Kosodélník 1. Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ číslo DUMu: VY_32_INOVACE_37_M7_kosodelnik_1 Tématický celek: Matematika a její aplikace Autor: Mgr. Jaroslava Vašíčková
Materiál je určen k výkladu matematiky v 7. ročníku základní školy, tématu Kosodélník. Využití: Materiál lze využít k výkladu daného tématu s využitím již osvojeného učiva. Materiál byl primárně vytvořen pro použití na interaktivní tabuli kdy žáci pracují podle pokynů na tabuli, seznamují se s pojmy, odvozují vlastnosti vnitřních úhlů a úhlopříček kosodélníku a doplňují výsledek zadané početní operace s následnou kontrolou ostatními žáky a učitelem. Součástí prezentace je zadání domácí úlohy k samostatnému procvičení probraného učiva Anotace:
Kosodélník = rovnoběžník, jehož sousední strany mají různé délky a nejsou k sobě kolmé
Konstrukce kosodélníku: Sestroj kosodélník ABCD: a = 6 cm; b = 3 cm; úhlopříčka |BD|= 5 cm Rozbor: Postup konstrukce: 1) AB; |AB|= 6 cm 2) k 1 ; k 1 (A; 3cm) 3) k 2 ; k 2 (B; 5cm) 4) D; D ∈ k 1 ∩ k 2 5) m; m ||AB, D ∈ m 6) p; p || AD, B ∈ p 7) C; C ∈ m ∩ p 8) kosodélník ABCD A B C D a = 6 cm b = 3 cm 5 cm
Změř všechny úhly sestrojeného kosodélníku: α= γ= β= δ= α= γ β= δ ⇒ Každé dva protější úhly kosodélníku jsou shodné α γ β δ
Na základě odvozené vlastnosti vypočítej zbývající úhly v kosodélníku: β= 100° α=α= γ=γ= δ=δ= 80° vedlejší k β 80° protější k α 100°protější k β γ δ α β
Vypočítej zbývající úhly v kosodélníku: α = 75°57´ β=β= γ=γ= δ=δ= 104°03´ 75°57´ 104°03´ β = 179°60´-75°57´ α β γδ Nápověda
Narýsuj úhlopříčky sestrojeného kosodélníku, Jejich průsečík označ S a změř velikosti úseček: |SA|= |SC|= |SB|= |SD|= ⇒ Úhlopříčky kosodélníku se navzájem půlí. AB CD S
Dú. 1) Sestroj kosodélník ABCD: a = 8 cm; b = 5 cm; |BD|=7 cm 2) Vypočítej zbývající úhly v kosodélníku ABCD: α = 123°47´
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Vašíčková.