TV jako součást výchovných systémů v historii  Antika – Atény vers. Sparta  Středověk – pokles zájmu o TK, především šlechta: 7 rytířských ctností –

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Didaktika školní tělesné výchovy
Advertisements

ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Vysoké mýto.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Vzdělávání a jeho kategorie
Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí
Organizace tělesné výchovy a sportu v ČR
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
Mgr. Vendula Babou č ková. ORGANIZA Č NÍ FORMA „ vn ě jší uspo ř ádání organiza č ních a didaktických podmínek vyu č ování, v nich ž se realizuje výchovn.
Periodizace feudalismu (feudum = půda)
Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Vznik tělovýchovné jednoty SOKOL
DĚJINY SPORTU V NOVOVĚKU - II
VÝVOJ ČESKÉ TĚLOVÝCHOVY ; SOKOL
PERIODIZACE ČESKÝCH DĚJIN SPORTU
EKOS P1 Základní pojmy.
DĚJINY SPORTU V NOVOVĚKU
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
Reforma školství v ČR.
10. Proměny cílů předškolní výchovy
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
DĚJINY SPORTU V NOVOVĚKU
DĚJINY SPORTU V NOVOVĚKU - II
Z historie úpolových činností
Obsah vzdělávacího oboru Tělesná výchova
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Výchovn ě vzd ě lávací systém Č R Část 1. Pedagogika Mgr. Irena Kudláčková.
Přírodní víceboje. Oblasti lidských pohybů (účelovost pohybu) ► Základní motorika člověka ► Pracovní – profesionální motorika ► Vojenská motorika ► Kulturně.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
České země za Marie Terezie Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3604_ České_ země_ za_ Marie_Terezie Autor:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.5 Školství v 17. a 18.století Téma: Vývoj školství u nás Číslo.
Gymnastika doc. PaedDr. Jan Štumbauer, CSc. Projekt: Cizí jazyky v kinantropologii, reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
Šachy do škol Projekt Šachového svazu ČR. O projektu: Šachy jsou součástí školních osnov ve více než 30 zemích světa Na základě řady studií přijal v roce.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
kurzy tenisu pro děti z mateřských a základních škol
Organizační formy práce v tělesné výchově
MARIE TEREZIE (1740 – 1780) s. 38 s. 38.
Tělesná výchova v rámcovém vzdělávacím programu Klára ročková
Význam J.A. Komenského 5.část
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Organizační formy práce v TV Vyučovací jednotka TV Lukáš Buřt
Organizační formy ve školní TV vyučovací jednotka
Základní vzdělávání a další …
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
Vývoj didaktiky chemie
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Ve školních lavicích Název: VY_32_inovace_16 Vlastivěda-mladší české dějiny.
Reforma školství v ČR.
Současné pojetí školní TV, inovace ve vzdělávání
Periodizace feudalismu (feudum = půda)
Didaktika TV; Martina Matúšková
VÝVOJ ČESKÉ TĚLOVÝCHOVY ; SOKOL
3. Vznik a vývoj pedagogiky sportu
Teorie a metodika výchovy Lekce 2: Alternativní školství
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Tělesná kultura v obrobí renesance a humanismu
Tělovýchovné směry raného kapitalismu
České sportovní hnutí do r. 1918
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
Školní tělesná výchova
VÝVOJ ŠKOLSTVÍ NA NAŠEM ÚZEMÍ V 19. STOLETÍ
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
DĚJINY SPORTU V NOVOVĚKU
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
Příprava občanů k obraně státu …
Školní vzdělávací program
Transkript prezentace:

TV jako součást výchovných systémů v historii  Antika – Atény vers. Sparta  Středověk – pokles zájmu o TK, především šlechta: 7 rytířských ctností – kůň, plavání, lukostřelba, šerm, lov, šachy, veršování  Renesance – nové humanistické impulsy, zavedení TV na N univerzitách  L.Vives – Jak vyučovat),  M. Luther, E. Roterdamský, U. Zwingli – církevní reformátoři poukazovali na význam TV ve výchově  J.A. Komenský – zdůrazňoval přirozenou potřebu pohybu, vytvořil základy moderní didaktiky Informatorium školy mateřské, Didaktika magna

TV jako součást výchovných systémů v historii  Ranně industriální společnost – vyšší požadavky na výchovu a vzdělávání – i na TV J. Locke – Několik myšlenek o výchově J.J. Rousseau – Emil čili o výchově (výchova v souladu s přírodou)  Filantropismus – 2.pol. 18.stol.- výchovný směr hlásající lidskost, výchovu v souladu s příroidou, radostně Bassedow : filantropium v Dessau (povinná TV), Guts-Muths : „Gymnastik für die Jugend“ = první metodika (2.úkoly Tv : zdravotní a výchovný)  Herbartismus - krok zpět, TV nepovinná  TV směry v 19.stol. – německý turnérský systém (Jahn, Eiselen), švédský systém (otec a syn Lingové), anglický systém (vznik sportu)

Tv na školách v Českých zemích  Rakousko –Uhersko : školská reforma Marie Terezie : 1869 – zavedení povinné TV do škol, 2 vyučovací jednotky týdně, první osnovy „Spiess-Maulovy“ obsahovaly mnoho „metodických řad“, průpravná a pořadová cvičení, cvičení na nářadí  Dr. Miroslav Tyrš – Tv i pro dívky : „Tělocvičný spolek dívek a paní pražských“ (1869), ale 1883 povinná TV pro dívky zrušena  Vznik TV hnutí – Orel, Sokol, DTJ a OH (sport) – vznik nových osnov 1911 (sportovní orientace)  TV po vzniku ČR – Tyršova národní soustava – 1924 Tyršovy osnovy školní TV (cvičení pořadová, prostná, nářaďová, lehkoatletická, hry, sezónní činnosti)  Novorakouská přirozená metoda – osnovy z r. 1934, důraz na tzv. přirozená cvičení, zdůrazněn zdravotní význam, potlačeno sportovní zaměření

Vývoj školní TV po 2.světové válce  „lidově demokratická škola“ – odklon od novorakouského pojetí – tendence ke sportovnímui a brannému pojetí (1948)  „normativní osnovy“ 1954 – vliv SSSR – výkonnostní cíle (limity, kontrolní cviky,..)  Jednotné osnovy pro chlapce a dívky od 6 do 19 let (1960) – učivo děleno do 3 stupňů : základní (školy), rozšiřující (školy a TJ – ČSTV), výkonnostní sport mládeže  Osnovy školní TV (1987) – odklon od sportovního pojetí (kluby, zájmové útvary), soustředění na „prožitek“ z pohybu, stimulace pohybových schopností, socializace)  Základní škola (1997) – osnovy TV odrážejí společenské změny – liberalizace školství, utváření pozitivního postoje k TV,… Učivo rozděleno na základní, rozšiřující a výběrové  „Bíla kniha“ – přijata v roce 1999, změna strategie vzdělávání, sjednocení s EU, přijat NVP, od roku 2007 vyučování podle RVP, ŠVP