Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kariérové poradenství
Advertisements

Matika krokem  Proč? - motivy vzniku
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Studentská inovace praxí Jana Mina ř íková, 5. NŠ-NJ.
PROČ PROJEKT VZNIKL? Projekt reaguje na: zvyšující se požadavky znalostní společnosti rostoucí nároky na pedagogické pracovníky(PP) na posílení kompetencí.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2013/2014.
Regionální historie (dějiny) ve výuce dějepisu
Didaktická média v dějepisném vyučování
Grafická média ve vyučování dějepisu LS AR
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ POMÁHÁ INKLUZÍVNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ ZÁKLADNÍ ŠKOLY.
CHCI BÝT JAKO VY ZŠ VELTRUSY Projekt schválený Zastupitelstvem Středočeského kraje v rámci 2. výzvy 2. globálního grantu v oblasti podpory 1.2 Rovné příležitosti.
Didaktické prostředky
Slovní hodnocení a jeho využití na alternativních školách Nikola Tůmová Nikola Tůmová.
Zvláštnosti ekonomických předmětů z hlediska jejich zařazení do rozvrhu hodin ©prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
Typologie vyučovacích hodin v ekonomickém vzdělávání, použitá kritéria a závěry pro zvyšování kvality výuky © prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Struktura výuky.
Metodický a supervizní seminář k praxi I.
Výukové strategie a organizace výuky
Nová závěrečná zkouška ve spolupráci škol a firem POSPOLU Olga Kofroňová, NÚV
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Kampaň Sdružení AP pro podporu technického vzdělávání Průhonice, 10. prosince 2008 SDRUŽENÍ AUTOMOBILOVÉHO PRŮMYSLU / AUTOMOTIVE INDUSTRY ASSOCIATION.
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
ANALÝZA UČIVA V EKONOMICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Koulová, Staufčíková „ Projekt je podnik žáka, činnost, za kterou převzal žák plně odpovědnost“.
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Didaktika přírodopisu 2
Úvod Zhodnocení realizace cílů projektu z pozice českého partnera Jméno:doc.Ing.Milan Mikoláš,Ph.D. Instituce:VŠB –TU Ostrava Ostrava
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
Vyučovací metody v přírodopise
Mgr. Kateřina Lojdová  odlišná organizační forma od hromadného vyučování  záměrně vytváří takové didaktické situace, v nichž žáci.
Mgr. Kateřina Lojdová - nejčastější organizační forma výuky - učitel souběžně a přímo vyučuje větší skupinu žáků (třídu, skupinu,
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
Kurikulum, metody výuky, didaktická technika
Didaktika geografie.
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc. katedra pedagogiky tel učitelství odborného výcviku a praxe.
Personální plán pro podnikatelský plán
Příprava schůzky zájmového útvaru Seminární práce z předmětu Metodiky zájmových činností I.
Organizační formy vzdělávání Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova při výkladu učiva ORGANIZAČNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. V prezentaci je.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: MGR. SOŇA KYSELOVÁ Název materiálu: VY_12_INOVACE _ Z.8.A. 24_hospodarstvi_cr Ročník: osmý Vzdělávací.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
Úvod do historie, periodizace dějin, historické prameny OB21-VVP-HUM-DEJ-BUJ-M
II. Metodický výklad výzvy. Cíl oblasti podpory 1.1 Podpora výuky cizích jazyků a v cizích jazycích ve školách a školských zařízeních. Výzva č. 55 je.
Organizační formy práce v tělesné výchově
ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Didaktické prostředky
Organizační formy práce v TV Vyučovací jednotka TV Lukáš Buřt
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: MGR
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
BEZBARIÉROVÉ KNIHOVNY
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
DIDAKTICKÉ ZÁSADY obecné požadavky uplatňované v procesu výuky zajišťují kvalitu výchovně vzdělávacího procesu vztahují se na všechny stránky výuky, na.
Téma 8. ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
Práva dítěte Výchova k občanství
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Metodický a supervizní seminář k praxi I.
Š A B L O N Y II.
Vyučovací metody v přírodopise
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015

Vyučovací forma Organizační uspořádání vnějších podmínek, za kterých se (prostřednictvím adekvátních vyučovacích metod a prostředků) realizují cíle výuky VF dělíme dle hlediska : 1.prostorového 2.časového 3.specifičnosti didaktické interakce

Dělení VF dle prostorové jednotky VF ve třídě VF uplatňované při výuce mimo třídu Dělení dle časové jednotky vyučovací hodina v.den v. týden čtvrtletí pololetí školní rok

Dělení dle specifičnosti didaktické interakce individuální v. skupinová v. hromadná v. individualizovaná v. projektová v. diferencovaná v. týmová v.

Vyučovací forma ve třídě Typy vyučovacích hodin: smíšená ( kombinovaná hodina): 1.úvodní fáze - ? – 10 – 15 minut 2.základní fáze - ? – 20 minut 3.závěrečná fáze - ? 10 – 15 minut opakovací hodina klasifikační a testovací hodina procvičovací hodina hodina věnovaná prezentaci nového učiva

Vyučovací formy uplatňované při výuce mimo třídu domácí úkol – specifický druh samostatné domácí práce žáků – hlavní funkce: opakování, procvičování a prohlubování učiva ( ústní i písemná forma) exkurzní vyučování kulturně osvětový vzdělávací program odborná exkurze

Odborná dějepisná exkurze Názornost, přímé pozorování jevů historické skutečnosti. tematická ? souborně dějepisná ? komplexní vícepředmětová ? Zařazení exkurze: 1.úvodní exkurze. 2.výkladová exkurze 3.závěrečná exkurze

Příprava učitele na OE Stanovení cíle, výběr místa a objektů Znalost instituce a jejích fondů a sbírek Vypracování konkrétního plánu exkurze (způsob přípravy žáků, časový harmonogram, popis trasy, organizace, příprava materiálů)

Příprava žáků U seznámí Ž předem s cílem, místem i průběhem exkurze Zadá a vysvětlí jim úkoly, které budou plnit před, během i po skončení exkurze

Spolupráce s mimoškolními zařízeními formy spolupráce:návštěva zařízení odborné přednášky Publikace vedení seminárních prací žáků Důležité – naučit žáky samostatně tyto instituce využívat k získávání informací. Brabcová, Alexandra, Brána muzeí otevřená, Praha 2003

Muzea, knihovny, galerie, hrady, zámky Muzea Projekt Muzea tří regionů Archivy

Národní památkový ústav Projekt Památky nás baví NPÚ České Budějovice → Památky hrou a poučením

Využití kulturně historického dědictví ve výuce D Foltýn, D. a kol., Prameny paměti. Sedm kapitol o kulturně historickém dědictví pro potřeby výchovné praxe, Praha 2008

Zadání samostatné práce Připravte plán exkurze po Vašem rodném regionu: A)tematické B)souborně dějepisné Při plánování použijte tento postup: Příprava exkurze, motivace žáků, eventuální zadání samostatné práce či vypracování pracovních listů Základní popis trasy a drobnější charakteristiky hlavních lokalit ( časový harmonogram, způsob dopravy) Navštívené paměťové instituce a způsob jejich využití