Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_04 Název materiáluVýznamné.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_C2 – 10.
Advertisements

Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_FYZ_RO_01 Digitální učební materiál Sada: Molekulová fyzika a termika.
Základy rovnovážné termodynamiky
Základy mechaniky tekutin a turbulence
ROVNOVÁŽNÝ STAV, VRATNÝ DĚJ, TEPELNÁ ROVNOVÁHA, TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ
Molekulová fyzika a termika
SPŠ SE Liberec a VOŠ Mgr. Jaromír Osčádal
Daniel Nevole IX.B ZŠ Velké Březno
Isaac Newton.
VY_32_INOVACE_06 - POSUVNÉ ÚČINKY SÍLY. POHYBEM TĚLESA ROZUMÍME ZMĚNU JEHO POLOHY VŮČI JINÝM TĚLESŮM V ZÁVISLOSTI NA ČASE. ROZLIŠUJEME DVA DRUHY JEDNODUCHÝCH.
24. ZÁKONY ZACHOVÁNÍ.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_28.
Teplo Ing. Radek Pavela.
Do kterého čajníku se vejde více vody?
OBSAH PŘEDMĚTU FYZIKA Mgr. J. Urzová.
Mechanika kapalin a plynů
OBSAH PŘEDMĚTU FYZIKA 1 Mgr. J. Urzová.
Mechanika soustavy hmotných bodů zde lze stáhnout tuto prezentaci i učební text, pro vaše pohodlí to budu umisťovat také.
Autor: RNDr. Kateřina Kopečná Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
VLASTNOSTI KAPALIN A PLYNŮ
Práce, výkon Energie Teplo Poznej fyzika
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_06_FY_B Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _660 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
DiFy - P , Fyzika jako vyučovací předmět RVP a ŠVP Časová dotace pro fyziku na ZŠ Význam fyziky pro všeobecné vzdělání.
Pavel Jež, Ctirad Martinec, Jaroslav Nejdl
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_03 Název materiáluTeplotní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_06 Název materiáluVýznamné.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_19 Název materiáluRentgenové.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_01 Název materiáluMolekuly.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_16 Název materiáluZákon zachování.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_19 Název materiáluTepelné.
Rozvoj vědy a techniky v 17. století Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3610_Rozvoj_vědy_a_techniky_v_17_století.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_05 Název materiáluPráce a.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_05 Název materiáluFotoelektrický.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_20 Název materiáluSpektra.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_01 Název materiáluTeplota.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_19 Název materiáluŠtěpení.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_14 Název materiáluVodní pára.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_05 Název materiáluVýznamné.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_09 Název materiáluKvantování.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_10 Název materiáluPráce plynu,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_13 Název materiáluSmykové.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_06 Název materiáluPřenos vnitřní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_10 Název materiáluPlanety.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_02 Název materiáluVýznamné.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_04 Název materiáluPovrchová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_11 Název materiáluStavová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_15 Název materiáluAdiabatický.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_11 Název materiáluSytá pára.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_20 Název materiáluTeploměry.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_14 Název materiáluIzobarický.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_18 Název materiáluPohyb těles.
Radovan Plocek 8.A. Stavové veličiny Izolovaná soustava Rovnovážný stav Termodynamická teplota Teplota plynu z hlediska mol. fyziky Teplotní stupnice.
TEPLOTNÍ STUPNICE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_10 Název materiáluVypařování.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_12 Název materiáluPeriodická.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_06 Název materiáluRovnoměrně.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_07 Název materiáluIdeální.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_11 Název materiáluAtomy s.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
STR Mgr. Kamil Kučera.
Přípravný kurz Jan Zeman
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_04 Název materiáluVýznamné osobnosti fyziky 3 AutorMgr. Petr Lintner Tematická oblastSeminář z fyziky Tematický okruhDějiny fyziky Ročník3 Datum tvorbysrpen 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Významné osobnosti fyziky 3

Galileo Galilei (1564 – 1642) [1] italský matematik, fyzik, filozof a astronom byl průkopníkem kvantitativních experimentů a jejich matematické analýzy formuloval zákonitosti volného pádu formuloval zákonitosti setrvačnosti těles v pohybu zaznamenal nezávislost periody kmitů kyvadla na amplitudě – jako první si uvědomil možnost regulace hodin pomocí kyvadla určil postup skládání rychlostí

Evangelista Torricelli (1608 – 1647) [2] italský fyzik a matematik zabýval se studiem atmosférického tlaku a vakua sestrojil první rtuťový barometr jako první vysvětlil příčinu větru zformuloval zákon pro rychlost tekutiny vytékající z otvoru ve stěně nádoby (Torricelliho zákon)

