Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní škola Tematická oblast Psychologie a komunikace Název DUM Psychodiagnostika Označení DUM VY_32_INOVACE_PSK4.14 Autor PhDr. Lenka Matějčíková Anotace Základní vymezení oboru, stanovení diagnostických postupů, význam psychodiagnostiky Metodický pokyn Prezentace je určena pro 4. ročník oboru Sociální činnost. Metodou brainstormingu žáci vymezují obor psychodiagnostika. Vyjmenují základní diagnostické postupy. Uvědomí si význam psychodiagnostiky. Datum vytvoření
brainstorming
aplikovaná psychologická disciplína úkolem je zjišťování a měření duševních vlastností a stavů, případně dalších charakteristik individua úzce souvisí hl. s obecnou psychologií, vývojovou psychologií, psychologií osobnosti
klinické – nejsou vázány přísnými pravidly, nemají statistický základ, jsou pružné, umožňují lépe poznat konkrétní případ pozorování rozhovor anamnéza analýza výsledků činnosti
testové – standardizovaný způsob, odpovědi registrujeme předepsaným způsobem a jednotně je vyhodnocujeme testy výkonové testy osobnosti testy speciálních schopností a jednotlivých funkcí (kreativita, paměť, verbální schopnosti….)
za předem připravených podmínek (ticho, pohodlí, dostatek času, měl by být dopředu zhruba vymezen) příprava pomůcek vhodné přijetí klienta nearogantní, neustrašený, neuspěchaný, důvěra zjištění situace klienta (neformální rozhovor) první sezení: pozorování, rozhovor ….konkrétní šetření po vyšetření: záznamy, vyhodnocování získaných dat hodnocení, závěry, stanovení diagnózy, opatření
určení stupně vývoje zjištění příčin odchylného vývoje od věkové normy zjištění individuálních zvláštností osobnosti zjištění podstaty, podmínek a příčin individuálních rozdílů prognóza ve vztahu k rozvoji osobnosti
Zdroj: SVOBODA, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. Vyd. 2. Praha: Portál, 1999, 342 s. ISBN