DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Sada:A5 06 Datum ověření ve výuce: Třída:1/2.AU
DUM - Digitální Učební Materiál Tematická oblast: Strojírenské práce Předmět:Konstr.a údržba Ročník: 2 Klíčová slova:značení,dezen,řez,pneu. Jméno autora (vč. titulu):Pavel Šimánek Škola: Střední odborné učiliště, Lišov tř. 5. května Lišov IČO: REDIZO:
KOLA A PNEUMATIKY PRÁCE V AUTOSERVISU PAVEL ŠIMÁNEK
Značení pneumatik 205/55 R16 91W
VYSVĚTLENÍ: 205- Šířka pneumatiky v milimetrech 55-Profilové číslo - poměr výška/šířka pneumatiky v % R-Konstrukce pneumatiky (R=radiální, D=diagonální, B=bias belted) 16-Průměr ráfku v palcích ¨91W-Indexy zátěže a rychlosti (LI/SI) Výrobce -Dunlop Model / dezén- SP Sport 2000E Další vysvětlení : tl,tubele s tubetyp rf m + s fr DOT Bezdušová pneu Dušová pneu Reinforced = zesílená kostra Mud + Snow (bláto a sníh). Pneu určená pro zimní provoz Ochrana alu ráfku p ř ed poškozením při najetí k obrubníku První dvojčíslí označuje týden a druh ý rok výroby pneu
Tvary dezenů Symetrický – pneu je možné na vozidle jakkoli měnit a otáčet (Brillantis) Směrový – při montáži je nutno dodržet směr otáčení, je vyznačen šipkou na bočnici pneumatiky (g-force Profiler) Asymetrický – při montáži je nutno dodržet správné umístění vnější a vnitřní strany, označeno na bočnici pneumatiky jako „outside“ a „inside“ (premium contact)
Průřez pneumatikou (Dunlop SP Sport 9000) 1.Vodivá běhounová směs 2.El. vodivý pás Base Pen 3. Vrchní běhoun s materiálem silika 4.Nekonečný bezešvý nylonový pás – JLB 5. Kostra pneu tvořena pomocí PSP Beta Teorie 6. 1.ocelový nárazník 7.2.ocelový nárazník 8.Aramidový výztužný pás 9.Výplň patky - ApexMFS 10.Ochrana ráfků z lehkých slitin
Doporučené huštění pneumatik Aby pneumatiky na vozidle správně fungovaly a dlouho vydržely je nutné dodržovat správné huštění na předepsaný tlak. Pneumatiky na stejné nápravě musí mít vždy stejný tlak. Tlak měříte vždy za studena, nejlépe před jízdou, kdy pneumatiky ještě nejsou zahřáté. Úbytek tlaku je pro vaše obutí škodlivější než přehuštění. Při ztrátě tlaku o 10 % již dochází ke zvýšení spotřeby a snížení životnosti pneu až o 10%. Tlak nižší o 30% může způsobit snížení životnosti pneumatiky až o polovinu!
ZDROJE Např.: Obrázky vytvořeny pomocí klávesy PrintScreen, prostředků operačního systému Windows a pomocí prostředků kancelářského balíku Microsoft Office Externí zdroje:firma danlop, Příručka pro automechaniky,Rolf Gscheidle a kolektiv,Sobotáles 2001, , pneumatik/ , oznaceni-pneumatiky/