Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vnímání a realita rychlostního chování v ČR

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vnímání a realita rychlostního chování v ČR"— Transkript prezentace:

1 Vnímání a realita rychlostního chování v ČR
Tisková konference konaná u příležitosti 4. celosvětového týdne bezpečnosti silničního provozu OSN vyhlášeného na května 2017 Vnímání a realita rychlostního chování v ČR Praha, 2. května 2017

2 Výsledky průzkumu Centra dopravního výzkumu (CDV)
Projekt číslo TB0300MD015 V celonárodním dotazníkovém průzkumu provedeném CDV v roce 2016 přiznalo překračování nejvyšší dovolené rychlosti (vzorek 1079): do 10 km/h celkem 86 % řidičů nad 10 km/h celkem 66 % řidičů Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV,

3 Z výsledků vyplývá, že většina řidičů faktor nepřiměřené rychlosti stále podceňuje.
Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV,

4 Výsledky průzkumů SARTRE 1 - 4 a ESRA
V mezinárodních průzkumech SARTRE a ESRA považují čeští řidiči porušování rychlostních limitů za důležitý bezpečnostní problém, vnímají jej však spíše u ostatních. Více než 80% respondentů se domnívá, že ostatní řidiči často jezdí příliš rychle. % řidičů (podle typu komunikace) tvrdí, že oni sami nepřekračují rychlostní limit NIKDY. Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV,

5 Rychlá jízda a nepřehledná dopravní situace
Obzvlášť nebezpečná je pak nepřiměřená rychlost ve směrových obloucích, to znamená zatáčkách, a v jejich bezprostředním okolí. Tato situace je kritická především na silnicích I. a II. třídy v extravilánu, tedy na území ležícím mimo zastavěné území obce. Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV,

6 Projekt SAMO (č.pr. TB0200MD062)
V rámci projektu SAMO jsme se zaměřili na ty části naší silniční sítě, které jsou z pohledu nehodovosti kritické. Doporučili jsme je zřetelněji označit tak, aby byli řidiči na blížící se riziko včas upozorněni. Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV,

7 Příklad: silnice u obce Kosov
Nevhodná kombinace směrového a výškového vydutého oblouku (oblouk za horizontem) je označena pouze vodorovným dopravním značením a směrovými sloupky. Pro jasnější rozpoznatelnost je v tomto místě vhodné doplnit více vodicích tabulí s jednou šipkou a hustěji rozmístit směrové sloupky. Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV,

8 Příklad: silnice u obce Kosov
oblouk pokračuje za horizontem pohled z druhé strany Zdroj: GoogleMaps Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV,

9 Projekt SAMO Tato jednoduchá opatření přitom nemusí být vůbec nákladná. Výsledky několika těchto případů jsme předali Ředitelství silnic a dálnic, které s námi po celou dobu spolupracuje. Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV,

10 Riskantní jízda je nejtragičtější příčinou dopravních nehod
Policie ČR uvádí, že nepřiměřená rychlost jako příčina dopravních nehod v roce 2016 sice tvoří zhruba šestinu všech nehod, ale podíl usmrcených při těchto nehodách je až 39 %. Každá 73. nehoda končí smrtí. Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV,

11 Dodržování nejvyšší dovolené rychlosti často rozhoduje mezi životem a smrtí.
Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV,

12 Národní výzkumu dopravních nehod (CZIDAS)

13 Zabývá se hloubkovou analýzou dopravních nehod
Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV,

14 Národní výzkum dopravních nehod (CZIDAS):
Nárazová rychlost má markantní vliv na závažnost zranění těch nejzranitelnějších účastníků silničního provozu - chodců, je také rozhodující u nehod s motocyklisty. Obecně lze konstatovat, že se zvyšující se nárazovou rychlostí roste pravděpodobnost těžkého nebo smrtelného zranění. Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV,

15 Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN
Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV,

16 Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN
Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV,

17 Příklad: nehoda motorkáře způsobená rychlostí
Na dalším snímku uvidíte poškozený motocykl po střetu s vozidlem a jeho přívěsným vozíkem. Motorkář se na místě dopravní nehody, kde byla dovolená rychlost 90 km/h, pohyboval rychlostí přes 150 km/h. Při střetu utrpěl zranění, kterému na místě podlehl. Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV,

18 Příklad: nehoda motorkáře způsobená rychlostí
Pohled na poškozený motocykl a jeho tachometr Zdroj: CZIDAS, Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV,

19 Frajeřina, stres, nuda, únava
Zvláště rizikovou skupinou jsou mladí řidiči. Typickým příkladem jsou muži do 25 let. Chovají se daleko nebezpečněji než jiné skupiny řidičů a způsobují statisticky nejvíce nehod. Příčinou je jednak větší potřeba adrenalinu a vzrušení za volantem a také nedostatek zkušeností spojený s přeceněním vlastních schopností. Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV,

