ÚVOD DO MANAGEMENTU Zpracoval Ing. Jan Weiser. Osnova výkladu  1. Proč a jak studovat management?  2. Základní pojmy a definice Definice organizace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Advertisements

Projektové řízení Modul č.1.
Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit)
Personální řízení a jeho úloha v podniku
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Strategie podniku v globálním světě
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Podnikatelské prostředí: Mikroprostředí
1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_PLÁNOVÁNÍ.
Sociální podnik sociální ekonomika. Pojetí sociální firmy Sociální firma je konkurenceschopný podnikatelský subjekt působící na běžném trhu jehož účelem.
Projektové plánování Projektové řízení Ing. Jiří Šilhán.
Úloha personální práce v podniku Organizování procesu změn ve struktuře a kvalitě lidských zdrojů organizace v souladu s potřebami, které jsou dány požadavky.
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
Systém managementu jakosti QMS
Předmět: Řízení podniku 1
Koncepce marketingového řízení
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_09_ORGANIZOVÁNÍ.
Podnikatelský plán VEBER, Jaromír a kol. Management – základy, prosperita, globalizace. Praha: Management Press, 2002, ISBN , str. 464 –
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
B2 – Analýza požadavků a jejich zajištění Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji a jeho realizace.
Plánovací proces a druhy plánování
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Definice managementu.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Organizace a organizování podniku
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_REGULOVÁNÍ.
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
MPO Konzultace: po 16,00 – 17,00 č.dv. B 427 a
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Tržní prostředí.
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
Public relations Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
H u m a n r e s o u r c e s OD a implikace do oblasti HR - řízení lidských zdrojů Michaela Vojtková.
Metodika řízení projektů
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Struktura podnikatelského plánu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
ÚVOD DO MANAGEMENTU Zpracoval Ing. Jan Weiser. Osnova výkladu  1. Proč a jak studovat management?  2. Základní pojmy a definice Definice organizace.
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Ekonomika podniku.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Učíme se maturitní otázku Organizování z výkladové prezentace Zpracoval Ing. Jan Weiser.
Ing. Veronika Dostálková MBA SAMOSTATNÉ OPAKOVÁNÍ Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Public Relations v.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Ekonomika– národní hospodářství
Rozhodování jako manažerská funkce
Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání
Osobní management – modul č.4
Ekonomika malých a středních podniků
Ing. Veronika Dostálková MBA
Management a řízení hotelu
Ing. Veronika Dostálková MBA
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Ekonomika malých a středních podniků
Transkript prezentace:

ÚVOD DO MANAGEMENTU Zpracoval Ing. Jan Weiser

Osnova výkladu  1. Proč a jak studovat management?  2. Základní pojmy a definice Definice organizace Definice managementu Podnikání a management  3. Historické etapy ve vývoji managementu  4. Případová studie SEN Market  Shrnutí  Otázky a úkoly

Proč a jak studovat management?  Většina hodnot, které člověk v moderní společnosti vytváří k zajištění své existence, vzniká ve větších nebo menších organizacích.  Základní podmínkou fungování organizací tvořených lidmi je potřeba co nejlépe řídit jejich činnost.  Tuto úlohu plní management!  Předpoklady pro řízení má každý člověk. Jen málokdo neplánuje, neorganizuje, nekontroluje svou činnost.  Řízení organizace spočívá zejména v řízení jiných lidí, všímejte si této skutečnosti.  Jak to dělat je dobré si osvojit na názorných příkladech z praxe (říkáme jim případové studie). PročJak

Základní pojmy a definice Organizace Organizaci můžeme nejobecněji definovat jako „systém vědomě koordinovaných činností, nebo sil dvou, nebo více lidí. Pro organizaci jsou charakteristické následující čtyři atributy (podstatné znaky):  Koordinace – jejím předmětem je koordinace fyzické a duševní energie příslušníků organizace;  Společné cíle – jednotící prvek společného úsilí, bez něho se smysl organizace okamžitě vytrácí;  Rozdělení práce – vede ke specializaci, rozdělení pracovních úkolů, takže zdroje mohu být využity mnohem efektivněji;  Hierarchická struktura – znamená právo řídit činnost dalších.

Podstatné části organizace a její okolí

Management  je proces systematického provádění takových činností (manažerských funkcí),  které slouží k efektivnímu užití zdrojů podniku,  při současném stanovení a dosažení podnikových cílů.

Pauza Hádanka Co je na televizi nejlepší? Že se dá vypnout.

Základní manažerské funkce  Plánování  Organizování  Kontrola  Příprava a rozmístění personálu  Vedení lidí  Rozhodování

Podnikání  je činnost,  jejímž prostřednictvím uspokojujeme cizí potřeby,  a tím uspokojujeme potřebu vlastní,  tj. dosažení zisku.

Podnikavost Vnější  Schopnost objevovat nebo záměrně vytvářet a využívat příležitostí, které vznikají z aktivní součinnosti s okolním světem prostřednictvím trhu. Důležitými partnery zde jsou zákazníci a dodavatele. Vnitřní  Je schopnost vytvářet prostředí soutěživosti i uvnitř vlastní organizace

Systém Systém (česky soustava) můžeme definovat tak, že je to celek složený z prvků, spojených vazbami. Vznikají tak nové vlastnosti, které již nelze považovat za pouhý souhrn prvků, ale vzniká zde nová kvalita, kterou nazýváme synergie. Příkladem takového systému může být podnik, ústav, univerzita, stát, dílna, apod. Základní charakteristiky systému tvoří: vazby, struktura, cíle, fungování, okolí,

Jak si synergii představit

Historické etapy rozvoje managementu

Tomáš Baťa – významný český podnikatel Celá Baťova filozofie byla velice jednoduchá, přísně praktická a ryze účelová:  na jedné straně vlastnit a vyrábět pokud možno vše, co je k finálnímu výrobku potřeba (od zdrojů surovin až po vlastní obchodní síť), aby se nebylo nutno s nikým dělit o zisk  a na druhé straně zainteresovat zaměstnance na výrobě, neboť tento finanční přínos mnohonásobně převýší zvýšené mzdové výdaje.

Závěr  Management je trvalou a významnou součástí našeho každodenního života.  Znalost managementu nám pomáhá v našem každodenním životě i v pochopení toho co se okolo nás děje.  Pro budoucí manažery na různých úrovních je náplní jejich každodenní činnosti.

Klíčová slova  Management, organizace, podnikání, podnikavost, základní funkce managementu, systém, synergie, historické etapy managementu

Otázky a úkoly: 1. Co rozumíme pod pojmem organizace (instituce)? 2. Které základní atributy (podstatné znaky) charakterizují každou plně funkční organizaci? 3. Uveďte definici managementu. 4. Co je podnikání a co podnikavost? 5. Uveďte možnou definici systém 6. Které etapy ve vývoji teorie řízení znáte?

Použitá literatura  Veber, Jaromír, Základy managementu pro středí školy, Fortuna 2003  Vysušil, Jiří, Základy managementu. Vydavatelství HZ 1996  Použité obrázky,