Blaise Pascal (1623 – 1662) [3] francouzský fyzik a matematik navázal na práci Torricelliho zabýval se vlastnostmi tlaku a vakuem ukázal, že hydrostatický tlak závisí pouze na výšce a ne na tvaru nádoby formuloval zákon o šíření tlaku v kapalinách (Pascalův zákon) sestrojil mechanickou kalkulačku [4]

Christiaan Huygens (1629 – 1695) [5] holandský matematik, fyzik a astronom objevil vztah pro dostředivé zrychlení zavedl pojem moment setrvačnosti objevil zákon zachování momentu hybnosti zkoumal zákony rázu těles zkonstruoval a nechal si patentovat první kyvadlové hodiny zformuloval princip šíření vlnění v prostoru přidáním obálky elementárních vlnoploch

Isaac Newton (1643 – 1727) [6] anglický fyzik, matematik, astronom, filozof, alchymista a teolog – jeden z nejvýznamnějších vědců dějin zformuloval zákon gravitačního působení mezi dvěma tělesy zformuloval tři pohybové zákony (setrvačnosti, síly a akce a reakce) zabýval se zákonem zachování hybnosti a momentu hybnosti pomocí hranolu rozložil světlo na barevné spektrum světlo si představoval jako proud částic

Daniel Bernoulli (1700 – 1782) [7] švýcarský fyzik a matematik zakladatel hydrodynamiky zjistil, že s rostoucí rychlostí proudící kapaliny klesá její tlak (Bernoulliho rovnice) vytvořil první kinetickou teorii plynů studoval vliv slapových sil na oceán

Leonhard Euler (1707 – 1783) [8] švýcarský fyzik a matematik položil základy mechaniky tuhých těles a hydrodynamiky (např. diferenciální rovnice pro popis pohybu ideální tekutiny) zkoumal problém pohybu tří a více těles – dokázal neexistenci analytického řešení teoreticky řešil pohyb Měsíce a poruchy drah Jupiteru a Saturnu teoreticky odvodil možnost odstranění barevné vady u čočkových dalekohledů

Ludwig Eduard Boltzmann (1844 – 1906) [9] rakouský fyzik zakladatel statistické mechaniky formuloval vztah mezi entropií a pravděpodobností zformulovat teorém o narůstání entropie v nevratných procesech zabýval se kinetickou teorií látek a rozdělením rychlostí částic plynu zkoumal tepelné záření těles

Joseph-Louis Lagrange (1736 – 1813) [10] francouzský matematik a teoretický fyzik studoval stabilitu drah Měsíce a planet sluneční soustavy vypočetl polohu libračních center (Lagrangeovy body) vyřešil pomocí diferenciálních rovnic variační problém nalezení optimální trajektorie (Lagrangeovy rovnice) věnoval se teorii zvuku

Nicolas Léonard Sadi Carnot (1796 – 1832) [11] francouzský fyzik spoluzakladatel termodynamiky zformuloval teorii tepelných motorů navrhl ideální vratný cyklus s maximální teoretickou účinností (Carnotův cyklus) objevil, že účinnost tepelného motoru závisí pouze na vstupní a výstupní teplotě

William Thomson (lord Kelvin) (1824 – 1907) [12] skotsko-irský fyzik předpověděl závislost tání ledu na tlaku navrhl absolutní teplotní stupnici nezávislou na fyzikálních vlastnostech látek zabýval se také elektřinou a magnetismem – jeho práce posloužily Maxwellovi osobně se podílel na pokládání transatlantických kabelů

James Prescott Joule (1818 – 1889) [13] anglický fyzik a sládek zabýval se vztahem mezi teplem, energií a mechanickou prací – dospěl k první větě termodynamické vyvrátil fluidní teorii tepla – zjistil, že teplo je forma energie s lordem Kelvinem spolupracoval na vytvoření termodynamické teplotní stupnici přispěl k rozšíření kinetické teorie látek objevil zákon přeměny elektrické energie na teplo (Jouleův zákon)

Použité zdroje: SVOBODA, Emanuel aj. Přehled středoškolské fyziky. 4. upravené vydání. Praha: Prometheus, s. ISBN Wikipedie: Otevřená encyklopedie. [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupný na Použité obrázky: [1] Sustermans, J. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na [2] Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na [3] Wikimedia Commons [online]. přibližně [cit ]. Dostupný na [4] Monniaux, D. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na [5] Netscher, C. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na [6] Kneller, G. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na [7] Haid, J. J. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na [8] Handmann, J. E. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na [9] Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na [10] Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na [11] Boilly, L. L. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na

[12] Annan, T. & R. & Sons. Wikimedia Commons [online]. přibližně [cit ]. Dostupný na _1907._Scientist,_resting_on_a_binnacle_and_holding_a_marine_azimuth_mirror.jpg [13] Roscoe, H. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na