Národní výzkum dopravních nehod
Obsahem Národního výzkumu dopravních nehod je především jejich hloubková analýza (HADN). Ta je prováděna nejprve na místě nehody (podrobné zdokumentování) a posléze na pracovišti týmu (vlastní analýza vč. zpětné simulace). Nedílnou součástí analýzy je i návrh doporučení k eliminaci příčin a následků nehod). Kontaktní informace: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, Brno, Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky
Kontaktní informace: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, Brno, Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky
Kontaktní informace: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, Brno, Územní působnost v Brně a okolí Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky
Mapa nehod za období 2011 – květen 2015 Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky Kontaktní informace: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, Brno,
V období 2011 – květen 2015 bylo šetřeno více jak 800 dopravních nehod. Kontaktní informace: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, Brno, Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky
Hlavní příčiny a důsledky dopravních nehod Kontaktní informace: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, Brno, Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky
Zdravotní následky dopravních nehod Kontaktní informace: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, Brno, Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky
Podíl zraněných podle typu nárazu OA Kontaktní informace: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, Brno,
Podíl zranění lidského těla v závislosti na účastníku DN Kontaktní informace: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, Brno,
Podíl zranění lidského těla v závislosti na typu nárazu OA Kontaktní informace: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, Brno,
ISS zraněných osob Kontaktní informace: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, Brno,
Porovnání poměru zraněných osob podle účastníků DN v databázích PČR a CDV Kontaktní informace: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, Brno,
Výstupy projektu 1. Přesah do praxe Legislativní činnost pro Evropský parlament ve věci silničních technických kontrol užitkových vozidel (např. směrnice 2000/30 ES), Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/82/EU ze dne 25. října 2011 o usnadnění přeshraniční výměny informací o dopravních deliktech v oblasti bezpečnosti silničního provozu, atd. Návrhy doporučených opatření ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu – úpravy infrastruktury. Prostřednictvím PČR jsou naše doporučení podávána jako podněty Silničnímu správnímu úřadu. Expertní vstup pro hodnocení efektivnosti projektů navrhovaných pro financování z Fondu zábrany škod Kontaktní informace: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, Brno, Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky
Výstupy projektu 2. Další možnosti využití dat v praxi Podklad pro pojišťovny (katalog poškození vozidel sloužící pro odhalování pojistných podvodů, detailní statistika nehod se zraněním, data mohou sloužit jako podklad pro přesnější stanovení pojistného). Revize metody TRIAGE v části mechanismus úrazu (současná metodika přejatá ze zahraničí). Spolupráce s automobilovým průmyslem (Škoda auto a. s., data mohou sloužit např. pro vývoj nových bezpečnostních systémů). Návrhy bezpečnostních opatření Akčního programu Národní strategie bezpečnosti silničního provozu Kontaktní informace: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, Brno, Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky
Výstupy projektu 3. Vědecký Rozsáhlé poznatky o infrastruktuře i dopravní technice, zkoumání možného vlivu na vznik nebo průběh dopravní nehody. Psychologické poznatky. Databáze dopravních nehod, čítající přes 800 případů. Kontaktní informace: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, Brno, Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky
Výstupy projektu 4. Společenský Naplňování Národní strategie bezpečnosti silničního provozu Naše poznatky je možno využít k účinnému snižování ekonomických ztrát z dopravní nehodovosti (52,8 mld.Kč r. 2013). Spolupráce na tvorbě evropské i národní legislativy a technických předpisů. Kontaktní informace: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, Brno, Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky
5. Lidský Primárním cílem je poskytování krizové intervence a pomoc účastníkům DN, případným dalším osobám a jejich blízkým na místě DN. Jen tehdy, je-li to možné a vhodné, po krizové intervenci pokračujeme v získávání dat pro projekt. Lidský rozměr projektu je významnou přidanou hodnotou, která pomáhá budovat jeho prestiž. Výstupy projektu Kontaktní informace: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, Brno, Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky
Kontaktní informace: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, Brno, Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky Poznatky z oblasti psychologie - chování účastníků po DN Typické reakce na trauma emoční šok, smutek koncentrace na strach a úzkost tělesná únava stažení se do sebe (uzavření se) Další reakce nutkavé pocity otupující prázdnota nadměrná vzrušivost (nabuzenost) deprese disociace
Krizová intervence zahrnuje Okamžité řešení své situace a stabilizace stavu v bezpečném prostředí. Ventilaci emocí (snížení úzkosti, stabilizace stavu, zklidnění účastníka). Podporu v náročné (zátěžové) situaci. Zpřehlednění a strukturování situace (např. sled jednotlivých událostí, udržování kontaktu s realitou). Podporu klientových strategií zvládání stresu. Praktické rady (např. o průběhu a délce vyšetřování). Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky Kontaktní informace: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, Brno,
Kontaktní informace: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, Brno, Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky Dopady na psychiku účastníka dopravní nehody FEVR- Evropský svaz obětí DN (1995) rodin, u kterých došlo v důsledku DN k závažnému zranění nebo usmrcení jednoho z členů rodiny První 3 roky: 72 % ztráta zájmu o všední činnosti (povolání, studium, domácí práce, zájmy,…) 70 % trpělo: 78 % strach 71 % hněv 71 % extrémní přecitlivělost 64 % deprese 49 % ztráta sebevědomí 46 % ataky úzkosti 37 % suicidální myšlenky 27 % fobie 25 % poruchy příjmu potravy
Kontaktní informace: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, Brno, Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky Možnosti řešení problematiky psychických následků účastníků DN v budoucnu Zvýšit informovanost účastníků DN o možných negativních jevech (na místě DN, v nemocnicích,...). Distribuovat kontakty na organizace či osoby zabývající se touto problematikou v případech výskytu negativních jevů u osob zasažených DN (na místě DN, v nemocnicích,…). Sekundární podchycení následků u obvodního lékaře - informovanost obvodních lékařů o této problematice + kontakty, které mohou dále distribuovat osobám zasažených DN. Hlubší sledování negativních dopadů DN, vytipování potřeb a možnosti řešení těchto dopadů, např. pomocí retrográdních studií.
Děkuji Vám za pozornost! Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Líšeňská 33a, Brno telefon: Kontaktní informace: Ing. Jindřich Frič, Ph.D
Typ nárazu OA podle zranění lidského těla Kontaktní informace: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, Brno,
Zranění účastníků DN Kontaktní informace: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, Brno,
Rozložení zranění Kontaktní informace: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, Brno,
Rychlost střetu u zraněných osob Kontaktní informace: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, Brno,
Stav vozovky u DN se zraněním Kontaktní informace: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, Brno,
Dopravní nehody s chodci Na obrázku jsou označena místa vzájemného kontaktu chodce a osobního vozidla, v důsledku, kterých následně došlo k poškozením na vozidlech. Kontaktní informace: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, Brno,
Rozdělení pneumatik podle stáří Stáří pneumatik zjištěné při dopravních nehodách rozdělené na letní a zimní. Kontaktní informace: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, Brno,
Kontaktní informace: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, Brno,