Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová. Přírodověda 1/21.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŘIZPŮSOBIVOST ROSTLIN A ŽIVOČICHŮ
Advertisements

  CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_530_Př5     Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu                      
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti.
ROZMANITOST PŘÍRODY V EVROPĚ
Tundry a polární oblasti
Přizpůsobivost živočichů a rostlin
Šířkové pásy studený pás.
VY_32_INOVACE_402, 21. sada, Přírodověda
PŘIZPŮSOBIVOST ROSTLIN A ŽIVOČICHŮ
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Podnebné pásy - polární pás. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a jeho svět – Podnebné.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_16_Les
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
PŘIZPŮSOBIVOST ŽIVOČICHŮ
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV: VY_52_INOVACE_18 II Polární pás
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Ekosystém les Živočichové
Přizpůsobivost živočichů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
TÉMA: Tomáš Garrigue Masaryk
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
14. g Tundra Subpolární p. pás.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
VY_32_ INOVACE_ 14_ PŘÍRODOVĚDA 5
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Transkript prezentace:

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová. Přírodověda 1/21

Předmět: Přírodověda Téma: Přizpůsobivost rostlin a živočichů 2/21

Přizpůsobivost živočichů Někteří živočichové, např. zajíc, liška, medvěd, se přizpůsobili rozmanitým podmínkám v různých podnebných pásech. Žabák se ptá: 3/21 „Jaké známe podnebné pásy?“

Liška polární Liška polární má velmi hustou, v zimě bílou, srst a kratší boltce i končetiny. Živí se drobnými polárními živočichy. 4/21 Obr.1 Liška polární Obr.2 Liška polární

Liška obecná Liška obecná žije v mírném pásu. Má poměrně dlouhé nohy a velké boltce. Živí se drobnými živočichy. 5/21 Obr. 3 Liška obecná Obr. 4 Liška obecná

Fenek Fenek je pouštní liška. Jeho velké uši odvádějí z těla přebytečné teplo. Dokonalý sluch mu pomáhá vyhledávat potravu. Loví v noci hmyz, drobné plazy a hlodavce. 6/21 Obr.5 Fenek - mládě Obr.6 Fenek - dospělec

Porovnání velikostí uší u lišek FENEKLIŠKA OBECNÁLIŠKA POLÁRNÍ 7/21 Obr. Allenovo pravidlo - lišky

Medvěd baribal Medvěd baribal je obvykle černý. Žije v hlubokých lesích Severní Ameriky. Živí se rostlinami, menšími savci i zdechlinami. 8/21 Obr.7 Medvěd baribal Obr.8 Medvěd baribal - mládě

Medvěd brýlový Medvěd brýlový žije v horských oblastech Jižní Ameriky. Živí se hlavně výhonky, ještě nerozvitými listy, ovocem a kořínky. 9/21 Obr.9 Medvěd brýlový

Medvěd polární Medvěd polární má srst i na spodní straně tlap, což mu umožňuje pohybovat se s jistotou po hladkém ledu. Jeho hlavní potravou jsou tuleni. 10/21 Obr.10 Medvěd polární s mláďaty Obr.11 Medvěd polární

Porovnání velikostí uší u zajíce Obr. 12 Zajíc polárníObr. 13 Zajíc ušatý 11/21 Obr. Allenovo pravidlo - zajíc

Proč má liška polární hustší srst než liška obecná? A proč má fenek tak velké uši? Proč? 12/21

Jaký medvěd mě chce slupnout ? 13/21Obr. 14

Přizpůsobivost rostlin Také mezi rostlinami jsou všudybylové rostoucí v rozmanitých podmínkách různých podnebných pásů nebo různých nadmořských výšek. Uvedenými příklady jsou bříza, borovice a pryskyřník. Obr. 15 Borovice kleč Obr. 16 Borovice lesní Obr. 17 Borovice pinie 14/21

Přizpůsobivost rostlin Bříza bradavičnatá roste v mírném a chladném pásu. Bříza zakrslá roste v polárních krajích a ve střední Evropě, vysoko v horách na rašelinách. Obr. 19 Bříza zakrslá Obr. 18 Bříza bradavičnatá 15/21

Přizpůsobivost rostlin Pryskyřníky rostou ve všech podnebných pásech i v různých nadmořských výškách. Obr. 20 Pryskyřník prudký Obr. 21 Pryskyřník alpinský 16/21

Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_V_3_01_Přizpůsobivost rostlin a živočichů. Šablona číslo: V Sada číslo: 3 Pořadové číslo DUM: 01 Autor: Mgr. Jiřina Jeršovová

