotéza, 1941) - lidé vnímají svět odlišně a přemýšlejí o něm odlišně díky tomu, že používají různé jazyky  silná a slabá hypotéza jazykové univerzálie – charakteristické zákonitosti / struktury společné v různých jazycích  např. studie pojmenovávání barev

Osvojování jazyka broukání žvatlání fonémů primárního jazyka jednoslovné výpovědi - holofráze dvouslovné výpovědi a telegrafická řeč základní větná struktura + rozšiřování slovní zásoby

Osvojování jazyka při osvojování jazyka zpočátku omezený slovník - omyl přílišného rozšiřování (overextension error)  hypotéza znaků  funkční hypotéza

Osvojování jazyka interakce dědičnosti a prostředí při osvojování jazyka děti se učí jazyku tvorbou předběžných hypotéz (vrozené/dědičné nastavení), testují je v prostředí k tvorbě hypotéz slouží vrozený modul jazykového vývoje (Language Aquisition Device, LAD) – Chomsky, 1965 biologicky jsme nastaveni k osvojení jazyka

Osvojování jazyka kritická období - klíčová role prostředí imitace, modelování - řeč zaměřená na dítě, podmiňování