BAJKA Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Miluše Korandová PERSONIFIKACE.ALEGORIE.PONAUČENÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tázací zájmena ANOTACE Šablona:ICT AJ Tázací zájmena Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Cizí jazyk Tematický okruh:
Advertisements

Pro tebe Někdo na tomto světě tě miluje tak moc, že by pro tebe zemřel.             
VY_32_INOVACE_19 - Bajka 2 4  žánr malé epiky  prastarý literární útvar pěstovaný už v 6. stol. př. Kr. stručné sdělení, které se šířilo  původně.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.06 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici literárních pojmů, které jsou vysvětleny na příkladech. Vzdělávací oblast: český.
Jak ten čas letí... Společné ANO jste si řekli již před pár lety.
Téma:Předpřítomný čas – vyjádření délky trvání Vypracovala: Mgr. Blanka Ročkárová.
Na stránce č. 4 jsou otázky testu. Na dalších stránkách
Jméno autora: Mgr. Olga Bayerlová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_AJ1G Ročník: I. Anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Slyšel mě někdo že bych něco řekl? did anyone hear me say anything?
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.05 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici bajek, jejich hlavní znaky a představitele. Žáci se seznámí s vývojem bajek.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_036_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
32_04_31 Bajka Anotace Bajka Vzdělávací oblast, vzdělávací obor
Základní škola, Ostrava-Poruba, I. Sekaniny 1804, příspěvková organizace Název projektu ◦ Zkvalitnění vzdělávání na ZŠ I.Sekaniny - Škola pro 21. století.
Co? What?Co? Who?Kdo? Where?Kde? How much?Kolik? When?Kdy? How?Jak? Otázky.
Bajka a její znaky.
Počitatelná a nepočitatelná podstatná jména Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová.
Počitatelné – nepočitatelné Některá podstatná jména můžeme počítat:
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. Diktát: napíšeme na tabuli.
Téma: Po nás ať přijde potopa – F. Gellner
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Liška a ježek - bajka A Fox swimming across a rapid river was carried by the force of the current into a very deep ravine, where he lay for a long time.
Digitalizace výuky Příjemce
JAK V NÁDHEŘE SVÉ KRÁL BUĎ VYVÝŠEN TY SÁM, The splendor of the King, clothed in majesty AŤ CELOU ZEMÍ ZNÍ, AŤ CELOU ZEMÍ ZNÍ. Let all the earth rejoice,
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Komunikace Rekonstrukce textu 1 VY_22_INOVACE_25 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka.
1. Poslyš, synu marnotratný, | slzy tvé nic nejsou platny, | marně zde svou bídu cítíš, | žalem svým se nenasytíš.
VY_22_INOVACE_ANJ_1S2U_VO_27_20
Elektronická učebnice - II
1. Svatý, svatý, svatý | Pán Bůh všemohoucí
Nevíš si rady ani s jedním? Přihlas se a dostaneš indicii.
What is it? Let´s play a game! ANOTACE Šablona:ICT AJ Tázací zájmeno WHAT přivlastňovací zájmena MY, YOUR Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
DŘÍV NEŽ BYL SVĚT, TY JSI VLÁDNUL, You stood before creation VĚČNOSTÍ OBKLOPENÝ, Eternity in your hand TVÝM SLOVEM ZEM ZAČLA DÝCHAT, You spoke the earth.
Geometrical shapes - matematika Mgr. Jana Horáková - ZŠ Brno, Antonínská 3 Metodické pokyny pro učitele Předmět: matematika Jazyk: AJ Jazyková úroveň:
Osobní, předmětná, přivlastňovací
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: B2 – Verbs – Body Actions Číslo vzdělávacího materiálu: ICT12-05 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Miluše Korandová ÚVAHA BÝT, ČI NEBÝT? MYSLÍM, TEDY JSEM. VRÁNA K VRÁNĚ SEDÁ?
KAREL JAROMÍR ERBEN - KYTICE Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Miluše Korandová Na topole nad jezerem Seděl vodník podvečerem:
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Phrasal verbs. Phrasal verbs (frázová slovesa) put on, get up. Phrasal verbs (frázová slovesa) jsou ustálená spojení slovesného tvaru a dalšího výrazu,
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Miluše Korandová DENÍK MYŠLENKY.POCITY.SOUKROMÍ. PLYNUTÍ ČASU.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa V roce 2008 začíná světová finanční a hospodářská krize. SVĚTOVÁ HOSPODÁŘSKÁ.
RYTÍŘSKÁ EPIKA – ANGLIE Jaká je tvá představa o rytíři? Jaké vlastnosti jsou rytíři připisovány? Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Miluše Korandová ROMANETO TAJUPLNOST ZÁHADA NAPĚTÍ.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Anglický jazyk Autor: Marcela Vojtíšková Present perfect – EVER, NEVER Have you ever been in New York? Yes,
VÝKLAD Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Miluše Korandová Umíš vypravovat, charakterizovat, popisovat, zapisovat a uvažovat?
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková MAPA PŘÍBĚHU KDO ? KDE ? JAK ? KDY ? PROČ ? S KÝM ? CO ? KAM ?
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková LEGENDA Narodil se v r Byl z rodu Slavníkovců. V r. 982 se.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková POVÍDKA Jednou jsem takhle přišel domů ze školy a už ve dveřích jsem.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
1. Co mají společného násobky těchto čísel?
1. Najdi násobky čísel 4 a Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk ROMANTISMUS
EDGAR ALLAN POE ROMANTIK. PROZAIK A BÁSNÍK. LITERÁRNÍ TEORETIK.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 6
Spisovatelé dětské literatury
Dalimilova kronika Jak se píše kronika? Fakta X mýty?
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (Literatura)
KRONIKA Chtěl bys být kronikářem? Co vše můžeš najít v kronice?
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
POZNÁVÁME ZÁJMENA JEJICH JÁ ONI NAŠE KDO ? MĚ NIC TY MŮJ
1. Co všechno umíš určit u trojúhelníku?
Ezop - bajky Vypracovala: Veronika Cihlářová. Ezop - Medajlonek Žil v 6 stol. Př.n.l. Narodil se 564 př.n.l. Zemřel 620 př.n.l.(55-56 let) Žil v Řecku.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice - Spořilov
PRESENT PERFECT TENSE Předpřítomný čas
Possessive adjectives
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Transkript prezentace:

BAJKA Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Miluše Korandová PERSONIFIKACE.ALEGORIE.PONAUČENÍ.

Co už víme… Co už víme… Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk  Odpověz na otázky, popř. vysvětli, co pojem znamená: ALEGORIE. Vysvětli na příkladě pojem ALEGORIE. jednotka Nejmenší jednotka poezie: žánry. V baladě se prolínají dva žánry. O které žánry jde? Vysvětli. MORALIZOVÁNÍ Pokus se vysvětlit slovo MORALIZOVÁNÍ. napodobení zvuků Neohebný slovní druh vyjadřující napodobení zvuků, např. PRSK, KRACH. Rovný rovného si hledá.“ Vysvětli spojení „Rovný rovného si hledá.“ básnický přívlastek Vysvětli, co je ustálený básnický přívlastek (epiteton constans).

Co se naučíme… Co se naučíme… Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk zvířata Ezop, La Fontaine kompozice poezie X próza personifikace anti-bajka rada lidová slovesnost  Propoj smysluplně jednotlivé pojmy týkající se BAJKY:

 Přečti si bajku O psu a ovci a převyprávěj ji vlastními slovy. Pokus se najít ponaučení. Myslíš si, že je bajka stále platná i pro dnešní dobu? Práce s textem… Práce s textem… Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Pes před soudem vinil z půjčeného chleba ovci. Ovce jemu odpírala, řkoucí, že nikdá žádného chleba od něho nepříjímala. Pes odvolával se, že chce svědomím to prokázati. To aby postavíl, jemu jest puštěno. I přivedl vlka, kterýžto vyznával, pravě se věděti, že by chleba půjčíl pes ovci. Přitom také luňák přítomen býtí se pravil; a vcházeje luňák, řekl k ovci: "Kterak ty smíš toho zapíratí, pravěci, že jsi nepříjímala?" A tak ovce jest těmi křivejmi třmi svědky přemožena. A hned ortel jest vyřčen, aby ona chléb psu navrátila. I přinucena jest, že vlnu svou ne v čas vostřící dáti musila, aby tomu, kterémuž povinna nebyla, zaplatila. Takť mnozí činí, na nevinné lsti vymejšlejíce, a svá předsevzetí falešnejmí svědky a pevně utarasovanejmi lžmi upevňujíce.

Procvičování… Procvičování… Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Smil Flaška z Pardubic  V alegorické básni ze 14. století využívá Smil Flaška z Pardubic kompozici bajky pro vylíčení tehdejší kulturně-politické situace. Zde také zvířata zastupují typické vlastnosti lidí a jako zástupci životních postojů poskytují králi rady.  Zamyslete se nad tím, jaké rady páv dává. NOVÁ RADA – Páv radí A pak podle téhož práva došla řada i na páva. Ten radí z úmyslu dobrého řka: - Já neumím jiného poraditi Tvé milosti než podle své velebnosti: král v krásném rouše vždy chodí. To k tobě skvěle se hodí, aby bylo k rozeznání, kde jsi ty a tví poddaní, v kráse roucha když se kocháš, libí pocity v srdci svém máš, žes tak povýšen nad lidi. Každý se před tebou stydí, musí tě v úctě vždy míti, zdaleka na tě hleděti, hrbí před tebou svá záda, jak tvé důstojenství žádá. Přemýšlej o tom vždy vážně, chtěj to i srdcem svým snažně, navenek zářiti cností, jak sluší tvé důstojnosti. Jsa krásným rouchem ozdoben, nikdy nebudeš podoben hrobu, jenž krásný je svrchu, pod deskou skrývá však mrchu.

Něco navíc… Něco navíc… Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk  Poslechni si dvě Ezopovy bajky a najdi ponaučení:

Have you read this fable? Have you read this fable? Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk The Ant and the Dove. AN ANT went to the bank of a river to quench its thirst, and being carried away by the rush of the stream, was on the point of drowning. A Dove sitting on a tree overhanging the water plucked a leaf and let it fall into the stream close to her. The Ant climbed onto it and floated in safety to the bank. Shortly afterwards a birdcatcher came and stood under the tree, and laid his lime-twigs for the Dove, which sat in the branches. The Ant, perceiving his design, stung him in the foot. In pain the birdcatcher threw down the twigs, and the noise made the Dove take wing. One good turn deserves another.

Zpětná vazba… Zpětná vazba… Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk  Pokus se charakterizovat bajku z hlediska postav, kompozice a jazykových prostředků.  Bajka je žánr:  Vyber si jednu bajku a převyprávěj ji. Vyzdvihni ponaučení.  Jmenuj alespoň 2 bajkaře. Časově ukotvi jejich tvorbu.

Zdroje Zdroje Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk HOFFMANNOVÁ, Jana, HOFFMANN, Bohuslav. Český jazyk. Literatura a komunikace. 1. vyd. Praha: SPL – PRÁCE, ISBN , str