Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015
Vyučovací forma Organizační uspořádání vnějších podmínek, za kterých se (prostřednictvím adekvátních vyučovacích metod a prostředků) realizují cíle výuky VF dělíme dle hlediska : 1.prostorového 2.časového 3.specifičnosti didaktické interakce
Dělení VF dle prostorové jednotky VF ve třídě VF uplatňované při výuce mimo třídu Dělení dle časové jednotky vyučovací hodina v.den v. týden čtvrtletí pololetí školní rok
Dělení dle specifičnosti didaktické interakce individuální v. skupinová v. hromadná v. individualizovaná v. projektová v. diferencovaná v. týmová v.
Vyučovací forma ve třídě Typy vyučovacích hodin: smíšená ( kombinovaná hodina): 1.úvodní fáze - ? – 10 – 15 minut 2.základní fáze - ? – 20 minut 3.závěrečná fáze - ? 10 – 15 minut opakovací hodina klasifikační a testovací hodina procvičovací hodina hodina věnovaná prezentaci nového učiva
Vyučovací formy uplatňované při výuce mimo třídu domácí úkol – specifický druh samostatné domácí práce žáků – hlavní funkce: opakování, procvičování a prohlubování učiva ( ústní i písemná forma) exkurzní vyučování kulturně osvětový vzdělávací program odborná exkurze
Odborná dějepisná exkurze Názornost, přímé pozorování jevů historické skutečnosti. tematická ? souborně dějepisná ? komplexní vícepředmětová ? Zařazení exkurze: 1.úvodní exkurze. 2.výkladová exkurze 3.závěrečná exkurze
Příprava učitele na OE Stanovení cíle, výběr místa a objektů Znalost instituce a jejích fondů a sbírek Vypracování konkrétního plánu exkurze (způsob přípravy žáků, časový harmonogram, popis trasy, organizace, příprava materiálů)
Příprava žáků U seznámí Ž předem s cílem, místem i průběhem exkurze Zadá a vysvětlí jim úkoly, které budou plnit před, během i po skončení exkurze
Spolupráce s mimoškolními zařízeními formy spolupráce:návštěva zařízení odborné přednášky Publikace vedení seminárních prací žáků Důležité – naučit žáky samostatně tyto instituce využívat k získávání informací. Brabcová, Alexandra, Brána muzeí otevřená, Praha 2003
Muzea, knihovny, galerie, hrady, zámky Muzea Projekt Muzea tří regionů Archivy
Národní památkový ústav Projekt Památky nás baví NPÚ České Budějovice → Památky hrou a poučením
Využití kulturně historického dědictví ve výuce D Foltýn, D. a kol., Prameny paměti. Sedm kapitol o kulturně historickém dědictví pro potřeby výchovné praxe, Praha 2008
Zadání samostatné práce Připravte plán exkurze po Vašem rodném regionu: A)tematické B)souborně dějepisné Při plánování použijte tento postup: Příprava exkurze, motivace žáků, eventuální zadání samostatné práce či vypracování pracovních listů Základní popis trasy a drobnější charakteristiky hlavních lokalit ( časový harmonogram, způsob dopravy) Navštívené paměťové instituce a způsob jejich využití