Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství a Ekonomika podnikání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tato prezentace byla vytvořena
Advertisements

PŘEDSTAVENÍ SPOLEČNOSTI 2 T AFORGE A. S.  patří do holdingu TATRA TRUCKS, a.s.  zaujímá jednu z vedoucích pozic kovárny zápustkových výkovků v ČR 
Protahování a protlačování I.
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
přehled základních technologii zpracování kovů
Digitální učební materiál
STROJÍRENSKÁ TECHNOLOGIE strojní obrábění 1 – frézování
UČÍME V PROSTORU Název předmětu: Název a ID tématu: Zpracoval(a): Strojírenská technologie Tváření (ST28) Ing. Elena Nová STROJÍRENSTVÍ.
Pracovní list VY_32_INOVACE_40_03
Digitální učební materiál
Technologie – výrobní proces ve strojírenství
Digitální učební materiál
Tato prezentace byla vytvořena
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Tato prezentace byla vytvořena
STROJNÍ OBRÁBĚNÍ FRÉZOVÁNÍ II. Ing. Iveta Mičíková
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Digitální učební materiál
Zásady navrhování a zapisování polotovarů na strojírenských výkresech
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
STATIKA TĚLES Název školy
Strojírenství Strojírenská technologie
Čepy a kolíky - přehled cz Název školy
Tato prezentace byla vytvořena
Firemní prezentace Taforge a.s.
Ročník: 1. a 2. a .3 Vzdělávací obor: Strojírenská technologie, DIC
Tato prezentace byla vytvořena
my.cz Název školy Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Luboš Bělohrad Název šablony.
Pracovní list VY_32_INOVACE_40_07
Tato prezentace byla vytvořena
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství a Ekonomika podnikání.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 1. ročník oboru Strojírenství a.
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství a Ekonomika podnikání.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru Strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Objemové a plošné tváření
Soustružení Úvod Co se tím dělá Čím se to dělá. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Tváření kovů – kování v praxi
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství a Ekonomika podnikání.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Šance pro všechny CZ.1.07/1.2.06/ Nástroje pro tváření za tepla Zpracovala: Ing. Petra Řezáčová.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
KONSTRUOVÁNÍ ODLITKŮ, VÝKOVKŮ A SVARKŮ
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 1. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství.
Hoblování, obrážení, protahování
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2.ročník oboru Strojírenství.
Zpracovala Ing. Bc. Petra Řezáčová
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3-4. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Kování klasika Kování je tváření materiálu za tepla. Materiál ohřátý na kovací teplotu se působením tvářecí síly tvaruje, aniž se poruší jeho soudržnost.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Speciální kování velkých výkovků na velkém bucharu
Transkript prezentace:

Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství a Ekonomika podnikání Vzdělávací oblast: Strojírenská technologie – Polotovary Název učebního materiálu: Zápustkové kování Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová Datum vytvoření: Reg.č. projektu: CZ.1.07/1.5.00/

Klíčová slova: zápustka, postupová zápustka,výronková drážka, výronek. Anotace: Prezentace je určena žákům 2. ročníku oboru Strojírenství a Ekonomika podnikání pro výuku v předmětech Strojírenská technologie a Strojírenská výroba. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace. Metodické pokyny:Tento materiál uplatní učitel při výkladu dané problematiky, použité obrázky, fotografie, video zvýší názornost výkladu. Prezentaci mohou žáci použít i v rámci samostatné domácí přípravy na výuku.

