Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Co se stalo? Výuková prezentace s využitím dotykového zařízení ročník ZŠ Vypracovala: Lucie Kováčová Základní škola Čachovice a Mateřská škola Struhy, okres Mladá Boleslav
Škola: Základní škola Čachovice a Mateřská škola Struhy, okres Mladá Boleslav Autor: Lucie Kováčová Předmět: Zdravověda Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál. Žáci si osvojí zásady laické první pomoci a poznatky z probrané látky. Tento materiál slouží i k procvičení látky. Pro zpestření a upevnění si informací slouží aplikace Záchranný kruh - animovaná forma poskytování 1. pomoci, testíky a hry Materiál je zpracován v rámci projektu Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Základní informace
Metodický pokyn Popis práce s materiálem - Materiál je určen pro práci s interaktivní tabulí, tablety a dataprojektorem Očekávání a cíle - žák umí rozeznat bezvědomí s dýcháním - žák umí rozeznat bezvědomí se zástavou dechu - žák si osvojí zásady a postup při neodkladné resuscitaci - žák si zopakuje volání na tísňovou linku 155
BEZVĚDOMÍ Nejčastější příznaky? Postižený sedí nebo leží ve zhroucené poloze Postižený nereaguje na slovní, fyzické ani bolestivé podněty OŠETŘENÍ: 1.Postiženého oslovíme, zatřeseme jím => zjistíme, zda reaguje Pokud reaguje: necháme postiženého v poloze, ve které se postižený nachází, pokud mu v ní nehrozí jiné nebezpečí
Pokud nereaguje: zjistíme, zda postižený normálně dýchá Pokud dýchá: necháme postiženého v poloze, ve které se nachází, trvale udržujeme průchozí dýchací cesty => nejčastěji záklonem hlavy Pokud nedýchá: postupujeme dle standardu neodkladné resuscitace (viz KPR) Postiž e ného nepřetržitě sledujeme
Jedná-li se o opilost, či jinou otravu Postižný zvrací nebo krvácí z úst či nosu Jedná-li se o bezvědomí následkem tonutí Je-li nutné postiženého z jistých důvodů opustit Postiženého uvedeme do zotavovací polohy pouze
Nevytahujeme jazyk Nepodkládáme hlavu Postiženého se nepokoušíme posadit ! NEVHODNÝ POSTUP:
ZÁKLADNÍ NEODKLADNÁ RESUSCITACE => KPR Nejčastější příznaky? Náhlá ztráta vědomí postiženého Postižený nereaguje na oslovení ani zatřesení Postižený dýchá povrchně => lapavé vdechy, nebo nedýchá vůbec
OŠETŘENÍ: 1.Postiženého oslovíme, mírně s ním zatřeseme => zjistíme, zda reaguje Pokud reaguje: - ponecháme postiženého v poloze, ve které se nachází (nehrozí-li mu v ní jiné nebezpečí) - ošetříme ostatní poranění - zavoláme záchrannou službu Pokud nereaguje: - přivoláme někoho dalšího a postiženého opatrně přetočíme na záda - záklonem hlavy uvolníme dýchací cesty => jednu ruku položíme na čelo a tlakem na ni zakloníme hlavu
Takto uvolněné dýchací cesty udržujeme => kontrolu provádíme sledováním hrudníku, tváří a uchem přiložený k ústům raněného a pociťujeme proudící vzduch Pokud nereaguje a máme pochybnosti, zda postižený dýchá: - poklekneme vedle hrudníku postiženého - dlaň jedné ruky přiložíme do středu hrudníku, hranu druhé ruky přiložíme na ruku první Zaujmeme polohu kolmo k hrudníku postiženého Pažemi propnuté v loktech stlačujeme hrudník o frekvenci alespoň 100 stlačení/min, do hloubky 5—6 cm
Po každém stlačení umožníme hrudníku vrátit se do původní polohy Nikdy ruce z hrudníku NESUNDÁVÁME! Takto pokračujeme až do příjezdu záchranné služby Pokud je zachránce vyškolen a je ochoten provést umělé dýchání: - kombinuje stlačení hrudníku s umělými vdechy v poměru 30:2 => 30 stlačení + 2 umělé vdechy (výdech plynulý, postižený má hlavu v záklonu)
30 : 2
Rychlá záchranná služba 155
Pojďme si hrát Příručka první pomoci
Aplikaci První pomoc vydal Český červený kříž a je určena pro telefony s OS Android a Apple iOS. Lze ji stahovat i na SD karty. S dětmi si společně stáhneme aplikaci ČČK do mobilu, tabletu zdarma. Budou mít přehlednou příručku a rádce, pokud by se dostaly do situce, kdy by mohly pomoci. Zároveň si mohou ověřit své znalosti, zahrát si zábavné hry a vyzkoušet si krátké testy.
Zdroje &id_obrazky=