Kvalita očima pacientů Praha 7.5.2008, MUDr.Markéta Hellerová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Průzkum v azylových domech
Advertisements

Zkušenosti s implementací zdravotnických asistentů v provozu
Studijně-poznávací návštěva Ankary –
Mezioborová komunikace na OCSS ve FN Hradec Králové
Akreditační standardy SAK ČR pro nemocnice - I
Ekonomika nemocnic Jihomoravského kraje ve vztahu k poskytované péči Analytická studie Nemocnice ve statistických údajích, které zpracovaly krajské.
DOBROVOLNICTVÍ V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH
Vyškovský cerebrovaskulární den Stávající stav budovy neurologického oddělení I a II p.
Potřeby rodin dětí a mládeže s onkologickým onemocněním Studentská vědecká konference České Budějovice Mgr. Hana Burkertová.
Mezioborová spolupráce v pneumoonkologii
Odrazový můstek reformy zdravotnictví v oblasti zdravotních služeb
Ambulance dětské a dorostové adiktologie
Darja Hrabánková Navrátilová
Poskytování informací krajskými odbory ÚZIS ČR
Zdravotnictví V odvětví zdravotnictví v ČR je zaměstnáno pracovníků a výdaje státního rozpočtu do tohoto odvětví představuji asi 9% HDP. Po roce.
Kvalita a bezpečnost zdravotních služeb -současná priorita MZ
PROBLEMATIKA PÁDŮ NA LŮŽKOVÉM ODDĚLENÍ Z POHLEDU VŠEOBECNÉ SESTRY
Role nelékařů v českém zdravotnictví
DOMÁCÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE.
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
Dobrovolnické programy na onkologických pracovištích v ČR
Vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků ve FN Ostrava
Lohmann & Rauscher Naše zkušenosti s poskytováním ZPP externím dodavatelem (JUDr. Rudolf Vonyš)
Aktuální krize zdravotnictví
Pád pacienta – národní indikátor kvality ošetřovatelské péče
Řízení ekonomiky a technicko-provozní agendy zdravotnického zařízení
Fakultní nemocnice Ostrava
Odpovědnost při zveřejňování výsledků měření kvality ve zdravotnictví Konference Českého zdravotnického fóra Darová dubna 2009 RNDr. Tomáš Raiter.
STANDARDY Z POHLEDU PACIENTA
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Vztah výpočetní techniky a biomedicíny  počítač - nástroj pro vývoj nových přístrojů  počítač - součást přístrojových.
Bakalářské studium 3. ročník – ošetřovatelství – prezenční 3. ročník – ošetřovatelství – prezenční 912Základy řízení 912Základy řízení 4. ročník – ošetřovatelství.
Projekt MedGate – integrace informačních zdrojů pro výzkum a vývoj v medicíně Eva Lesenková, Helena Bouzková, Jarmila Potomková, Eva Chárová MEDSOFT 2004,
Daniel Jirkovský Ústav ošetřovatelství UK 2. LF a FN Motol
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
NÁZORY CIZINCŮ NA PROCES POSKYTOVÁNÍ OŠETŘOVATELSKÉ PÉČE V ČESKÉ REPUBLICE Vaňáčková, I.; Beharková, N.; Pokorná, A.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Sociální podnikání jako způsob myšlení a tvořivosti požadované klíčové kompetence pro vedení sociálního podniku Ing. Vojtěch Miler PPSD Personální a poradenské.
Benchmarkingový diagnostický systém finančních indikátorů INFA Hodnocení úrovně rizika (odhad re)
Příjem pacienta na lůžkové oddělení a jeho bezpečí
Za akademický rok 2011/2012 prof. RNDr. Hana Kolářová, CSc. proděkanka LF UP.
Za akademický rok 2012/2013 prof. RNDr. Hana Kolářová, CSc. proděkanka LF UP.
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov,
Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1.LF UK Mgr. Pavla Kordulová
Vyhodnocení spokojenosti pacientů v nemocnicích Pardubického kraje.
Vzdělávací program pro koordinátory HPH v nemocnicích ČR projekt BCA MUDr. Ivana Kořínková Podzimní škola WHO-HPH 2011 v ČR, 12. – ,
Sledování dekubitů jako indikátoru kvality ošetřovatelské péče na národní úrovni Prezentace výstupů Praha,
Podzimní škola WHO-HPH v ČR, 12.– , MZ ČR v Praze Fakultní nemocnice v Motole.
Project HOPE – Česká republika, o.p.s. Řízení změn: Posílení role managerů ve zdravotnictví Začlenění zdravotnických asistentů do ošetřovatelského týmu.
Strana 1 CAF a Lidské zdroje Mínění pracovníků má svoji váhu Krajský úřad Moravskoslezského kraje.
Identifikace pacientů v MOÚ J. Kocourková, H. Vorlíčková, Masarykův onkologický ústav, Brno.
Podzimní škola WHO 2001 v ČR, Praha 12. – Monika Klusáková, Mgr. Zuzana Velebová Bc. Renáta Grossová – Klementová Akční plán podpory zdraví.
Kvalita Očima Pacientů 2009 Měření kvality zdravotních služeb prostřednictvím spokojenosti pacientů Tisková konference
. Financování ze strukturálních fondů EU v oblasti zdravotnictví ( ) Praha 2. dubna 2009.
Akční plán podpory zdraví Nemocnice Pelhřimov, p.o. Pavlína Fridrichovská, DiS. Podzimní škola WHO – HPH, 12. – , MZČR Praha.
Zdravotnické ukazatele v ČR. Kromě zcela obecných ekonomických ukazatelů je měření a hodnocení kvality zdravotní péče typické výskytem zcela specifických.
Hospodaření fakultních nemocnic a dalších přímo řízených organizací v roce 2010 (11 FN + IKEM, NNH, MOÚ, ÚPMD)
Využití robotické chirurgie v ČR Dnešní stav – indikace převážně v rukou revizních lékařů Celkem ročně cca 1000 až 1100 operací 82% - prostatektomie 6%
1 Šetření dekubitů na národní úrovni 20. září 2011 Kajetána Ternbachová.
STÁLÝ ZDRAVOTNĚ HUMANITÁRNÍ PROGRAM MEDEVAC
Michaela Hofštetrová Knotková
Multimediální podpora výuky klinických oborů RITM a MEFANET: Přehled aktivit a návrh meziuniverzitní spolupráce při vytváření vzdělávací sítě lékařských.
Standardizace odborné zdravotní péče
Účetní závěrka ve vybraném podniku
„Jediný, kdo může hlasovat, je pojištěnec svýma nohama.“
Národní ošetřovatelské standardy
Ekonomika českého zdravotnictví
Snídaně s novináři, Účelná a bezpečná farmakoterapie v domovech pro seniory, výsledky tří let realizace projektu PhDr. Ivana Plechatá
Prezentace výsledků průzkumu
Workshop FN Brno ve spolupráci se Studentskou komorou LF MU
Demografie vs. zdravotnictví
Transkript prezentace:

