Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012
Každý vychovatel je odpovědný za volbu vhodné výchovné metody na základě znalostí: - dětského věku - prostředí, ve kterém se dítě vyvíjí a sociálních vztahů v tomto prostředí
Rozdělení výchovných metod 1. Jsou součástí výchovného působení vychovatele na jedince ( požadavky, přesvědčování, užívání odměn atd.) 2. Jde o zprostředkované působení, kdy vychovatel využívá – hry, práce, zájmových činností
Výchovné metody, které jsou součástí výchovného působení
- nejjednodušší metoda - požadavek věcně zdůvodněný a přiměřeně vysoký - účinnější je tato metoda ve spojení s vysvětlováním Metoda požadavku
Dítěti musíme trpělivě vysvětlovat co smí, co nesmí. Je důležité, abychom byli důslední.
Metoda přesvědčování - přímé slovní působení na vychovávaného - na základě logické argumentace a vhodného působení na city.
1. vysvětlování - nejběžnější forma přesvědčování - jde o to, aby žáci pochopili co se od nich chce 2. rozhovory - ovzduší důvěry - přesvědčit žáka o důležitosti správného jednání či nesprávnosti jeho jednání
3. beseda – postupovat od konkrétních příkladů, jednání až k obecné mravní normě, k pravidlu 4. referáty, přednášky, diskuze – vycházíme z teorie, i osobních zkušeností žáků
Během besedy se vypráví skutečné příběhy a zábavnou formou se děti učí o správném chování.
př. zdravit, poprosit, slušně jíst apod. - dodržujeme určité pokyny, zásady - nejde jen o vytváření správných návyků, ale i odstraňování špatných Metoda cvičení a navykání
1. častěji opakovat činnost, která se má stát návykem 2. neustále hodnotit chování žáků, jeho klady i nedostatky 3. při cvičení postupovat systematicky 4. přihlížet k věkovým a individuálním zvláštnostem žáků
Na správné čištění zubů je nutné dohlížet. I tuto činnost se snažíme dětem podat zábavnou formou.
Metoda kontroly a hodnocení - vychovatel hodnotí správné jednání, upozorňuje na nedostatky a hodnotí je - prostředky, které užíváme k hodnocení označujeme pochvaly a tresty
Metody pochvaly - posiluje pozitivní chování - motivuje ke zlepšení - upevňuje sebedůvěru Př. úsměv, vyjádření souhlasu s chováním dítěte, vyslovená pochvala, materiální odměna Metody trestu - prostředek k tomu, aby si jedinec uvědomil chybu - zjistit motiv přestupku Př. odsouzení pohledem, napomenutí, pokárání, zákaz či odepření něčeho
U dětí nesmíme zapomínat na pochvalu. Zvýšíme tím jejich ochotu nám pomáhat a dělat správné věci.
Shrnutí odměn a trestů - přísné tresty mohou vyvolávat atmosféru strachu a agresi - výchova, která využívá převážně odměn je efektivnější než výchova, využívající tresty - tresty a odměny mají být přiměřené věku
- volba trestu záleží i na osobnosti jedince - rozlišujeme tresty: a) psychické – odepření lásky, chladné chování b) fyzické – působí ponižujícím způsobem, zesilující dětskou agresi
Zdroje a použitá literatura dusledna-1679.aspx jsou-duslednejsi-matky.html chovat-bezpecne-pokud-ne-pes-ajax-je-to-nauci kqce.html zubu-predejdete-rade-problemu-v-budoucnosti.html nezabudajte-na-pochvalu/2/
Stodůlková, Eva; Zapletalová Eva. Pedagogika pro střední školy. 1. vyd. Praha: Machart, s. Ducháčková, Olga a kol. Pedagogika pro střední pedagogické školy. 1.vyd. Praha: SPN s.