Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. Světlé a jejího díla Ročník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Advertisements

ALOIS MRŠTÍK VILÉM MRŠTÍK Autorem materiálu a všech jeho částí,není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Božena Němcová Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Karolina Světlá 8. ročník.
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_I.A.15 Název pro školu:EU ČJ 15 II Název materiálu:Božena Němcová Autor:Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací obor:Český.
Josef Kajetán Tyl Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
GENERACE májovců – hálek, světlá, arbes
Český jazyk a literatura
Božena Němcová Babička Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Vítězslav Hálek Jakub Arbes Karolína Světlá 8. ročník.
B ožena N ěmcová 8. ročník B ožena N ěmcová Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. V. Raise a jeho díla Ročník.
Božena Němcová. O Vídeň – Praha O Dcera panského kočího Jana Pankla a služky Terezie Novotné. O Měla velmi silný vztah k babičce.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla N. V. Gogola.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení S. Čecha a jeho díla Ročník /
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení V. Hálka a jeho díla Ročník /
  Karel Havlíček Borovský -novinář, politik, kritika (objektivní nezaujaté hodnocení) -Tyrolské elegie, Křest svatého Vladimíra, Král Lávra -epigramy.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla Guy de Maupassanta.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla A. P. Čechova.
Božena Němcová Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Únor 2012 Ročník: 6. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva o Boženě.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení J. V. Sládka a jeho díla Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí uměleckého směru romantismu Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. M. Čapka-Choda a jeho díla.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Přestavení života a díla F. M. Dostojevského.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení J. Vrchlického a jeho díla Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti: Představení Erbenovy Kytice z pověstí.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti: Představení Z. Wintera a V. B. Třebízského.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení realismu v USA Ročník / obor.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_11 Název Karolína Světlá Téma hodiny Skupina.
GUSTAV PFLEGER-MORAVSKÝ
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Eliška Krásnohorská
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Karolína Světlá
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Karolina Světlá CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Božena Němcová.
Opakování z literatury 8. r. 3. část
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Karolina Světlá (1830 – 1899) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Májovci.
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
Transkript prezentace:

Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. Světlé a jejího díla Ročník / obor studia:2. ročník / Hotelnictví a turismus Vypracoval:Mgr. Jan Nedbal Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice Ověřeno: 2. pololetí školního roku 2012/2013 III/2 VY_32_INOVACE_DUM 284 Klíčová slova:Karolína Světlá, májovci, emancipace Anotace: Výkladová prezentace představující autorku Karolínu Světlou a její literární dílo.

K AROLÍNA S VĚTLÁ

K AROLÍNA S VĚTLÁ Vedle Jana Nerudy největší umělecká osobnost májovců Pocházela ze zámožné pražské rodiny Rottových – vlastním jménem Johana Rottová Její manžel Petr Mužák v ní probudil velké vlastenecké cítění, ale její tvorbu nikdy nepochopil Velký vliv na její dílo měla Božena Němcová a George Sandová, která prosazovala emancipaci žen Její sestra byla spisovatelka Sofie Podlipská

K AROLÍNA S VĚTLÁ Obr. 1 Obr. 2

K AROLÍNA S VĚTLÁ Svůj pseudonym si zvolila podle vsi Světlá pod Ještědem, rodiště svého muže Velkou část jejího díla tvoří vesnická póza, námětově umístěná vesměs do Podještědí – tzv. ještědské romány Pomník Karolíny Světlé ve Světlé pod Ještědem (Obr. 3)

K AROLÍNA S VĚTLÁ K. S. udržovala vztah s Janem Nerudou Tomuto intimnímu přátelství udělal přítrž až její manžel Světlé umírá roku 1853 její dcera a ona odjíždí na venkov, kde hledá klid, psychickou pohodu a protiváhu k měšťanskému způsobu života Měla veliký rozhled, kterým působila na nejbližší okolí jako geniální žena, jaká se v tehdejší společnosti běžně nevyskytovala

P OETIKA DÍLA K. S VĚTLÉ Zaměření hlavně na vesnickou prózu Nešlo jí o zachycení realistického obrazu společenských poměrů, zpodobovala typy, v nichž byl zachycen nejvěrněji mravní, náboženský a sociální ráz doby Často se zaměřovala na emancipované ženské hrdinky Na počátku své umělecké kariéry píše také prózy z městského prostředí (První Češka, Černý Petříček)

D ÍLO K. S VĚTLÉ Vesnický román (1867) Jeden z ještědských románů Pojednává o lásce dvou mladých lidí, kteří spolu nemohou být kvůli dobovým konvencím Děj : Antoš Jírovec, který pracuje na statku, si po rychtářově smrti vezme rychtářku. Rychtářka se snaží Antošovi líbit, ale ten na ni kvůli práci na statku nemá čas. Rychtářka pojme podezření, že má jinou ženu. Najme si služku Sylvu, která se s Antošem velmi sblíží. Když rychtářka odejde ze statku, aby se od svých dětí nenakazila neštovicemi, Sylva se o ně i o Antoše stará. I když rychtářka umírá, Sylva si Antoše vzít nemůže, protože rychtářce před smrtí slíbila, že Antoš zůstane jejím. Nakonec Sylva ze statku odchází.

D ÍLO K. S VĚTLÉ Kříž u potoka (1868) Další z řady ještědských románů Pojednává o prokletí a mravním konfliktu, ale také síle lásky, jež osvobozuje člověka od neovladatelných vášní Jeden z nejsložitějších, ale také nejkvalitnějších románů K. Světlé Hlavní hrdinka opět žena, Eva – Tato dívka se rozhodne zlomit kletbu rodu Potockých a provdá se za člena této rodiny, Štěpána. Přes různé útrapy se jí to povede a sejme kletbu z rodiny. Dokazuje, že pravá láska je silnější než veškeré zlo.

D ÍLO K. S VĚTLÉ Další romány a povídky Kantůrčice (1869) – hlavním tématem tohoto románu je zušlechťující moc lásky Frantina (1870) – román o ženě Frantině, ta byla zvolena rychtářkou, ve vůdci loupežníků pozná svého vyvoleného, stojí před vnitřním sporem (rychtářka × její osobní přesvědčení) nakonec přemůže svoje city a vůdce loupežníků zabije Kresby z Ještědí (1880) – ještědské povídky

Z DROJE OBRÁZKŮ Obr. 1 – la_02.jpg Obr. 2 – la.jpg Obr

Z DROJE Havlíčková, I. a kolektiv: Odmaturuj z literatury 2. Brno, Didaktis Prokop, V.: Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). Sokolov, O. K.-Soft Sokolov Lehár, J.: Česká literatura do počátku k dnešku. Praha, Nakladatelství Lidové noviny Bauer, A.: Literatura na dlani – Přehled světové a české lit. Olomouc, Rubico Sochorová, M.: Literatura v kostce. Havlíčkův Brod, Fragment