Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S3_12 Popis výukového materiálu Název:Green management – 1 modul Autor:Bc. Pavel Lang Datum: Obor:a) L/01 Gastronomie (nástavbové studium) b) L/01 Gastronomie Ročník:a) - 2. ročník a b) - 4. ročník Předmět:Hotelový provoz Anotace výukového materiálu 1. Materiál je určen pro výuku předmětu Hotelový provoz a je v souladu s ŠVP 2. Materiál je prezentován žákům prostřednictvím ICT s výkladem a doplněním při současném použití učebnic Moderní řízení hotelového provozu (Ing. J. Beránek a kol., Magconsulting 2013) a Cestovní ruch pro střední školy a pro veřejnost (D. Drobná a E. Morávková, nakl. Fortuna Praha 2004) Součástí materiálu je krátký test s označením odpovědí. Další formou zpětné vazby je test jako souhrn několika realizovaných materiálů. Pro výuku je použit - PC s dataprojektorem - interaktivní tabule - interaktivní dataprojektor - učebnice
Bc. Pavel Lang Green Management 1.Modul
„ Cestovní ruch jako faktor trvale udržitelného rozvoje“ růst zájmu o ochranu životního prostředí u hotelových hostů tendence ke snížení spotřeby energií, vody,... stabilizace pracovního kolektivu a aktivní zapojení zaměstnanců do ekologických programů organizovaných hotelem Úvod
Vliv cestovního ruchu na složky životního prostředí Turistické znečištění Emise Eroze Působení na ekosystémy Záměrné poškozování přírodních hodnot Negativní dopady do sociálně-kulturní sféry destinace CR Vliv CR na urbanistiku
Turistické znečištění Turistické znečištění („tourist pollution“) souhrn dopadů změn vyvolaných ve významné míře cestovním ruchem v přírodních složkách životního prostředí CR působí přímo přímo – bezprostřední dopady aktivit CR nepřímo nepřímo – spotřeba zdrojů, které byly předtím někde vyprodukovány
Emise Látky nebo energie uvolňované ze zdrojů znečištění do složek životního prostředí CR jako přímý zdroj emisí – doprava, provoz zařízení CR nepřímý zdroj – při výstavbě zařízení CR narušování ozónové vrstvy - emise oxidů dusíku vznik smogu znečišťování povrchových a podzemních vod zvýšená hladina hlučnosti
Eroze proces narušování povrchu přírodnin, zejména odlesňováním vrchní vrstvy půdy, povrchu hornin působením větru, vody, sněhu, ledovce a živých organismů včetně člověka aktivity CR jako činitelé eroze dotyky, chůze - obrušování povrchu památek horolezecká činnost – zářezy od lan výstavba infrastruktury CR důsledky trekkingu, sešlap
Ekosystémy Ovlivňování ekosystémů šířením rostlinných a živočišných druhů, které se na daném místě nevyskytovaly Záměrné poškozování přírodních hodnot vandalismus způsobovaný návštěvníky (nápisy na přírodních útvarech) poškozování vzácných živočišných a rostlinných druhů, nerostů, hornin a fosilií vědomé opomíjení enviromentálních hledisek (při výstavbě infrastruktury)
Sociálně-kulturní sféra Akulturace proces změn kultury a společnosti vůbec v důsledku dlouhodobějšího či opakovaného styku kulturně odlišných společeneských skupin Dopady kladné kladné – zvýšení životní úrovně, žádoucí posílení kulturní identity (posílení pocitů hrdosti, úcta ke kolektivnímu dědictví) záporné záporné – snížení atraktivity destinace, potlačení kulturní identity
Vliv na urbanistiku derezidencializace – proces vytlačování obytné funkce v turisticky vyhledávaných historických jádrech města turistifikace – pozvolný proces vytlačování základních funkcí sídla, které se stává destinací cestovního ruchu
TEST Děkuji za pozornost - Bc. Pavel Lang 1. Jaké dopady může mít vliv cestovního ruchu na složky životního prostředí 2.Co si představujete pod pojmem emise? Znáte nějaký zdroj emisí v rámci provozu hotelu či restaurace? 3. Popište některé příklady eroze v souvislosti s činnostmi v cestovním ruchu