K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hospodářský výsledek. je důležitý ukazatel umožňující posoudit hospodaření podniku. představuje rozdíl mezi celkovými příjmy a celkovými náklady podniku.
Advertisements

2. část Zařízení zajišťuje praní prádla, úklid společných i bytových prostor. Zejména uživatelé pobočky jsou podporováni v nácviku péče o domácnost.
Organizace výuky a výukové strategie Školní pedagogika - Teorie vyučování (didaktika) KPP 2015.
Informace z ČŠI Jiří Machačný školní inspektor Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných LK ( )
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Nepravidelnosti a nedostatky ve stavbě věty Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Asistent pedagoga jako nástroj pro inkluzivní vzdělávání Mgr. Lucie Macků.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Kód DUM :VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12 Škola: Základní škola a Mateřská škola Dobronín, příspěvková organizace Polenská 162 / 4, Dobronín Číslo projektu:
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Ing. Kateřina Lichtenberková
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 7_07
Pedagogická diagnostika
Plánování ve školní tělesné výchově
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Techniky práce s mentálně postiženými
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Pedagogická diagnostika
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Základní informace o poskytovateli
4. Organizace vzdělávání
Didaktické zásady Literatura:
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Schůzka fakultních cvičných učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Pedagogická psychologie
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
3. Metody pedagogické diagnostiky
Metody práce s dětmi Zora Syslová.
Konstruktivismus Zora Syslová.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Rešerše.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
jak budovat kulturu školy společně
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
MAP II. MAP Praha 12 pokračuje
11. Program podpory zdraví v mateřské škole (Havlínová):
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Akreditovaný vzdělávací program
Dobré jméno otevírá dveře budoucnosti
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Strategické řízení a plánování
Úvodní přednáška pro 1. ročník
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Qui bono? Aneb co získá a co ztratí rodič a dítě plošným testováním
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
ZŠ Ostrava-Hrabůvka, Klegova 27 příspěvková organizace
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová

T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika považuje za nejdůležitější porozumění. Konstruktivističtí učitelé umožňují žákům, aby nové věci objevili sami.

K ONSTRUKTIVISTICKÉ PŘÍSTUPY Kognitivní konstrukce (J. Piaget) Sociální konstrukce (L. Vygotskij)

N OVÉ PŘÍSTUPY KE VZDĚLÁVÁNÍ Transmise Žák je ten, kdo nic neví a do školy přichází proto, aby se všemu naučil. Učitel je garant pravdy a je ve škole proto, aby žáka naučil všemu, co neví. Žákovo poznání se tvoří postupným kladením poznatků na sebe. Konstruktivismus Žák ví, a do školy přichází proto, aby přemýšlel nad tím, co ví, aby rozvíjel své poznání. Učitel jako garant metody zajišťuje, aby každý žák mohl dosáhnout co možno nejvyšší úrovně rozvoje. Žákovo poznání se tvoří jako jeho subjektivní schémata, poznávací struktury, které se v procesu učení mění a obohacují.

KONSTRUKTIVISMUS Konstruktivistický přístup ke vzdělávání zdůrazňuje potřebu využití metod založených na aktivizaci a spolupráci dětí tj. metod, které dítě stimulují, aby své znalosti získávalo aktivní činností a komunikací, nikoli aby je pasivně přijímalo. Konstruktivistický přístup vychází z teze, že poznání je založeno na složitém konstrukčním procesu, ve kterém výběr a interpretace podnětů závisí na předchozí žákově zkušenosti a výsledky tohoto procesu jsou subjektivní.

D ĚTSKÉ PREKONCEPTY Dítě má vlastní obraz o světě, ostatních lidech i sobě samém (konstruuje na základě individuálních zkušeností, které postupně nabývá). Na vše se dívá optikou tzv. naivních teorií (prekonceptů). Děti navzájem porovnávají vlastní prekoncepty zjišťují, že ostatní se na stejnou věc mohou dívat jinak přijmou jejich prekoncepty a rekonstruují vlastní, nebo nepřijmou pokud se jim vlastní prekoncepty v sociální interakci potvrdí, setrvají u svých koncepcí.

Cílem vzdělávání je, aby děti/žáci dostaly/i příležitost opustit naivní prekoncepty a mohly/i je rekonstruovat tak, aby byly v lepším souladu s realitou.

BURDÍKOVÁ, L., KREJČOVÁ, V. Jedna z cest, jak si vytvořit nové kurikulum pro svoji mateřskou školu (2. část). In BURIÁNOVÁ, J., JAKOUBKOVÁ, V., NÁDVORNÍKOVÁ, H. Vedení mateřské školy, koncepce rozvoje školy a její realizace. Praha: RAABE, 2002, s BURKOVIČOVÁ, R. Pedagogické projektování a prezentace pedagogického projektu v učitelství pro mateřské školy. Ostrava : Ostravská univerzita, 2008, s. 54. ISBN HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole (aktualizovaný program). Praha : Portál, ISBN HORKÁ, H., SYSLOVÁ, Z. Studie z předškolní pedagogiky. Brno : PdF MU, KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tématická výuka. Kroměříž : Spirála, ISBN PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, ISBN Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor SMOLÍKOVÁ, K. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Praha : VÚP, ISBN SMOLÍKOVÁ, K. Praktický průvodce třídním vzdělávacím programem MŠ. Praha : VÚP, ISBN SYSLOVÁ, Z. Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole. [CD ROM] Praha : Verlag Dashofer, ISSN ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha : Grada, ISBN