Předškolní vzdělávání
Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla. Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská škola podle RVP – týká se celé MŠ. Třídní vzdělávací program je otevřený pracovní plán pedagoga – týká se určité třídy. RVP představuje státní úroveň, ŠVP a TVP představují školní úroveň v systému dokumentů.
RVP a ŠVP: závazné výhradně pro PEDAGOGY Pedagog je povinen směřovat k daným cílům a nabízet daný vzdělávací obsah. Obsah stanovený v RVP a konkretizovaný v ŠVP a TVP není závazný pro děti. Děti si jej osvojují v souladu s individuálními možnostmi a potřebami.
základní pedagogický dokument pro práci MŠ odpovídá konkrétním podmínkám MŠ, přizpůsobuje se možnostem, potřebám, přáním dětí a rodičů veřejný dokument, zveřejněn na přístupném místě (rodiče mohou nahlížet) odpovědnost za vytvoření má ředitel/ka (vedoucí učitel/ka), dokument musí projednat se zřizovatelem se ŠVP by měli být seznámeni rodiče
Každý ŠVP musí obsahovat informační okruhy: Součástí mohou být nepovinné přílohy (pedagogické materiály, vnitřní organizační a provozní pravidla). 1. Základní údaje o mateřské škole a jejím vzdělávacím programu 2. Vzdělávací obsah (uspořádání učiva do ucelených částí) 3. Evaluační činnosti
identifikační údaje charakteristika školy charakteristika vzdělávacího programu podmínky a organizace vzdělávání obvyklý denní program, týdenní režim, plánované aktivity ve školním roce
uspořádání učiva: v podobě tematických celků či projektů název bloku: libovolný (heslovitý, rozvinutý) bloky různě obsáhlé (dlouhodobé, střednědobé, krátkodobé) bloky na stejné úrovni (měsíční témata) nebo se k hlavnímu bloku vážou menší celky důležité: vnitřní propojení určitým tématem INTEGROVANÉ BLOKY
Volba bloků (témat) svátky, slavnosti, různé události, tradice měsíce, roční období zaměření školy svět pohádek, příběhů situace ze života dětí regionální zvláštnosti inspirací může být otázka dítěte, zájem dětí Uveďte názvy témat (vymyslete či využijte podněty z praxe).
Charakteristika bloku věcný a stručný popis: hlavní cíle (záměry, výstupy, očekávaný přínos) a vzdělávací obsah (hlavní okruhy činností) Příklady: Téma je zaměřeno na… Téma se vztahuje… Blok je inspirován…/nabízí inspiraci… Hlavním cílem je posilovat/rozvíjet/ poznávat/objevovat/experimentovat/ kultivovat/prohlubovat/vést děti k… Téma se dotýká…
Skladba bloků pro všechny věkové skupiny nebo zvlášť pro různé věkové skupiny, společná může být jen část bloků povinné pro celou MŠ nebo doporučené nabídka bloků – pedagog si vybírá jen některé Která z možností vás zaujala? Proč?
Uveden přehled hlavních evaluačních činností (zpětná vazba, průběžné vyhodnocování procesu vzdělávání, ale také podmínek) na úrovni školy (naplňování cílů programu, kvalita podmínek vzdělávání, práce pedagogů) na úrovni tříd (zpracování a realizace integrovaných bloků, sebereflexe pedagogů) na úrovni jednotlivých dětí (sledování a hodnocení výsledků, pokroků) Důležité jsou metody evaluace, časový plán, odpovědnost jednotlivých pedagogů.
Vypracujte část ŠVP: název MŠ název vzdělávacího programu charakteristika programu (na co je zaměřen, na co klade důraz) názvy měsíčních bloků (témat): září až červen Ocením zejména propojení částí (název MŠ, název programu, názvy témat).
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Výzkumný ústav pedagogický v Praze, Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005.