Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Datové typy a operátory Základní programové.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Typová konverze, oblast platnosti, paměťové třídy 9 Verze
Advertisements

Základy programování v JavaScriptu
Programování funkcí v Excelu
Racionální čísla, operátory, výrazy, knihovní funkce
Prezentace a vysvětlení programového prostředí NXC
Příkazy Přednáška č. 4. Příkazy (statements)  Příkaz – dílčí krok programu (část kódu – zpravidla jeden řádek)  Program – posloupnost příkazů  Příkazy.
Třetí cvičení Podmíněné příkazy Cykly Break a Continue Switch Return
Třída Array Je součásti balíčku java.util Účelem je usnadnit práci s poli Metody – nejpoužívanější equel(),fill(),sort() a binarySearch() equels() Slouží.
Algoritmy I Cvičení č. 2. Cíl hodiny Datové typy a přetypování (int, float, double, bool, char, long, short) Konstanty – Celočíselné Desítkové – 15, 0,
Programování v Pascalu Přednáška 3
Algoritmizace a programování Operátory a příkazy v Delphi - 07
Počítače a programování 1. Obsah přednášky Výjimky - základní typy výjimek Způsoby zpracování výjimek.
4IT1014IT101 Pátá přednáška Datové struktury - pokračování Statické prvky třídy.
C# pro začátečníky Mgr. Jaromír Osčádal
If-else, do-while, switch, operátory
Algoritmizace a programování
Druhé cvičení Vytváření identifikátorů Datové typy
Materiály k přednášce Úvod do programování Ondřej Čepek.
J a v a Začínáme programovat Lucie Žoltá. Odkazy - oficiální stránky (překladače, help, metody, vývojové prostředí NetBeans,...)
Operátory (1. část) 3 A1PRG - Programování – Seminář
Druhá přednáška Datové typy a operátory Zapouzdření Pojem rozhraní
Informatika I 3. přednáška
Seminář C++ 9. cvičení Šablony Ing. Jan Mikulka. Šablony ► template – vzory, podle kterých může překladač tvořit skupiny podobných tříd nebo funkcí, které.
Vyučovací hodina 1 vyučovací hodina: Opakování z minulé hodiny 5 min Nová látka 20 min Procvičení nové látky 15 min Shrnutí 5 min 2 vyučovací hodiny: Opakování.
Jednoduché datové typy
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Operátory (2. část) 4 Verze
Třída jako zdroj funkcionality
PHP PHP – základy syntaxe (část 2) - 04 Mgr. Josef Nožička IKT PHP
Seminář C cvičení Obsluha výjimek Ing. Jan Mikulka.
Počítače a programování 1 8.přednáška. Obsah přednášky Řetězce - deklarace a vytvoření Základní metody pro práci s řetezci Znaky - třída Character Základní.
Informatika I 4. přednáška
Počítače a programování 1
Proměnné v PHP Každý programovací jazyk pracuje s nějakými hodnotami. To, do čeho se tyto hodnoty ukládají, se nazývá proměnné. Každý programovací jazyk.
Cvičení.
3. Příkazy  Příkazy dělíme na jednoduché a strukturované.  Jednoduché příkazy - žádnou jejich dílčí částí neni příkaz - přiřazovací, vstupu a výstupu,
Počítače a programování 1
Programovací jazyk PASCAL
2 CYKLUS S PEVNÝM POČTEM OPAKOVÁNÍ Podle řídící proměnné proveď n-krát příkaz P1.
Návrh a tvorba WWW Přednáška 5 Úvod do jazyka PHP.
Informatika I 1. přednáška
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
NEÚPLNÁ PODMÍNKA V JAVĚ. VÝVOJOVÝ DIAGRAM +- Podmínka Příkaz_1.
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Řízení běhu programu 5 Verze
Začínáme vážně programovat Řídící struktury Přetypování Vstupně výstupní operace Vlastní tvorba programů.
PJV031 Přetypování (casting) Objekty, atributy, lokální proměnné, parametry a návratové hodnoty metod mají definovaný, neměnný typ. Jsou dva druhy typů:
STRING A UKAZATELE. Co to je řetězec? Řetězec v Javě je samostatný objekt. Je konstantní, co znamená, že jednou vytvořený řetězec nelze změnit. Chceme-li.
Počítače a programování 1 7.přednáška. Základy Pole ve třídách a metodách Pole Arrays.
Datové typy a operátory. Co jsou datové typy  Charakterizují proměnnou nebo konstantu – jaká data obsahuje  Data jsou v počítači ukládána jako skupiny.
Jazyk C A0B36PRI - PROGRAMOVÁNÍ Část II.
Jazyk C A0B36PRI - PROGRAMOVÁNÍ Část I.
Počítače a programování 1 2.přednáška. Základní lexikální struktura programu Program v jazyce Java je tvořen symboly a oddělovači Program Java je psán.
ROOT
Úvod do programování2 Vyučující: Mgr. Vítězslav Jersák Web: xjv.webnode.cz.
Programování KONSTANTY, ČTENÍ PO JEDNOM ZNAKU GETCHAR() FORMÁTOVANÝ VÝSTUP POMOCÍ PRINTF, VÝVOJOVÉ DIAGRAMY, CYKLY.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o., Orlová-Lutyně AUTOR: Ing. Adéla Tomalová NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Objektově orientované.
Programování ÚVOD, PROMĚNNÉ, OPERÁTORY A PODMÍNĚNÝ PŘÍKAZ ERIK KRÁL.
Úvod do programování 3. hodina RNDr. Jan Lánský, Ph.D. Katedra informatiky a matematiky Fakulta ekonomických studií Vysoká škola finanční a správní 2015.
Programování ENUM, SWITCH,pole jednorozměrná a vícerozměrná, deklarace, inicializace, kopírování, porovnání Erik Král.
C# konzole – Podíl dvou čísel, podmínka IF
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Úvod do programování 3. hodina
Programování v jazyce C++
Funkce výstupu (2) Funkce printf: deklarována v: stdio.h
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Opakování ze 3. cvičení deklarace proměnných výpis na monitor (výstup)
C# přehled vlastností.
Proměnné (1) Proměnná: Definice proměnných:
Kinematika hmotný bod: těleso s nekonečně malými rozměry, ale nenulovou hmotností, tj. žádné otáčení, žádná deformace atd. = bodová hmotnost popis pohybu.
Opakování ze 4. cvičení int a; printf("Zadej číslo: ");
Transkript prezentace:

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Datové typy a operátory Základní programové konstrukce I Datové typy a operátory Základní programové konstrukce I

Datové typy v Javě Primitivní datové typy –celá čísla –desetinná čísla –znak –logická hodnota (ano/ne, platí/neplatí, pravda/nepravda) Referenční datové typy –třída (class) –rozhraní (interface) –výčtový typ (enum) –pole

Primitivní datové typy celá čísla byte (-2 7 až ) short (-2 15 až ) int (-2 31 až ) long (-2 63 až ) desetinná čísla float (max 3.4*10 38 ) double (max 1.8* ) logická hodnota boolean konstanty true a false znak char 16-bitové, UNICODE

Konstanty primitivních datových typů celočíselná konstanta je typu int xf (číslo v šestnáctkové soustavě) (15) 017 (číslo v osmičkové soustavě) (15) reálná konstanta je typu double e20 (semilogaritmický tvar, = 2.5 x )

Konstanty primitivních datových typů znaky 'a' 'B' \u010D (č) \u0000 (prázdný znak) logická hodnota true false

Operátory pro primitivní datové typy přiřazení = aritmetické +, -,*, /, % +=, -=, *=, /=, %= ++, -- relační ==, !=,, = logické&&, ||, !, &, | bitové operátory ternární/podmíněný operátor ?: operátor přetypování (cílový_typ)

Operátor přiřazení int cislo = 15; double celeCislo = 2.5; celeCislo = celeCislo + cislo; char znak = 'a'; znak = 'F'; double stavMehoUctu = mujUcet.getStav();

Aritmetické operátory +=x += yx = x + y −=x −= yx = x − y /=x /= yx = x / y *=x *= yx = x * y %=x %= y x = x % y ++x++ ++x x = x + 1 −−x−− −−x x = x − 1 + sčítání - odčítání * násobení / dělení % modulo

Dělení double podil = 5/2;(2) double podil = 5d/2;(2.5) celočíselné dělení nulou – vznikne výjimka (ArithmeticException) reálné dělení nulou – výsledkem je jedna z konstant Double.POSITIVE_INFINITY nebo Double.NEGATIVE_INFINITY

Jaký je výsledek ? System.out.println( L); l

Relační operátory == rovná se != nerovná se != nerovná se < menší než < menší než > větší než > větší než <= menší nebo rovno <= menší nebo rovno >= větší nebo rovno >= větší nebo rovno