Anotace: Prezentace slouží k tomu, aby si žáci uvědomili, že se rostliny i zvířata dokáží přizpůsobit různým přírodním podmínkám. Očekávaný výstup: Žáci poznají podle typických znaků, kde se živočich nebo rostlina vyskytují. Druh učebního materiálu: prezentace zpracovaná v programu Powerpoint Typická věková skupina: let Klíčová slova: přizpůsobivost, rostliny, živočichové Pomůcky a materiál: počítač, interaktivní tabule, učebnice - Kholová H., (1997): Přírodověda 5 – Život na Zemi. – Alter, Všeň. ISBN Potřebný čas pro výuku DUM: 30 – 35 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Prezentace obsahuje učební texty a obrázky k daným příkladům živočichů a rostlin vyskytujících se v různých podnebných pásech. Prezentace je doplněna doplňujícími otázkami pro zjištění, zda žáci porozuměli tématu.

Zdroje: http: //office.microsoft.com Clipart – žába – Clipart – žába skákající - Clipart – strom - Obr. 1 avse.estranky.cz/fotoalbum/zvirata/savci/liska-polarni.jpg.-.html&docid=JYf7TheCvrN2-M&imgurl= polarni.jpg&w=800&h=600&ei=m1XvT6OZNsTMsgahldGODw&zoom=1&iact=hc&vpx=386&vpy=157&dur=128&hovh=194&hovw=259&tx=110&ty=97&sig= &page=1&tbnh=154&tbnw=187&start=0&ndsp=16&ved=1t:429,r:1,s:0,i:75 Obr. 2 writing.de/files/03.zoo.html&docid=AuOXk92SMyV6xM&imgurl= writing.de/fotostrecken/zoo/zoo_18polarfuchs.jpg&w=800&h=600&ei=aF6YTrL1COf34QTAqbXyAw&zoom=1&iact=hc&vpx=111&vpy=281&dur=6798&hovh=194&hovw=2 59&tx=139&ty=69&sig= &page=3&tbnh=122&tbnw=201&start=25&ndsp=14&ved=1t:429,r:0,s:25http:// writing.de/files/03.zoo.html&docid=AuOXk92SMyV6xM&imgurl= writing.de/fotostrecken/zoo/zoo_18polarfuchs.jpg&w=800&h=600&ei=aF6YTrL1COf34QTAqbXyAw&zoom=1&iact=hc&vpx=111&vpy=281&dur=6798&hovh=194&hovw=2 59&tx=139&ty=69&sig= &page=3&tbnh=122&tbnw=201&start=25&ndsp=14&ved=1t:429,r:0,s:25 Obr. 3 c.com/animals/mammals/red-fox/&docid=N4m1hhxzESGOXM&imgurl= fox_679_600x450.jpg&w=600&h=450&ei=QFbvT4bVIMrntQbKy7WPDw&zoom=1 Obr. 4 selem.blog.cz/1202/lisky&docid=ovD5HrBjZYSPCM&imgurl= &zoom=1&iact=hc&vpx=182&vpy=377&dur=1408&hovh=183&hovw=275&tx=147&ty=115&sig= &page=2&tbnh=152&tbnw=202&start=18&ndsp =22&ved=1t:429,r:0,s:18,i:142 Obr. 5 _8BO0ojDMM&imgurl= fenek.jpg&w=470&h=466&ei=AVfvT5v7DcT2sgaqg6H0Dg&zoom=1&iact=hc&vpx=277&vpy=320&dur=1379&hovh=224&hovw=225&tx=157&ty=176&sig= &page=1&tbnh=135&tbnw=126&start=0&ndsp=21&ved=1t:429,r:8,s:0,i:108 Obr. 6 KUQr2M&imgurl= Obr. Allenovo pravidlo - lišky QJgAnV7wL8txM:&imgrefurl= 752jKH4ibsxM&imgurl= abioticke/allenovo_pravidlo.jpg&w=448&h=133&ei=CXWYTuW5OPD44QT0neiNBA&zoom=1&iact=hc&vpx=214&vpy=189&dur=1787&hovh=106&hovw=358&tx=180&ty= 65&sig= &page=1&tbnh=48&tbnw=162&start=0&ndsp=15&ved=1t:429,r:1,s:0http:// QJgAnV7wL8txM:&imgrefurl= 752jKH4ibsxM&imgurl= abioticke/allenovo_pravidlo.jpg&w=448&h=133&ei=CXWYTuW5OPD44QT0neiNBA&zoom=1&iact=hc&vpx=214&vpy=189&dur=1787&hovh=106&hovw=358&tx=180&ty= 65&sig= &page=1&tbnh=48&tbnw=162&start=0&ndsp=15&ved=1t:429,r:1,s:0 Obr. 7 C4%259Bd_baribal&docid=2wFnaM8N3_qtnM&imgurl= Omega_Park.jpg/280px-Schwarzb%2525C3%2525A4r-Omega_Park.jpg&w=280&h=205&ei=a1jvT8T5G8TStAbxhb2ODw&zoom=1 Obr. 8 x_img.php%3Fid%3D86592&docid=lbRIU4Mfio3VdM&imgurl= Obr. 9 d_5BisYTM:&imgrefurl= %2520Tremarctos%2520ornatus2.html&docid=JgAPmNwp2OIsUM&itg=1&imgurl= 25E1%25259A/slides/medv%2525ECd%252520br%2525FDlov%2525FD-%252520Tremarctos%252520ornatus2.jpg&w=630&h=429&ei=UlnvT9qXLI6Hswas- JyODw&zoom=1&iact=hc&vpx=594&vpy=156&dur=689&hovh=185&hovw=272&tx=106&ty=124&sig= &page=1&tbnh=143&tbnw=195&start=0& ndsp=18&ved=1t:429,r:2,s:0,i:75