20 Komentář dopravních psychologů: frajeřina, stres, nuda, únava
K rychlé jízdě řidiče svádějí také rovné a široké silnice. Paradoxně tak zvyšují riziko v dopravním provozu. Lidé se na přehledných vozovkách začínají nudit a v důsledku toho zvyšují rychlost nebo se věnují dalším, potenciálně rušivým, činnostem. Proto je také na rovných a přehledných úsecích tolik dopravních nehod. Jindy zase přetížení řidiči spěchají a v takové situaci se pochopitelně chovají rizikověji, než kdyby byli v klidu. Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV,

21 Překračování dovolené rychlosti mimo obec
Podle CDV jezdí dlouhodobě nejriskantněji řidiči v Karlovarském kraji. Dokazují to měření za léta – 2016. Uvedená procenta znázorňují počet překročení rychlosti z celkového počtu projetých vozidel na vybraných místech o více než 10 km/h. Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV,

22 Překračování nejvyšší povolené rychlosti o více než 10 km/h mimo obec
kraj 2014 2015 2016 Karlovarský kraj 10,3% 10,6% 9,3% Středočeský kraj 6,0% 7,2% 11,9% Jihočeský kraj 8,7% 8,9% Olomoucký kraj 7,7% 4,4% 11,5% Plzeňský kraj 7,6% 5,0% Královéhradecký kraj 8,5% 7,3% Liberecký kraj 10,1% 3,3% 5,3% Vysočina 3,6% Moravskoslezský kraj 4,3% 5,9% Jihomoravský kraj 3,1% 7,9% 6,1% Zlínský kraj 2,7% 6,6% Pardubický kraj 3,2% 2,5% 3,5% Ústecký kraj 1,8% 2,2% Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV,

23 Překračování nejvyšší dovolené rychlostí o více než 10 km/h mimo obec
Porovnání jednotlivých krajů ČR v letech 2014 až 2016 Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV, Neporovnáváme kraje v jednom roce, ale jednotlivý kraj ve všech 3 letech – jinak solo mapy nedavaji smysl – POZOR !!!!

24 Překračování dovolené rychlosti v obcích
V obcích překračují rychlost nejvíce řidiči Moravskoslezského a hned za ním Plzeňského a Středočeského kraje. Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV,

25 Překračování nejvyšší dovolené rychlosti o více než 10 km/h v obci
kraj 2014 2015 2016 Moravskoslezský kraj 5,7% 5,9% 8,2% Plzeňský kraj 7,8% 3,7% 7,5% Středočeský kraj Zlínský kraj 6,2% 6,0% 4,7% Karlovarský kraj 2,8% 7,2% 6,5% Královéhradecký kraj Pardubický kraj Jihomoravský kraj Liberecký kraj 2,7% 5,4% Vysočina Ústecký kraj 4,6% 6,1% Jihočeský kraj 3,8% 3,3% 3,9% Olomoucký kraj 1,8% 3,5% Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV,

26 Překračování nejvyšší dovolené rychlostí o více než 10 km/h v obci
Porovnání jednotlivých krajů ČR v letech 2014 až 2016 Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV, Neporovnáváme kraje v jednom roce, ale jednotlivý kraj ve všech 3 letech – jinak solo mapy nedavaji smysl – POZOR !!!!

27 Podrobná situace v krajích
Bližší informace o vývoji překračování rychlosti v jednotlivých krajích v letech 2014 – 2016 naleznete v naší tiskové zprávě. Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV,

28 Jaké jsou celospolečenské ztráty z nehodovosti?

29

30

31

32

33 Doporučení Národní strategie bezpečnosti silničního provozu
V posledních letech se ve vývoji závažných následků u nehod zaviněných nepřiměřenou rychlostí projevil velmi příznivý výsledek. Podíl usmrcených u nehod zaviněných nepřiměřenou rychlostí na celkovém počtu usmrcených osob činil v roce ,5 %, v roce 2015 poklesl na 35,8 %. Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV,

34 Doporučení Národní strategie bezpečnosti silničního provozu
Hlavní zásluhu na tomto příznivém výsledku má trvalá, systematická a cíleně zaměřená činnost dopravní policie, obecní policie a systematické měření rychlosti prostřednictvím kamerových systémů. Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV,

35 Doporučení Národní strategie bezpečnosti silničního provozu
V Revizi a aktualizaci Národní strategie bezpečnosti silničního provozu schválené v roce 2017 byly proto cíle nastaveny ještě ambiciózněji. Je nutno navázat na dosavadní výsledky a zaměřit se více na úsekové měření rychlosti, rozšířit možnost měření vozidel pomocí kamerového systému na dálnicích a snažit se naplnit ambicióznější kvantifikaci dílčích cílů. Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV,

36 CDV je držitelem evropské Ceny bezpečnosti silničního provozu 2014 „ Excellence in Road Safety Award“ Tisková konference, 4. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel CDV,

37 Děkuji vám za pozornost.
Ing. Jindřich Frič, Ph.D. ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i. telefon: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Líšeňská 33a, Brno


Stáhnout ppt "Vnímání a realita rychlostního chování v ČR"

Podobné prezentace


Reklamy Google