Kvalita očima pacientů Praha , MUDr.Markéta Hellerová

První kolo hodnocení kvality očima pacientů Proč toto hodnocení? -odmítnutí neobjektivních „žebříčků“ nemocnic -důraz na pacienta a zvýšení jeho postavení v systému poskytování zdravotních služeb -je postaveno na názoru pacienta - jak vnímá přístup zdravotnického personálu, kvalitu poskytovaných služeb, prostředí, bezpečnost…. Význam průzkumu -informace pro veřejnost – srovnatelné a vypovídající informace -tlak na zvyšování spokojenosti pacientů-možnost odhalení konkrétních nedostatků, meziroční srovnání a práce s výsledky uvnitř nemocnice -korelace s dalšími ukazateli (ekonomika, kvalita managerského řízení…)

První kolo hodnocení kvality očima pacientů Problémy tohoto hodnocení -vyhodnocení dotazníků sbíraných v roce nebyla zcela jednotná metodika sběru dat -nízká návratnost v některých nemocnicích -zcela odlišný průzkum ve VFN a Nemocnici na Homolce – nesrovnatelné výsledky Další postup -uveřejnění výsledků na webu s komentářem pro veřejnost -zadání managementům zařízení – odstranění nedostatků -dopracování metodiky pro sběr dat -další kolo průzkumu v letošním roce – všechny nemocnice -speciální šetření v psychiatrických léčebnách - novinka

Nejde jen o souhrnné výsledky….. Každá samostatně hodnocená organizační jednotka (nemocnice, klinika, oddělení,stanice) je hodnocena v těchto úrovních: 1. Souhrnná spokojenost – celkový index kvality zdravotní péče 2. Spokojenost v jednotlivých (osmi) dimenzích kvality – index dimenze kvality 3. Srovnání výsledku pracoviště s průměrem za všechna ostatní pracoviště,a to ve všech dimenzích kvality 4. Srovnání výsledku pracoviště s výsledkem za předchozí šetření (u opakovaných měření) 5. Hodnocení sester 6. Hodnocení lékařů 7. Hodnocení všeobecných služeb 8. Přehled indikátorů – statisticky významné odchylky v hodnocení pracoviště ve srovnání s ostatními pracovišti za všech 49 dílčích indikátorů jednotlivých dimenzí 9. Připomínky pacientů – přepisy vyjádření pacientů k hospit. 10. Základní frekvence – frekvence odpovědí na jednotlivé otázky

