Základy geodézie a GPS Kateřina Tajovská

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Měření úhlů Stupňová míra (devadesátinná, nonagesimální) je zavedena tak, že pravý úhel je rozdělen na 90 dílů, které se nazývají (úhlové) stupně, značí.
Advertisements

Měření úhlů Základní pojmy Optickomechanické teodolity
1. ročník S O U GONIOMETRICKÉ FUNKCE PDF Poznámky pro žáky se SPU
Kruh a jeho částí Mgr. Dalibor Kudela
Matematika Obsahy obrazců.
Obvody a obsahy rovinných obrazců
Autor: Boleslav Staněk H2IGE1. -Síť splňující konkrétní konfigurační a kvalitativní požadavky daného inženýrského či jiného projektu. -Důvody vzniku účelové.
28.1 Jednotky obsahu metr čtverečný cm metr cm2 centimetr čtverečný
Jednotky objemu. Měření objemu kapalin.
SZŠ a VOŠZ Zlín® Kabinet MAT předkládá prezentaci
Vytyčení polohy - metodika, přesnost
Lekce č. 5 Kosoúhlé promítání Axonometrie Průsečík přímky s rovinou.
Přednáška z předmětu SGE – letní semestr
Měření úhlů.
* Pythagorova věta Matematika – 8. ročník *
Obsah obdélníku a čtverce, jednotky obsahu. Za předpokladu použití psacích a rýsovacích potřeb.
Kartografie – měřítko mapy
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
DÉLKA délka se používá k udání rozměrů těles (délka, šířka, výška, hloubka) nebo vzdálenost mezi dvěma body v prostoru. d = 1m Značka: d Jednotka: m (metr)
Převody jednotek obsahu
Polygonové pořady Slouží k určení nových bodů v polohovém poli
Sčítání, odčítání, násobení a dělení úhlů (početní)
Převody jednotek délky
Měřítko plánu a mapy.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Markéta Zakouřilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_162
10. Vytyčování oblouků Vytyčování oblouků
8. Prostorové vytyčovací sítě - Běžně se polohová a výšková složka určuje odděleně (obzvláště při vyšších požadavcích na přesnost). -Souřadnicový systém.
Převody jednotek obsahu
Matematika 3. ročník ZŠ „Jednotky délky“
Pár užitečných rad, jak postupovat při převádění jednotek obsahu
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
DIPLOMOVÁ PRÁCE Vedoucí: Doc.Ing.Petr Rapant,CSc. z VŠB-TU Ostrava
Tato prezentace byla vytvořena
Základy geodézie a GPS Kateřina Tajovská
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Vyvození a procvičení učiva
Stupňová a oblouková míra (2). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
doc. Ing. Josef Weigel, CSc.
Jednotky měr Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R15_ Test-měřítko TEMA: Matematika 7.
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Jednoduché slovní.
Obvod a obsah kruhu ZŠ Hejnice Mgr. Jan Kašpar.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Elektronické učební materiály - I. stupeň Matematika 4
POZNÁMKY ve formátu PDF
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
PŘÍKLADY NA JEDNOTKY PŘEVODY JEDNOTEK
Výukový materiál pro 7.ročník
Název školy: Základní škola Dobříč, okres Plzeň - sever, příspěvková organizace Autor: Mgr. Anna Dyková Název: VY_32_INOVACE_14_Převody jednotek obsahu.
Úlohy na výpočet obvodu a obsahu obdélníku a čtverce
Délka kružnice, obvod kruhu
Kružnice – popis, praktické úlohy
Převody minuty, stupně. Převody minuty, stupně.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
Základní škola Čelákovice
Obvody a obsahy 5. - určení z plánu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník – obsah čtverce
PŘEVODY JEDNOTEK DÉLKY, OBSAHU, OBJEMU, HMOTNOSTI A ČASU
h I. OPAKOVÁNÍ 1) Zaokrouhli deset. čísla na: 3, Setiny Jednotky Deseti tisíciny Desetiny Tisíciny …………………… 85, …………………… 1,751.
Převody jednotek obsahu
Převody jednotek délky
PŘEVODY JEDNOTEK Jitka Mudruňková 2012.
Převody jednotek délky
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ DOLNÍ BENEŠOV
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
8. Prostorové vytyčovací sítě
Převody jednotek obsahu
Transkript prezentace:

Základy geodézie a GPS Kateřina Tajovská (katkatajovska@email.cz) Cvičení 1x2h za 14dní Požadavky na zápočet: 2 omluvené absence (nutno doplnit a odevzdat chybějící cvičení – individuální nebo kolektivní) odevzdání všech cvičení vždy do 14 dnů po zadání formální a obsahová správnost

Termíny a osnova cvičení 19.2. – Převody jednotek (délkové, plošné, úhlové) 26.2. – Souřadnicové výpočty (rajón, směrník) 12.3. – Polygonový pořad 26.3. – Měření úhlů a směrů 9.4. – Měření délek a výšek (trigonometrie) 23.4. – Nivelace 7.5. – GPS 14.5. – Zápočet (terénní cvičení???)

