Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/03.0057 Zkoumání přírody. Mikroskop.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroskopy.
Advertisements

Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: David Holubec NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_INF Vzdělávací oblast: informatika Ročník: 9. Číslo projektu:
SVĚTELNÉ JEVY Vypracovala: Mgr. Monika Schubertová.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola 21. století Autor: Ing. Minářová Pavlína Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Léčiva. Léčiva jsou látky, které slouží k léčení a předcházení nemocí člověka i zvířat. Díky nim se podařilo úspěšně léčit nakažlivé choroby, které byly.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Trávicí soustava III. (játra a střeva) Název sady:Přírodopis.
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_26_11_Z9_Skála AUTOR : Mgr. Aleš Skála TÉMA : Zemědělská výroba Základní škola Libina, příspěvková.
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_20_ Dalekohledy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Var Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
MOŘŠTÍ ŽAHAVCI (po výkladu si zapiš do sešitu) koráli vyskytují se v teplých mořích žijí v koloniích jedinci - polypi podobní nezmarovi živí se planktonem,
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Kožní soustava Brainstorming -napiš vše, co tě napadne při slově „kůže“
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Svalstvo člověka – teorie Název sady:Přírodopis – lidské tělo Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Další součástky s jedním přechodem PN Autor: Lukáš Polák.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žáci navazují na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubují. Žák zná základní typy čoček, umí je.
Mgr. Milan Pechal, Ing. Zdeněk Hlavačka
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Optický kabel (fiber optic cable)
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Optické vlastnosti zlatých nanočástic
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Změny skupenství látky
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_01_Vylučovací
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Barva světla, šíření světla a stín
Přírodní zdroje na Zemi
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurence schopnost.
Po čem šlapeme AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_26_FYZIKA
Další součástky s jedním přechodem PN
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
VY_32_INOVACE_07_PR_KOŽNÍ SOUSTAVA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_08
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Přírodní krajiny - test
ČESKO-SUROVINOVÉ ZDROJE
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Fyzika, Dalekohledy Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název materiálu:
Autor: Stejskalová Hana
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06-02
7. Druhy čar, měřítka zobrazení, písmo Technická dokumentace
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_05
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
OBECNÁ BIOLOGIE MIKROSKOPOVÁNÍ
Manufaktury a první stroje
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Fyzika pro 8. ročník (IV. díl)
Světelná mikroskopie.
Rozmnožování organismů
Základní složení a struktura živých soustav
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Zkoumání přírody. Mikroskop.

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Jak a proč zkoumáme přírodu? Proč člověk od dávných dob poznával přírodu? důvody: zvídavost, touha po vědění, zajištění potravy (dříve byl závislý na přírodě…), oděvu, obydlí, surovin… Poznatky a role vědy se v historii lidstva velmi měnila a vyvíjela…

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Metody zkoumání Vaše nápady? Pozorování - nezasahujeme do průběhu děje (uveďte 2 příklady…) -pouhým okem nebo pomocí přístrojů (jakých?) -dalekohled, lupa, mikroskop…

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Pokus (experiment) Čím je typický? -metoda, při které člověk vědomě zasahuje do děje Uveďte min. 3 příklady experimentu např. rostlinu záměrně umístíme dál od zdroje světla žížalu vyndáme z hlíny na světlo apod… Jaké experimenty jste v biologii či jiných přírodních vědách prováděli?

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Mikroskop (obecně) = drobnohled; optický přístroj pro zobrazení malého sledovaného objektu ve větším zvětšení Typy mikroskopů : - optický (světelný; starší typ) - optický (světelný – elektrický) - elektronový (transmisní nebo rastrovací) Jak zjistíte celkové zvětšení mikroskopu? = zvětšení okuláru x zvětšení objektivu

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Jaký je význam práce s mikroskopy v moderní době? Význam ve vědě, lékařství (zkoumání původců onemocnění, hledání a výroba léčiv…) Biotechnologie (o co jde?), potravinářský průmysl, hygiena… Nanotechnologie (technický obor využívající technologie v měřítku řádově nanometrů / m)

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ optický mikroskop Popište jeho hlavní části (můžete přeložit z anglického jazyka)

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Elektronové mikroskopy Kolorovaná mikrofotografie z rastrovacího elektronového mikroskopu Neutrofilní leukocyt s bakterií Antraxu Využívají elektrony a nikoliv fotony viditelného světla Transmisní elektron. mikroskop

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Další typy moderních mikroskopů Konfokální mikroskop Jde o optický mikroskop s vysokou rozlišovací schopností využívající práci s laserovým paprskem Polarizační mikroskop Používá se hlavně v mineralogii, příp. ve forenzní (= soudní) chemii při zkoumání vláken a vlasů

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Historie mikroskopu 1590 – údajné první sestavení drobnohledu v Nizozemsku (Zacharias Jansen) 1610 – na základě Jansenovy konstrukce se jím zabýval slavný Galileo Galilei 1650 a 1676 – sestrojil a zdokonalil mikroskop Antoni van Leeuwenhoek (1632 – 1723) Jako první badatel pozoroval bakterie, nálevníky, krevní buňky a výtrusy plísní. Zvětšení jeho mikroskopů – až 275x (!) Tajemství výroby si nechal pro sebe.

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Z historie mikroskopování Robert Hook ( , Anglie) 1665 – popis řezu korkem, které pozoroval zdokonaleným mikroskopem -korkové komůrky nazval „buňkami“ -Dílo „Micrographica“ (popsal konstrukci mikroskopu s odděleným objektivem, okulárem a osvětlovacím zařízením) -všestranný vědec - fyzik, astronom, geolog, biolog… - vynalezl např. teploměr či vodováhu - podílel se na formulaci Newtonova gravitačního zákona

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Mikroskop Robeta Hooka z roku 1665

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Ukázky mikrofotografií Pokuste se poznat, o jaké jde objekty jednovrstevná pokožka, buňky vylučující sliz a buňky hromadící sliz, hladké svalové buňky (žlutě), husté kolagenní vazivo (červeně), Blecha; rastrovací elektron. mikr.

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ ČABRADOVÁ, Věra. Přírodopis pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2003, 120 s. ISBN X. s microscopes/microscope.php microscope.php Zdroje: