Úvod do filozofie 1/Filozofie 1 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Aristotelés a peripatetici 7.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Advertisements

Kulhánková Adéla, C4A.  Ř ecké ethos = zvyk, oby č ej, charakter  Praktická filosofie – morální jevy  Deskriptivní etika – mravní jednání a hodnoty.
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_02 TÉMA: SLAVNÍ.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Občanská společnost, participace občanů na politickém životě Demokratický právní stát.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Mgr. Karolina Pátková Název : VY_32_INOVACE_7C_12_Téma_Člověk_a_zdraví.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Přírodověda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
Michalíková Hor č íková 2. Ro č ník VSRR Bc. Aristoteles.
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE III.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
II. Logika Přehled logických spisů.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE II.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Dějiny právního myšlení Přednáška I
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
Aristotelés - přehled díla a myšlení
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Úvod do filozofie.
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Ekologie a ochrana přírody
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Lidé a ostatní živočichové
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Filozofické disciplíny
Název projektu: Moderní škola
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
III. Metafyzika Metafyzika jako logika (IV.) Přehled obsahu Metafyziky
Základní společenstva – skály a hory
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Úvod do politologie (PS) Vyučuje: PhDr. Roman Míčka, Th.D., Ph.D.
PRV 3 – Neživá příroda Název školy Plavská škola Autor
EU_32_sada 2_04_PV_Sluneční soustava_Duch
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
VY_32_INOVACE_02_PŘV_ROSTLINY
Aristoteles Spisy: Klasifikace věd: logické fyzikální teoretické
II. Logika Přehled logických spisů.
Neživá příroda - vzduch
Rozmnožování organismů
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_11
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Úvod do filozofie 1/Filozofie 1 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Aristotelés a peripatetici 7

Aristotelés ze Stageiry ( př. n. l.) - - nejvýznamnější Platonův žák a vychovatel malého (13l.) Alexandra Makedonského (později zvaného Velký); - založil filosofickou školu → Lykeion: 335 př. Kr. – 200 po Kr., škola peripatetická; - po smrti A. V. obviněn z „bezbožnosti“ a odsouzen, utekl do vyhnanství, zemřel v exilu.

Rozsáhlé dílo (tematicky uspořádal Andronikos Rhodský v 1. stol. př. n. l.): 1. Spisy logické (Organon): Kategorie, První a Druhé analytiky, Topiky; 2. Spisy přírodovědecké: Fysika (8 knih), O nebi, O vzniku a zániku, O duši, O vzniku živočichů; 3. Spisy metafysické: Metafysika; 4. Spisy etické: Etika Nikomachova, Etika Eudemova; 5. Spisy politické: Politika (8 knih); 6. Spisy o literatuře a rétorice: Poetika.

Klasifikace věd

Logika - nauka o správném myšlení (o jeho formách a metodách), formální věda; - ne „co“, ale „jak“ máme myslet! - psychologie vs. logika → jak to je X jak to být má! - myšlení se děje v pojmech, kategoriích, soudech a úsudcích; - vytvoření predikátové logiky → spojení „subjektu“ (S) a „predikátu“ (P) do soudu: „Člověk je živočich“→ S je P

„Člověk je živočich.“ X „Pes je živočich.“ „Člověk je živočich rozumný.“ „Člověk je živočich rozumný a společenský.“ - definice obsahuje znak oddělující, rozlišující a spojující; - pojmy můžou být vyšší a nižší obecnosti (živý organismus → živočich → savec → člověk → muž → filosof → Aristotelés);

Příklad kategorizace - věčná → nebeská tělesa - zničitelná - bez duše - oduševnělá → živá jsoucna - neschopná vnímat → rostliny - vnímající → živočichové - bez rozumu - rozumní → člověk

10 kategorií - nejobecnější pojmy! - nejdůležitější jsou pro A. první 4 kategorie.

Soudy (4 typy): 1. obecně kladný soud, 2. částečně kladný soud, 3. částečně záporný soud, 4. obecně záporný soud.

Úsudek - soudy spojujeme v úsudky; - úsudek je „řeč, ve které z určitých předpokladů vychází něco nového“; - pokud jsou předpoklady (premisy) pravdivé, musí být pravdivý i závěr (konkluze)! P1: Všichni lidé jsou smrtelní. P2: Sókratés je člověk. Z: Sókratés je smrtelný. ← sylogismus

První filosofie (metafyzika vs. teologie) - zkoumá „jsoucno jako jsoucno a všechno, co mu jako jsoucnu náleží“; - první a nutné příčiny – problém prvního hybatel bůh jako čistá forma, čirý duch, nehybný hybatel; - jisté vědění se netýká proměnlivých jevů, ale toho, co je nutné a neproměnlivé! - neproměnlivé jsou formy; - podstata (substance) jsoucna je spojením formy (morfé) a látky (hýlé) → hylémorfismus.

4 příčiny jsoucna 1. příčina látková → causa materialis – Co?; 2. příčina formující → causa formalis – Z čeho?; 3. příčina působící → causa efficiens – Od čeho?; 4. příčina účelová → causa finalis – K čemu?. - problém kauzality: otázka „proč?“ → příčiny vs. cíle!

- pohyb (vznik věcí) → od možného ke skutečnému (tedy od potence k akci!). Skutečné je ale vždy dřív!

4 druhy pohybu 1. „přeměna“ – věc zůstává co do podstaty tatáž, mění se její vlastnosti (např. studenti se stávají vzdělanějšími); 2. růst a zmenšování – myslí se růst živých bytostí (nikoli pouhé mechanické přidávání látky k látce, to by patřilo k místnímu pohybu); 3. vznik a zánik – mění se podstata věci (např. vypařením, tj. zánikem vody vzniká vzduch); 4. místní pohyb – změna polohy. Pohyb v prostoru může být přímý nebo kruhový.

Aristotelův kosmos Kosmos - myšleno oblast nebeských těles - je tvořen „sférami“, jakýmisi vrstvami specifické látky, odlišné od čtyř našich prvků (éter); - v každé sféře je umístěno jedno těleso, jež je otáčením sféry unášeno kolem středu univerza, v němž se nachází Země (geocentrismus); - svět sublunární (Země) a nadlunární (Slunce, planety, hvězdy); - každá věc má své „přirozené místo“, dokonalým pohybem je pohyb kruhový.

Biologie, zoologie… (prostě hávěť všelijaká!) - zakladatel biologie, zoologie, srovnávací anatomie a embryologie; - popsal víc než 500 druhů! - všechno v přírodě má svůj účel (telos) → teleologie jako zdůvodnění; - všechno živé má schopnost samopohybu; - pohybované je tělo (látka), pohybující je duše (forma) → entelechie; - u jednodušších živočichů nevylučuje samoplození.

Organično a duše (psyché)… Stupně organična: 1. rostliny – funkce: výživa a rozmnožování; 2. zvířata – funkce: smyslové vnímání a změna místa; 3. člověk – funkce: schopnost myslet. 3 typy duše

Etika a politika - vědy praktické (etika je předpokladem politiky); - smyslem života a nejvyšším dobrem je dosažení blaženosti (eudaimonia) skrze ctnostný život. - blaženost není vrtkavá jako pocit štěstí, ale trvalá! 2 typy ctností (ctnost = areté): - dianoetické: rozumnost, moudrost, důvtip, paměť; - etické: statečnost, spravedlnost, umírněnost, štědrost.

- ctnost se získává učením, návykem a zkušeností; - neřestí je mnoho, ctnost je vždycky jen jedna; - dosažení ctnosti znamená vyhýbat se krajnostem → „zlatá střední cesta“. - spravedlnost v obci musí být řízena zákonem. opovážlivost zbabělost statečnost

nedostatekzlatý střednadbytek zbaběloststatečnostopovážlivost netečnostuměřenostnevázanost flegmatičnostmírnostpopudlivost lakomstvíštědrostmarnotratnost malomyslnostvelkomyslnostnadutost skrblivostvelkorysostokázalost závistivostnevoleškodolibost samolibostvznešenostlíbivost ostýchavoststudnestoudnost nevraživostpřátelstvípochlebnost

Učení o společnosti a státě - člověk je živočich žijící v obci (zóon politikon) a nemůže tedy žít sám.

Podle toho, kdo vládne, rozlišuje: 3 právní formy obce (státu): 1. monarchii – vláda jednotlivce ve prospěch všech občanů; 2. aristokracii – vláda těch nejlepších; 3. politea – na vládě se podílejí všichni svobodní občané. 3 pokleslé formy: 1. tyranii – vláda samozvaného vládce ve prospěch sebe sama; 2. oligarchii – vláda bohatých pro svůj vlastní prospěch; 3. demokracii – vládu davu.

Pár citátů: „Přítel všech - přítel nikoho.“ „Přítel je jedna duše ve dvou tělech.“ „Jedni šetří, jako by měli žít věčně, druzí utrácejí, jako by měli hned zemřít.“ „Ty chceš vědět, proč jsem přerušil učený rozhovor, abych se ohlédl za krásnou ženou? Lituji tě, můj příteli, protože tohle byla otázka slepce.“ „

„I myšlení občas škodí zdraví.“ „Po souloži je každý tvor smutný.“

Bonus: Theofrastos (asi 372 – 287) - žák a nástupce Aristotela; - peripatetickou školu řídil 34 let; - zakladatel dendrologie; - přednášel filosofii, botaniku, přírodní vědy a rétoriku; - větší důraz klade na příčinu působící (než na příčinu účelovou).