Logické operátory (cislo1 > 5) && (cislo2 !=0) logické operátory jsou definovány pouze pro typ boolean (často se používají v kombinaci s výsledky relačních operátorů) && logický součin || logický součet ! negace

Přetypování Přetypování existuje nezávisle pro primitivní i referenční typy Přetypování čísel na delší typ (neztratí se žádná informace) probíhá automaticky. byte  short  int  long  float  double int maleCislo = 2; long velkeCislo = maleCislo; double cislo = 5; přetypování int na long přetypování int na double

Operátor přetypování Přetypování čísel na kratší typ musím uvést double desetineCislo = 5.0; int celeCislo = desetineCislo; ☹ –překladač nás upozorní na nekompatibilitu typů a program nepřeloží. int celeCislo = (int)desetineCislo; –když uvedeme operátor přetypování, program lze přeložit, bude odseknuta desetinná část čísla.

Kulaté závorky kulaté závorky ( ) se v Javě používají na následujících místech: –ve složitějších výrazech pro vyjádření priority operací 3 x (3 x 5) x (5 + 6) –jako operátor přetypování, –v deklaraci metod pro uzavření seznamu formálních parametrů, –při volání metod pro uvedení seznamu skutečných parametrů, –v příkazech selekce a iterace pro uvedení podmínky –při odchytávání výjimek

Primitivní a referenční datové typy instance třídy String instance třídy Student instance třídy String textStringreference pocetint5 prvniZnakchar‘a’ prumerdouble novyStudentStudentreference chyboveHlaseniStringreference

Referenční typy - konstanty konstanta null –při deklaraci referenčního typu –NullPointerException při volání metody řetězce "ahoj"

Ref. typy – operátor přiřazení textreference cislo15 cislo25 text2reference instance třídy String s obsahem "ahoj" identifikátor obsah String text = "ahoj"; int cislo1 = 5; int cislo2 = cislo1; String text2 = text;

Ref. typy – relační operátory == !=porovnání odkazů instanceof Integer cislo1 = new Integer(10);// vytvoření instance Integer cislo2 = cislo1;// zkopírování odkazu na instanci Integer cislo3 = new Integer(10);// vytvoření druhé instance System.out.print(cislo1 == cislo2); //výsledek je true System.out.print(cislo1 == cislo3); //výsledek je false System.out.print(cislo1.equals(cislo3));//výsledek je true

Řetězcový operátor + "Ahoj" + "Tome" "AhojTome" int cislo = 5; "Výsledek je " + cislo +7; "Výsledek je 57" "Výsledek je " + (cislo +7); "Výsledek je 12"

Základní programové konstrukce Sekvence (posloupnost) příkazů Selekce (větvení) Iterace (cyklus, opakování)

Bloky příkazů - sekvence blok příkazů je skupina příkazů uzavřená mezi složené závorky { } příkazy jsou prováděny postupně, podle pořadí uvedení metoda je vždy tvořena blokem příkazů, který může obsahovat další bloky public Kruh() { prumer = 30; xPozice = 20; yPozice = 60; barva = "modra"; kresli(); }

Selekce (větvení, rozhodování) Jestliže bude hezky, půjdeme do zoo, jinak si pustíme film. Když si uklidíš, půjdeš ven. Když nebudeš zlobit, dostaneš čokoládu. if switch

Příkaz if - syntaxe if (podmínka) { příkaz1; } else { příkaz2; } if (podmínka) { příkaz; }

Příkaz if - diagram

Selekce – příklad 1 public boolean vyber (double castka) { if (stav < castka) { return false; } else { stav = stav – castka; return true; }

Selekce – příklad 2 public void porovnavani(int cislo1, int cislo2) { if (cislo1 > cislo2) { System.out.println("Prvni cislo je vetsi"); } else { if (cislo1 == cislo2) { System.out.println("Obe cisla jsou stejna."); } else { System.out.println("Druhe cislo je vetsi"); }

Příkaz switch - syntaxe switch (výraz) { case konstanta1: příkaz1; break; case konstanta2: příkaz2; break; case konstanta3: příkaz3; break; case konstanta4: příkaz4; break; //... default: příkaz; };

Příkaz switch - diagram

Použité zdroje a literatura Developer Resources for Java Technology [online]. c2010 [cit ]. Dostupné z WWW: PAVLÍČKOVÁ, Jarmila; PAVLÍČEK, Luboš. Úvod do Javy. Praha : Nakladatelství Oeconomica, s. ISBN

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu OBZORY Autor: Ing. Jarmila Pavlíčková Předmět: Seminář Java Datum: 28. března 2010