Dostupná literatura Geodézie 1, M.Pokora a kol., Praha 1985, GKP Geografická kartografie, R. Čapek a kol., Praha 1992, SPN Kartografie a topografie, Z.Murdych – V.Novák, Praha 1988, SPN Pojďte s námi měřit zeměkouli, J.Hons-B.Šimák, Praha 1959, Orbis skripta: Vobořilová,Skořepa: Geodézie 1, 2. Návody na cvičení, Fakulta stavební, dotisk přepracované 2. vydání, listopad 2005 RATIBORSKÝ, J.: Geodézie 10. ČVUT Praha 2000. RATIBORSKÝ, J.: Geodézie (měření). ČVUT Praha 1996. VITÁSEK, J., NEVOSÁD, Z.: Geodézie I. Měření směrů a úhlů. CERM, Brno1999. NEVOSÁD, Z., SOUKUP, F., VITÁSEK, J.,: Geodézie II. CERM, Brno1999. Bezdíčková E., Kosta, Vitula, A.: Geodézie - návody do cvičení, učební texty VUT Brno, Brno 1985 Elektronické zdroje: http://igdm.vsb.cz/ (sylaby – Základní souřadnicové výpočty, Měření úhlů…, Měření délek…., Globální polohové systémy)

Délkové, plošné a úhlové jednotky Staré délkové míry stará sáhová soustava z Rakouska-Uherska zákl. jednotka sáh (°), dělil se na stopy (´), palce (´´), čárky (´´´) sáh 1°= 6´= 72´´= 864´´´= 1,896484m = 1,90m stopa 1´= 12´´= 144´´´= 0,316081m = 0,32m palec 1´´= 12´´´= 0,026340m = 2,6cm čárka 1´´´= 0,002195m = 2,2mm 1 rakouská míle = 4000 sáhů = 7585,936m !!! anglické míry jiné, stopa = 0,30479m má 12 palců (0,0254m), anglická míle = 5280 stop = 1 609,31m

Míry plošné 1 ar(a) = 100m2 1 hektar (ha) = 10 000m2 1 kilometr čtvereční (km2) = 10 ha = 10 000 ha staré plošné míry 1 čtvereční sáh (1□°) = 36 čtverečních stop (36□´) = 3,596 652m2 1 jitro = 2 korce = 3 míry(měřice) = 1600 čtv.sáhů (□°)= 0,575464 ha 1 korec(strych) = ½ jitra = 1,5 míry = 800 □° = 0,287732 ha 1 míra(měřice) = 1/3 jitra = 2/3 korce = 533 1/3 □° = 0,191821 ha

Vznik měřítka 1:2 880 požadavek na to, aby se plocha 1 katastrálního jitra zobrazila na mapě čtvercem o rozměru 1 čtverečního palce(1´´). 1 jitro = 1600□° tj. čtverec o straně 40°(sáhů) 40° = 40x6x12 palců = 2880 palců

Úhlové jednotky Šedesátinné dělení, stupně(360°), minuty(60´), vteřiny(60´´) Setinné dělení, grady(gony) (400g), centigrady(100c), setina centigradu(100cc)-(centicentigrad) 1° = 60 ´ = 3600´´ 1g = 100c = 10 000cc Oblouková míra radián (ρ) – středový úhel, který přísluší oblouku o stejné délce, jako je poloměr kružnice převod na šedesátinnou míru 1ρ°= 360°/2π = 57,3° ρ´= 360*60´/2π = 3438´ ρ´´=360*60*60´´/ 2π = 206 265´´ převod na setinnou míru 1ρg = 400g/ 2π = 63,662g ρc = 6366,2c ρcc = 636 620cc

Vzájemné převody úhlových měr 1°= 1,111111g 1´ = 0,0185185g = 1,852c 1´´= 0,0003086g = 3,086cc 10g = 9° 1g = 0,9°= 54´ 1c = 0,009°= 0,54´= 32,4´´ 1cc = 0,000 09°= 0,0054´= 0,324´´

Zadání cvičení: V restitučním řízení jste získali pozemek zakreslený na sáhové mapě 1:2 880. Určete, kolik cm2 zabírá na této mapě a kolik má výměru v terénu v m2, pokud víte, že ve starých pozemkových knihách měl: 15,5 korců 32 arů 635 čtverečních sáhů 43 měřic

Převeďte úhly ze stupňů na grady(gony) a obráceně Převeďte úhly ze stupňů na grady(gony) a obráceně. Z převedených úhlů vypočtěte součty(α+ β+ γ a δ+σ+φ. U gradů uvádějte na 4 desetinná čísla), výsledky součtů zároveň uveďte i v radiánech. α = 31°46´17´´ β = 116°23´6´´ γ = 239°0´28´´ δ = 54.8291g σ = 141.7843g φ = 222.4898g