Obr mage/id21432/&docid=IYJ3rSUa_myMWM&imgurl= 8&vpy=161&dur=1066&hovh=182&hovw=277&tx=150&ty=103&sig= &page=1&tbnh=149&tbnw=197&start=0&ndsp=17&ved=1t:429,r:0,s:0,i:69 Obr edved-ledni&docid=OKXAmjcs_qwwvM&imgurl= Obr. Allenovo pravidlo – zajíc abioticke-fatkory-teplota-a- adaptace&docid=l6YOCImaUclA_M&imgurl= px=320&vpy=174&dur=44&hovh=142&hovw=355&tx=191&ty=80&sig= &page=1&tbnh=73&tbnw=181&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:1,s:0,i:72 Obr g.cz/0911/rad- zajicovci&docid=XM9OTJvMAaWJ6M&imgurl= dur=179&hovh=181&hovw=278&tx=106&ty=93&sig= &page=1&tbnh=131&tbnw=174&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:1,s:0,i:74 Obr &docid=rdXHDp8CDCD4- M&imgurl= 7&hovw=256&tx=145&ty=130&sig= &page=1&tbnh=151&tbnw=197&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:2,s:0,i:75 Obr o.com/polarbearbooks&docid=k-Q4uYS-6p7EfM&imgurl= window.jpg&w=584&h=328&ei=NFzvT6KaBMfctAbz5tmODw&zoom=1 Obr mugo/&docid=Y7keCEnQJpAT8M&imgurl= 2&dur=43&hovh=194&hovw=259&tx=139&ty=96&sig= &page=1&tbnh=143&tbnw=232&start=0&ndsp=19&ved=1t:429,r:4,s:0,i:81 Obr ps10/biogeogr/web/index_Pin_syl.html&docid=lNQ6gdoWa98enM&imgurl= 3vT_66C4jotQbMvtGNDw&zoom=1&iact=hc&vpx=1122&vpy=308&dur=1711&hovh=251&hovw=201&tx=105&ty=194&sig= &page=2&tbnh=157 &tbnw=126&start=21&ndsp=30&ved=1t:429,r:14,s:21,i:180

Obr cid=ruYbfBHvg-UmkM&imgurl= Obr fHordsga12IGPDw&zoom=1&iact=hc&vpx=932&vpy=155&dur=176&hovh=194&hovw=259&tx=107&ty=118&sig= &page=1&tbnh=149&tbnw=20 1&start=0&ndsp=22&ved=1t:429,r:5,s:0,i:84 Obr z/biowiki/index.php/B%25C5%2599%25C3%25ADza_zakrsl%25C3%25A1&docid=sJHon9qRcljxxM&imgurl= 2599%2525C3%2525ADza_zakrsl%2525C3%2525A1.jpg/180px- B%2525C5%252599%2525C3%2525ADza_zakrsl%2525C3%2525A1.jpg&w=180&h=135&ei=717vT9LnIofXsgarjJ2PDw&zoom=1 Obr ahrada.cz/a/cz/3733-ranunculus-acer-pryskyrnik-prudky/&docid=LkCABbE4_ezjkM&imgurl= prudky-1.jpg&w=310&h=233&ei=KF_vT- mLNMbktQapmJiPDw&zoom=1&iact=hc&vpx=875&vpy=157&dur=513&hovh=186&hovw=248&tx=171&ty=92&sig= &page=1&tbnh=146&tbnw= 196&start=0&ndsp=19&ved=1t:429,r:4,s:0,i:81 Obr y.cz/cs/ranunculus-alpestris/&docid=NLLGboB6L_hcXM&imgurl= OQCYqSswbN5tWMDw&zoom=1 Kholová H., (1997): Přírodověda 5 – Život na Zemi. – Alter, Všeň. ISBN