Návratnost dotazníků vztažená na celkový počet hospitalizovaných FN Ostrava 67,5% FN Plzeň 63,0% Masarykův onkologický ústav 41,6 % IK+EM 41,6 % FN Olomouc 15,9 % FN Hradec Králové 13,1 % FN u sv. Anny v Brně 8,1 % Ústav pro péči o matku a dítě 7,6 % Fakultní Thomayerova nemocnice 7,4 % FN Brno 5,3 % Úrazová nemocnice Brno 6,0 % FN Královské Vinohrady 5,5 % FN v Motole (dospělí) 5,2 % FN Na Bulovce 2,1 %

Výsledky hodnocení Za standard kvality péče očima pacientů se považuje hranice 80%. Souhrnná spokojenost dosáhla 79,9%. Nelze porovnávat pouze souhrnnou spokojenost nemocnice – vliv struktury péče apod. A) Nadstandardní souhrnná spokojenost: Masarykův onkologický ústav 85,2% FN Plzeň 82,6% FN Hradec Králové 82,3% FN Ostrava 81,2% Standardní souhrnná spokojenost: FN Olomouc 80,6% FN Královské Vinohrady 80,6% IKEM 80,0%

Výsledky hodnocení Souhrnná spokojenost pod hranicí standardu: Úrazová nemocnice v Brně 78,5% FN Brno 77,8% FN Motol 77,7% FN u Svaté Anny 77,7% Fak. Thomayerova nemocnice 75,6% FN Na Bulovce 73,4% Ústav pro péči o matku a dítě 72,3% B) Nadstandardní souhrnná spokojenost v jednotlivých dimenzích: zapojení rodiny, koordinace a integrace péče, přijetí do nemocnice, respekt, ohled, úcta, informace a komunikace Souhrnná spokojenost v jednotlivých dimenzích pod hranicí standardu: tělesné pohodlí, propuštění a pokračování v péči, citová opora

Členění dimenzí Každá dimenze se dále člení: Tělesné pohodlí 76,9% Tělesné pohodlí 98,3% Pády z lůžka 96,1% Doba podávání jídel 80,7% Tišení bolesti 80,5% Množství jídla 80,0% Čistota pokojů 76,5% Noční hluk 67,5% Teplota na pokoji 64,4% Čistota toalet a sprch 34,4%

C) Dále byla hodnocena spokojenost pacientů s personálem – sestry, lékaři a ostatní služby; hodnocení v rozmezí 84,7% až 69,3% u sester a 87% až 74,9% u lékařů (chování, komunikace, rychlost pomoci, ochota…) D) Hodnocení po jednotlivých oborech – nadstandardní např. v plastické chirurgii (86%), oftalmologii (85,3%), rehabilitaci, radiologii, onkologii (84%)…, podprůměrná v dětském (70,6%), gynekologii-porodnictví (75,9%), neurologii, LDN E) Hodnocení v rámci jednotlivých zařízení – podrobný rozbor jednotlivých pracovišť každého zařízení (dimenze, poddimenze, lékaři, sestry, ostatní služby…., připomínky pacientů)

Vliv struktury péče na hodnocení spokojenosti Ústavu pro matku a dítě – souhrnná spokojenost 72,3%, průměrná souhrnná spokojenost v oboru gynekologie- porodnictví 75,9%, průměrné souhrnné hodnocení pro všechna hodnocená zařízení 79,9% Masarykův onkologický ústav – souhrnná spokojenost 85%, průměrná souhrnná spokojenost v oboru onkologie 84%, průměrné souhrnné hodnocení pro všechna hodnocená zařízení 79,9% VLIV STRUKTURY PÉČE V ZAŘÍZENÍ

Shrnutí Tento průzkum vedl k dopracování metodiky sběru dat, je nutné respektovat rizika a nízkou návratnost dotazníků v některých zařízeních. Význam uvedeného průzkumu není v porovnání nemocnic podle souhrnné spokojenosti, ale zejména v informaci o rozdílech ve spokojenosti mezi stejnými oddělení různých nemocnic. Managementům nemocnic umožní další práci s výsledky – zlepšování služeb pro pacienty v jednotlivých dimenzích a poddimenzích, na jednotlivých odděleních, u konkrétního personálu…. Významné je meziroční porovnání výsledků. Zvyšování spokojenosti pacientů jako kriterium hodnocení managerských schopností vedení zdravotnických zařízení.