Hodnocení pedagogických pracovníků manažerská dovednost = účinný nástroj manažerská dovednost = účinný nástroj řízení a kontroly pracovníků řízení a kontroly pracovníků hodnocení vychází ze strategie školy hodnocení vychází ze strategie školy oblast evaluace školy oblast evaluace školy
Cíle hodnocení pedagogů Poskytnutí zpětné vazby Plánování dalšího rozvoje Podklady pro odměňování Zvýšení motivace pracovníků k výkonu Posílení sebedůvěry Zlepšení vzájemných vztahů Získání informací o názorech pracovníka
Formy hodnocení Neformální (příležitostné, bez záznamu) Formální (plánované, pravidelné, výsledky se zpracovávají)
Hodnotící pohovor Forma využívaná v naší škole Vedení školy hodnotí všechny pedagogické pracovníky 1 x ročně (jaro) Předem známá kritéria hodnocení Pohovor musí být připraven, je důvěrný Součástí pohovoru je sebehodnocení pracovníka Výsledkem pohovoru je plán dalšího rozvoje a podklady k nenárokové složce mezd
Kritéria hodnocení 1) Vedení výchovně – vzdělávacího procesu Plánování (TP, týdenní plány, plánování z hodiny na hodinu) Volba metod (cíl hodiny, tomu odpovídající metoda, časové rozvržení a činnostní učení) Realizace hodin (atmosféra, motivace žáků, používání moderních učebních pomůcek Zpětná vazba (co učitel hodnotí, kritéria hodnocení, průběžné hodnocení, vedení k pravidelné přípravě, vedení k sebehodnocení) Individuální přístup k dětem (dodržování IVP, používání metod k individuálnímu rozvoji žáka
Kritéria hodnocení 2) Profesní růst Individuální posun Vzdělávání a aplikace poznatků Používání moderních metod a pomůcek 3) Plnění povinností SpolehlivostVčasnostPřesnostVstřícnost
Kritéria hodnocení 4) Vztah ke spolupracovníkům KolegiálnostSpolupráce Ochota pomoci Nabídka navíc pro ostatní 5) Funkce ve škole
Způsob hodnocení Každé kritérium se hodnotí vedením školy a pracovníkem školy škálou 0-2 (podprůměr – nadprůměr) Výsledný počet bodů vzniká vzájemnou diskusí hodnoceného a hodnotitelů Celkový počet bodů je podkladem pro stanovení osobního ohodnocení pracovníka na nový školní rok Celkový počet bodů je podkladem pro stanovení osobního ohodnocení pracovníka na nový školní rok
Hodnocení může být… přímým nadřízeným, kolegoutýmemrodičemdětmi nezávislým hodnotitelem sebehodnocení