Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3235 Název:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ENERGETICKÉ SUROVINY - ELEKTRÁRNY
Advertisements

ZEMNÍ PLYN.
Organická chemie.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
zdroj: zpracovala: Ema Conevová, VI.B
Jméno a příjmení: Lucie Šťástková Třída: ACH 4
Fosilní paliva Pojem fosilní pochází z latiny a znamená předvěký, pocházející ze starých usazenin. Mezi fosilní paliva se řadí uhlí, ropa a zemní plyn.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
Nerosty a horniny Energetické suroviny.
Alkany.
Energetické suroviny 5. ročník
ORGANICKÉ USAZENÉ HORNINY
Zdroje uhlovodíků Ropa
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
CZ.1.07/1.1.10/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Organické sloučeniny v odborné.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_13A_3_Ropa Téma: 13A_CH9.roč. Datum.
UHLÍ.
Zdroje energie R O P A VY_32_INOVACE_04 - ROPA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Zdroje uhlovodíků Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Zdroje organických sloučenin
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Fosilní paliva – Zemní plyn
Uhlí, ropa, zemní plyn Materiál byl vytvořen v rámci projektu
-vznikla rozkladem zbytků pravěkých rostlin a živočichů -nachází se ve svrchních vrstvách zemské kůry – nejčastěji v oblasti kontinentálních šelfů -základní.
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ROPA a ZEMNÍ PLYN ROPA   též surová nafta nebo zemní olej   černá olejovitá hořlavá kapalina   směs uhlovodíků (hlavně alkanů) → složeno z C, H,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
ENERGETICKÉ SUROVINY 2 VY_32_INOVACE_XVII-C-04. R O P A (surová) nafta, zemní olej, černé zlato.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_07_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: UHLÍ Anotace:
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_19_CH9_uhlí TémaUhlí.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Název DUMu: VY_52_INOVACE_21_3_PALIVA Číslo skupiny: 2 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / CHEMIE / ENERGIE.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing: Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_02_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Uhlovodíky,
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch9 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název vzdělávacího materiálu Základní suroviny organické chemie
TEPLO A PALIVA. TEPLO A PALIVA TEPLO – typy chemických reakcí endotermická reakce = reakce, při které se teplo spotřebovává např. rozklad CaCO3.
Topné plyny VY_32_INOVACE_17_328
Energetické suroviny - palivo
Uhlovodíky Chemie 9. třída.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Vypracoval: Viktor Andrianov
Uhlí.
VY_32_INOVACE_04_32_ENERGETICKÉ SUROVINY (PALIVA)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
Energetické suroviny 5. ročník
Název školy: Základní škola Městec Králové
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Autor: Olga Kociánová Datum (období): září 2011 Ročník: 5
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Ropa Sestavily : Veronika Dvořáková Martina Převrátilová
Transkript prezentace:

Chemie pro 9. ročník ZŠ

Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_4A_14_Paliva Téma: Chemie pro 9. ročník ZŠ

 Prezentace je vytvořena na téma paliva a slouží k výkladu učitele  Obsahuje základní pojmy: rozdělení paliv, oktanové číslo, benzín, petrolej, uhlí, dřevo, ropa, zemní plyn, propan-butan, biopaliva  Lze využít při výkladu i při shrnutí dané problematiky

Přírodní a syntetická Přírodní: uhlí, ropa, zemní plyn Syntetická: koks, benzin, petrolej Podle období vzniku Fosilní: uhlí, ropa, zemní plyn Současná: dřevo Podle skupenství Pevná: uhlí, dřevo Kapalná: ropa, petrolej, benzin Plynná: zemní plyn, propan-butan

 hornina – hnědá, černá, hnědo-černá  vzniklo z rostlinných a živočišných zbytků (tyto zbytky byly uloženy v anaerobním vodním prostředí, zde byla nízká hladina kyslíku, která brání kompletnímu rozkladu a hnití)  Získává se těžbou: z povrchových nebo hlubinných dolů  Hlavní využití: k výrobě elektrické energie, vytápění a ohřev vody  Hlavní výskyt: ostravsko-karvinský region (černé uhlí), SZ ČR (Sokolov, Most) hnědé uhlí

 Lignit: nejméně kvalitní  Hnědé uhlí: 60%-75%uhlíku, využití: vytápění domácností  Hnědo-černé uhlí: využití: výroba elektřiny, tepla  Černé uhlí: 75%-95% uhlíku  Antracit: nejkvalitnější uhlí  Lignit: nejméně kvalitní  Hnědé uhlí: 60%-75%uhlíku, využití: vytápění domácností  Hnědo-černé uhlí: využití: výroba elektřiny, tepla  Černé uhlí: 75%-95% uhlíku  Antracit: nejkvalitnější uhlí

 hnědá až nazelenalá hořlavá kapalina  směs chemických sloučenin (uhlík, vodík, síra, dusík, kyslík, stopové prvky)  ropa je tvořena hlavně uhlovodíky (alkany, izoalkany, cykloalkany a aromáty)  vznikla rozkladem zbytků pravěkých rostlin a živočichů  základní surovina petrochemického průmyslu  ropa při těžbě vyvěrá pod tlakem, nebo je čerpána  Využití: palivo pro dopravu, surovina pro výrobu plastů, léčiv, hnojiv

 Primární způsob těžby: pomocí vrtů, je potřeba tlak, při němž může ropa samovolně vytékat  Sekundární způsob těžby: pomocí pump, nebo pomocí zpětným pumpováním zemního plynu  Naleziště: v ČR – jižní Morava Rusko, USA, Mexiko, Kuvajt, Irák, Saudská Arábie, Velká Británie

 Přírodní hořlavý plyn  Hlavní složka: methan (90%), ethan (1-5%)  Bez zápachu (přidává se zapáchající plyn, aby byl lze čichem rozpoznat)  Využití: jako zdroj energie, motorové palivo  Nachází se samostatně, nebo společně s ropou, nebo černým uhlím  Přírodní hořlavý plyn  Hlavní složka: methan (90%), ethan (1-5%)  Bez zápachu (přidává se zapáchající plyn, aby byl lze čichem rozpoznat)  Využití: jako zdroj energie, motorové palivo  Nachází se samostatně, nebo společně s ropou, nebo černým uhlím

 Obnovitelný zdroj energie  Způsob využití biomasy  Zkapalněná se používají jako motorová paliva Rozdělení podle skupenství: Pevné: dřevo, sláma, brikety Kapalné: rostlinné oleje, bioethanol Plynné: bioplyn

 Vlastní text autora