Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Požadavky k získání známky
Advertisements

Elementární prosociálnost Etika viva. Význam prosociálnosti Zvyšuje vnímání lidských práv Rozvinutí iniciativy a kreativity Dodává životu smysl Zjednodušuje.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
P EDAGOGICKÉ A VÝCHOVNÉ ASPEKTY TRENÉRSKÉ PRÁCE Ivo Konvička.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Proces výchovy (etapy výchovy)
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Zdravá škola.
Výchovné zaměstnání v období kojeneckém
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Mravní výchova.
Zpracovala: Simona Hyková
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Sociální patologie SCPT SCPA
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_ února 2014
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_09.
Zákony učení.
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Rizikové chování1 Prevence rizikového chování dětí a mládeže Mgr. Jana Smíšková školní metodička prevence výchovná poradkyně ZŠ T. G. Masaryka.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Organizační formy vzdělávání Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova při výkladu učiva ORGANIZAČNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. V prezentaci je.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Deprivace a subdeprivace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 6. října 2012 Datum: 6. října 2012.
Negativní tendence ve stylech rodinné výchovy Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Seberegulační vlastnosti osobnosti
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Konflikt Vypracovala : Monika Arsenjevová Datum: 5.října 2012.
Volný čas dětí a mládeže Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
Práva a povinnosti mezi manželi
Pravidla chování, právo a morálka
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Právní rámec terapie pachatelů domácího násilí
Pedagogická Psychologie
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Přehled opatření uložených za spáchání trestného činu (provinění)
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Podmínky učení.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Psychologie výchovy a vzdělávání
Komunikace učitele se žáky
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Pedagogika a psychologie
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.04_vztahy_mezi_lidmi Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Prvky edukačního procesu
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012

Každý vychovatel je odpovědný za volbu vhodné výchovné metody na základě znalostí: - dětského věku - prostředí, ve kterém se dítě vyvíjí a sociálních vztahů v tomto prostředí

Rozdělení výchovných metod 1. Jsou součástí výchovného působení vychovatele na jedince ( požadavky, přesvědčování, užívání odměn atd.) 2. Jde o zprostředkované působení, kdy vychovatel využívá – hry, práce, zájmových činností

Výchovné metody, které jsou součástí výchovného působení

- nejjednodušší metoda - požadavek věcně zdůvodněný a přiměřeně vysoký - účinnější je tato metoda ve spojení s vysvětlováním Metoda požadavku

Dítěti musíme trpělivě vysvětlovat co smí, co nesmí. Je důležité, abychom byli důslední.

Metoda přesvědčování - přímé slovní působení na vychovávaného - na základě logické argumentace a vhodného působení na city.

1. vysvětlování - nejběžnější forma přesvědčování - jde o to, aby žáci pochopili co se od nich chce 2. rozhovory - ovzduší důvěry - přesvědčit žáka o důležitosti správného jednání či nesprávnosti jeho jednání

3. beseda – postupovat od konkrétních příkladů, jednání až k obecné mravní normě, k pravidlu 4. referáty, přednášky, diskuze – vycházíme z teorie, i osobních zkušeností žáků

Během besedy se vypráví skutečné příběhy a zábavnou formou se děti učí o správném chování.

př. zdravit, poprosit, slušně jíst apod. - dodržujeme určité pokyny, zásady - nejde jen o vytváření správných návyků, ale i odstraňování špatných Metoda cvičení a navykání

1. častěji opakovat činnost, která se má stát návykem 2. neustále hodnotit chování žáků, jeho klady i nedostatky 3. při cvičení postupovat systematicky 4. přihlížet k věkovým a individuálním zvláštnostem žáků

Na správné čištění zubů je nutné dohlížet. I tuto činnost se snažíme dětem podat zábavnou formou.

Metoda kontroly a hodnocení - vychovatel hodnotí správné jednání, upozorňuje na nedostatky a hodnotí je - prostředky, které užíváme k hodnocení označujeme pochvaly a tresty

Metody pochvaly - posiluje pozitivní chování - motivuje ke zlepšení - upevňuje sebedůvěru Př. úsměv, vyjádření souhlasu s chováním dítěte, vyslovená pochvala, materiální odměna Metody trestu - prostředek k tomu, aby si jedinec uvědomil chybu - zjistit motiv přestupku Př. odsouzení pohledem, napomenutí, pokárání, zákaz či odepření něčeho

U dětí nesmíme zapomínat na pochvalu. Zvýšíme tím jejich ochotu nám pomáhat a dělat správné věci.

Shrnutí odměn a trestů - přísné tresty mohou vyvolávat atmosféru strachu a agresi - výchova, která využívá převážně odměn je efektivnější než výchova, využívající tresty - tresty a odměny mají být přiměřené věku

- volba trestu záleží i na osobnosti jedince - rozlišujeme tresty: a) psychické – odepření lásky, chladné chování b) fyzické – působí ponižujícím způsobem, zesilující dětskou agresi

Zdroje a použitá literatura dusledna-1679.aspx jsou-duslednejsi-matky.html chovat-bezpecne-pokud-ne-pes-ajax-je-to-nauci kqce.html zubu-predejdete-rade-problemu-v-budoucnosti.html nezabudajte-na-pochvalu/2/

Stodůlková, Eva; Zapletalová Eva. Pedagogika pro střední školy. 1. vyd. Praha: Machart, s. Ducháčková, Olga a kol. Pedagogika pro střední pedagogické školy. 1.vyd. Praha: SPN s.