 Charakteristika  Zápustka  Výronková drážka  Technologický postup zápustkového kování  Hlavní technologické zásady  Přesné kování  Tvářecí stroje

 Pro tento způsob kování je charakteristické řízené „tečení„ ohřátého kovu dle tvaru dutiny zápustky  Ohřátý polotovar se vloží do dutiny zápustky a při kování na bucharu je dutina vyplněna po několika úderech, při kování na lisu v průběhu jednoho zdvihu příp. několika zdvihů(postupová zápustka)  Výhody: vyšší tvarová přesnost,lepší jakost povrchu a lepší mechanické vlastnosti výkovku,vysoká výkonnost, tvarová rozmanitost výkovků včetně jejich hmotnosti ( max. do 300kg)  Použití: sériová a hromadná výroba

 Je dvoudílná ocelová forma z nástrojové oceli (např ), zušlechťují se  Je rozdělena dělící rovinou tak, aby se výkovek mohl snadno vyjmout  Horní díl je upevněn na beranu lisu nebo bucharu, dolní díl na šabotě bucharu pomocí rybinové drážky nebo na stole lisu pomocí šroubů  Dle počtu dutin je: jednodutinová a vícedutinová (postupová)  Je opatřena výronkovou drážkou, objem polotovaru se určí o něco větší než objem výkovku a přebytečný materiál se vytlačí do této drážky, a tak docílíme dokonalého vyplnění dutiny zápustky

 Její tvarová dutina se nejčastěji zhotoví třískovým obráběním  Zápustky pro buchar jsou z jednoho kusu  Zápustky pro lis jsou vložkované, těleso zápustky je z konstrukční oceli a pracovní tvarové dutiny jsou vyrobeny jako vložky, které se zalisují do zákl. bloku  Jsou namáhané tepelně a na otěr

Postupová zápustka Kleště

Zápustka

Na lisuNa bucharu OtevřenáUzavřená

 Skládá se z můstku(zúžení drážky) a zásobníku, můstek zvyšuje odpor proti vytečení materiálu do drážky a tím napomáhá správnému vyplnění dutiny zápustky a umožňuje i snazší ostřižení výronku  Rozměry výronkové drážky se navrhují dle tvaru výkovku  Přebytečný materiál vytlačený do výronkové drážky vytvoří na výkovku výronek, který se pak ostřihne

1. Ohřev materiálu na kovací teplotu 2. Vlastní kování v zápustce, pro přiblížení tvaru výkovku můžeme předkovat např. volným kováním, v postupové zápustce máme předkovací dutiny 3. Ostřižení výronku 4. Je-li předkován otvor – proděrování blány 5. Kalibrace, rovnání 6. Tepelné zpracování, odstranění okují

1. Výkres výkovku – volba dělící roviny, vnější a vnitřní úkosy, zaoblení hran, přídavky na obrábění, výrobní tolerance,tvar a velikost blány, místa, která se budou kalibrovat, rozměry výkovku včetně mezních úchylek 2. Určení hmotnosti polotovaru 3. Volba ideálního předkovku 4. Návrh zápustky – tvarová dutina má tvar výkovku, kde rozměry jsou zvětšeny o velikost smrštění kovu 5. Volba tvářecího stroje pro zápustkové kování 6. Volba ostatních nástrojů např. pro ostřižení výronku

 Je kování v uzavřené zápustce tzn.bez výronkové drážky  Použití: pro rotační výkovky při kování převážně na lisech  Je třeba: přesně vypočítat objem polotovaru a správně vystředit polotovar v zápustce

 Buchary – padací, protiběžné  Lisy – vřetenové  Svislé kovací lisy – dutina zápustky se zaplňuje jedním zdvihem, takže počet dutin v zápustce je roven počtu zdvihů lisu, konstrukce lisu umožňuje vyhazování výkovku z dutiny  Horizontální kovací lisy – převažující operací je pěchování, výkovky lze i děrovat  Srovnání bucharů a lisů viz DUM č.4

 Hluchý M. a kolektiv: Polotovary a jejich technologičnost Praha 1977 čj SNTL  Doubravský M., Macášek I., Macháček Z., Žák J.Technologie slévání, tváření a svařování VUT Brno 1985    Zdroje obrázků:  AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Vlastní zdroje autora  Použité video:  HAMMERURS. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Další videa z vlastních zdrojů autora