PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 6.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy sportovního tréninku mládeže
Advertisements

VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Obecná a vývojová psychologie dne
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
Identita dětí v náhradní rodinné péči
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
Cíle o.s. ISIS  pomoc náhradním rodičům  zdárný vývoj dětí  přísun informací – vzdělávání  sdílení zkušeností mezi rodiči navzájem  prevence problémů.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Psychohygiena seniora
Komunikace s dětským pacientem
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Rodinné prostředí žáka
Rizikového chování v dospívání
Zdravá škola.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
SOS dětské vesničky.
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Je dnes dětství bezpečné. (Subjektivní zkušenost dět
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta sociálních studií
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY pLánovÁnÍ rodičovství 17
(Presenium) Jiří Vítovec
Teorie vzdělávání dospělých
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Základy speciální pedagogiky Etopedie Rizikové a protektivní faktory vzniku poruch chování Mgr. Jarmila Matochová,
Fyzický vývoj – vývoj mozku
Základní charakteristika
D OSPÍVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 5.
Deprivace a subdeprivace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 6. října 2012 Datum: 6. října 2012.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
Informační a poradenské centrum VIOLA Pilotní projekt Centra sociálních služeb Praha pro muže a ženy, kteří chtějí řešit konfliktní vztahy se svými blízkými.
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
Změny v životě člověka – puberta, dospívání
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta sociálních studií
Nadání a inteligence Mgr. Michal Vičar.
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Sociální práce s rodinou 4
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Teorie vzdělávání dospělých
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Psychologie adolescentů
Psychologie adolescentů
Psychologie v obezitologii
Pedie Co mají společné?.
PhDr.hana pazlarová, ph.d
SP s rodinou 2 Metody hodnocení, protektivní a rizikové faktory
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Rodičovství biologické a pěstounské
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Transkript prezentace:

PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 6

Opakování Jaký je mechanismus vzniku vazby dítěte na pečující osobu? Proč je tato vazba nezbytná pro zdravý vývoj dítěte? Co je vnitřní pracovní model? Jak typy vazeb u dětí známe?

Typy vazby Dítě Jistá/bezpečná Vyhýbavá Ambivalentní Dezorganizovaná Rodič Bezpečná/autonomní Odmítavá Zahlcená Nevyřešená/obávající se

Teorie intuitivního rodičovství

Zabývá se tím, jak je rodičovství programováno na straně dospělé osoby, jak se rodiče navazují na dítě (srov.teorie vazby – jak se dítě váže na pečující osobu) Rodičovství má instinktivní vrozenou bázi + kulturní modifikace Biologické a psychologické rodičovství nemusí být vždy spojeno – náhradní rodinná péče Už děti od cca 10 let jsou schopny rodičovského chování

Instinktivní rodičovské chování Reakce pozdravení Napodobování hlasových a mimických projevů dítěte (tzv.zrcadlení) Jednoduché řečové vyjadřování Výrazné emoce v mimice a tónu Jednoduché dialogy Interakční hry

Rodičovské chování vytváří podmínky pro socializaci a učení Předpokladem je: Jasná, pochopitelná, pomalá stimulace s přestávkami Ohled na celkový stav a momentální situaci Přizpůsobení se individuálním preferencím dítěte a zájmu Zohlednění jevů, které jsou pro dítě významné a uspokojivé

Faktory ovlivňující spuštění rodičovské chování Vlastní zkušenost z dětství (příp.traumata) Bilance partnerského vztahu Vrozená in/dispozice k rodičovskému chování Aktuální stres či zdravotní stav (poporodní deprese) Sladěnost – jak dokáže rodič reagovat na stav a potřeby dítěte x do jaké míry nedokáže = zacyklení chyb

Hanuš Papoušek Český pediatr Od r v Max-Plankově ústavu v Mnichově Spolu se svojí ženou Mechthild formuloval TIR

Jak lze využít teorii instinktivního rodičovství v SP?

Teorie adolescence

Soubor teorií zabývajících se dospíváním Nejčastěji mají psychologický základ, ale berou v potaz i sociální, kulturní, medicínský či historický kontext Dříve označení pro poměrně krátké období (15-18 let)

Etapy adolescence Časná (11-14) – pubertální změny tělesné i duševní, dosažení reprodukční zralosti, projevy sexuálního pudu, ale i rozvoj abstraktního myšlení Střední (15-17) – psychické a sociální změny, potřeba sociálního ocenění a kontaktů, potřeba odlišit se, subkultury Pozdní ( ) – dosažení právní zletilosti, plánování osobní perspektivy, partnerské vztahy, stabilizace vztahu k sobě samému, přijetí odpovědnosti

Velký časový rozdíl mezi biologickou a sociální dospělostí „vynořující se dospělost“ (emerging adulthood) – – získávání zkušeností, přechod do plné dospělosti, ohraničená životní perspektiva Dospělost – přijetí dlouhodobých závazků a životní perspektivy

Dospívající si musí vyzkoušet dostatečný repertoár chování, aby ho mohl postupně optimalizovat a zažít pocit vlastní kompetence a hodnoty Je potřeba dostatečná šíře interpersonálních vztahů (kamarádi, partneři, zájmy…) a možnost širokého repertoáru chování i v nečekaných a obtížných situacích (úraz, rozchod, nemoc…) Budování mechanismů pro zvládání obtížných situací = podpora nezdolnosti

Pro pozitivní vývoj dospívajícího je důležité, aby klíčové skupiny 1) nebyly antagonistické (rodina, škola, vrstevníci…), 2) nebyly uzavřené

Koncept nezdolnosti - resilience Schopnost vyrovnání se a překonání nepříznivých okolností a podmínek Procesuální přístup – postupné budování kapacity vnitřních i vnějších zdrojů nezdolnosti

Protektivní faktory nezdolnosti Sociabilita Inteligence Blízký vztah s dospělým Důvěra okolí (rodiny) ve schopnosti dospívajícího Socioekonomický status Školní docházka Podpora širší komunity